Kanaaleilanden 16 juli-14 Augustus 2017

14 juli 2017 - Den Osse, Nederland

Dag 1 Vertrokken uit Den Osse naar de Mosselbank                                                      Gisteren in Den Osse aangekomen om 21uur.
Om 10 ontbeten en Anuschka is de huik gaan naaien die was stuk.
Ik ben de mast in gehesen om de windwijzer er terug in te zetten, die hebben we dinsdag weer opgehaald in Urk waar hij is gereviseerd.
Daarna boodschappen gedaan in Zierikzee bij dep Lidl .
Pizza met tonijn gegeten bij terugkomst en een sangria erbij, en
de was nog gedaan en gaan douchen.

Om 20uur  vertrokken en om 22uur bij de Mosselbank aangekomen.

Huik reparerenMosselbank

Dag 2 Mosselbank Grevelingen naar Blankenberge Belgie                                           7 uur opgestaan met een schitterende zonsopgang.
Eitjes gekookt en gegeten,  op naar de eerste sluis.
Hier lang moeten wachten, een sluiswachter met ochtend humeur.
Niet veel wind naar de zeelandbrug , daarna ook niet op de oosterschelde, beetje gemotord.
Op zee stond dan eindelijk wat wind, en heel veel zon.
Om 18:30 in Blankenbergen aangekomen,  een mooi plekje, box in de zon uit de wind voor een heerlijke avond.
Even een rondje gelopen in het centrum, daarna op ons terrasje gegeten met een sangria,  salade ala Anuschka mmmm.

Een leuke trip vandaag, een goed begin van de vakantie.

Roompot, onderweg naar BlankenbergeBlankenberge

Dag 3 Blankenberge Belgie - Boulogne sur Mer Frankrijk                                              Vertrokken voor de wind vlinderend langs de Belgische kust, Oostende Nieuwpoort.
Daarna Duinkerke Cale, steeds wat meer wind,  snelheden 8 soms 9 knopen.
Toen de kaap gerond voor Boulogne, pff dat was heftig ......golven achterop 2, 3 meter,
ook nog iets in de schroef gekomen,  zo naar de haven van Boulogne zo ver mogelijk in gezeild. Op het laatst motor aan.
21.30 aankomst.

Was een superzeildag......, buiten dat incidentje bij de kaap dan.

Onderweg

Dag 4 Boulogne-Dieppe (52 mijl)                                                                                       6,30 wakker en om 7 uur vertrokken richting Diepe 52 mijl
Wind tegen dus motorzeilen dan maar.
halverwege toch nog goede wind en lekker gezeild.
18.30 in Dieppe gearriveerd mooie box, meteen voor 2 nachten €71.20
op het menu ..boontjes worteltjes courgette en aardappelen met jus en tartaartjes.

Weer een heerlijke dag, mooi weer en veel zee heel veel zee om naar te kijken.

DIeppeDieppeDieppe

Dagga 5 Dieppe                                                                                                                            Lekker geslapen in de ochtend, nog wat miezerige regen maar het klaart al snel op.
Eitjes als ontbijt en gaan wandelen,  door het centrum en langs het strand.
Lekker 2 bier, 2 cappuccino's en 2 gebak gehad.
Terug op de boot dutten en nacho,s gegeten.
Nog een rondje centrum gewandeld en stokbrood voor morgen gehaald.

Een luie winderige dag.

Dieppe

Dag 6 Dieppe - Honfleur.                                                                                          6 uur op en nog even tanken en we zijn weer weg op naar Honfleur .
We hadden niet verwacht dat we veel konden zeilen, maar dat viel niet tegen...vooral van het begin tot Fecamp ging erg lekker... 15 knopen wind, daarna werd de motor bij gezet.
Het is een mooie kustlijn met kalkrotsen en mooie dorpjes ertussen glooiend naar de zee toe.
Tegen 19 uur kwamen we aan en konden vrij snel de sluis in.
We werden ontvangen door de knecht van de havenmeester, die vertelde "over 40 min gaat de brug open naar de binnenhaven", dus wij wachtten naast een nederlands yacht 22 meter lang.
Maar de tijd verstreek en maar geen opening meer na die eerdere informatie, dus zijn we  daar maar blijven liggen.
Het waren hele aardige mensen uit Knegsel, Brabanders dus (altijd leuke mensen) en uitgenodigd voor een drankje.
Heel gezellig onze boot laten zien en later ook bij hun geweest en de boot bezichtigd en wat gedronken......ze heten trouwens Luc en Marjon, van de Damme Blanche.
Hebben een speelgoed inkoop en verkoop zaak gehad.
Zo is het 1 uur geworden, lekker naar bed gegaan.

Honfleur

Dag 7 Honfleur                                                                                                                         Vanochtend om half 9 door de brug in de binnenkom gaan liggen .
Moo weer en ontbijt op ons terras, het is markt dus gaan we even snuffelen.
Kip aan het spit met frieten gekocht voor vanavond, stokbrood; brie; salade en een zalm quicae voor zo op de boot.
Het weer vandaag: zon en heet, soms een spetter regen en soms bewolkt.

Een fleurige dag in Honfleur.

HonfleurHonfleur

Dag 8 Nog een dagje Honfleur                                                                                        Lekker luieren vandaag, er zijn vanochtend heel wat boten vertrokken dus lekker rustig hier in de havenkom.
We hebben de boot verplaatst met de kont naar de kade en zo goed uitzicht op de terrassen..... bekijks genoeg zo.
We zijn ook nog bij Leo en Marion geweest, even afscheid genomen koffie en een biertje, echt Brabantse gezelligheid he.
Terug op de boot gekomen met een vers stokbrood onder de arm .....was weer lekker  smullen.
Nog 2 spelletjes sudoku, ....gelijk spel trouwens.....en toen stonden onze nieuwe kennissen Leo en Marion en hun visite op de kademuur,......kom ff wat drinken .....en zo is het weer gezellig en 2 uurtjes verder.
Morgen gaan we weer verder varen, om half 9 door de brug en dan door de sluis weer verder west-waards.

Honfleur

Dag 9 Honfleur - Deauville                                                                                            Vandaag verlaten we Honfleur weer, half 10 ging de brug open en kwam de zwarte lucht ons al tegemoet, pff toch maar even wachten voor we de sluis door gaan .

Gewacht met vertrekken en overlegd wat we gaan doen.
De bedoeling was eigenlijk Ouisterham maar als het te slecht zou zijn dan Deauville.
Uiteindelijk zijn we om 12 vertrokken, wind op kop, hoge golven,  tja dan maar Deauville.
Was me weer een tocht zeg, 8 mijl, maar het leken er wel een stuk meer.
Rond half 3 binnen gelopen met 6BF golven op de kont maar gelukkig op tijd,. ..het is een getijdeaven ....dus op een bepaald moment is het hier helemaal droog.
Rondje gelopen en betaald bij de havenmeester ...€34 en weer rust, even bijkomen van de spanning
Nacho's gegeten en een filmpje gekeken.

DeauvilleDeauvilleDeauvilleDeauvilleDeauvilleDeauvilleDeauville

Dag 10 Deauville-Ouistreham (16 mijl)                                                                        Lekker geslapen, ontbeten en het weer en de mogelijkheden bekeken van het vertrek hier.
We moeten door een sluis vanwege het droogvallen van de haven, dus zijn we aan de openingstijden gebonden.
Het wordt vannacht 3 uur naar St. Vaast of vanmiddag, 2 stadjes verder "Ouistreham".
Nu zijn we onderweg, stroom mee lekkere wind, 6knopen vaart .....gaat lekker, we zijn om kwart voor 4 vertrokken en om half 7 gevarieerd in Ouistreham.
We liggen aan de buitensteiger naast een hollander, even later kwam er een belg naast ons liggen.
Van een fransman hebben we makrelen gekregen, zo'n 25 stuks. Ik heb ze schoon gemaakt en wat aan beide buren gegeven.
Wij kregen weer een of ander Belgisch drankje terug,  erg leuk die contacten allemaal.

OuistrehamQuistrehamQuistreham

Dag 11 Ouistreham - Saint-Vaast-La-Hougue                                                 Vanochtend om 6.30 uur vertrokken nog net in het donker maar al aan het schemeren.
Het is nu 8.30 uur en Anuschka is inmiddels ook hier in de kuip, en we zien in de verte de overblijfselen van de Winston haven die in '44 is aangelegd door de geallieerden.
Meerdere grote pontons en scheepswrakken, ik heb altijd een raar gevoel als ik dat zie en zeker ook de gedachten dat die jongens dit uitzicht ook hebben gehad net voordat ze het strand opstormden.... de dood  tegemoet.
Onze aankomsttijd zal rond 2 - 3 uur zijn verwacht ik.

Half 3 om precies te zijn, met regen en heel scherp zeilen, 17 knopen wind, maar we zijn er.
We hadden nog makreel over, vers stokbrood erbij mmmm, heerlijk.
Havengeld 68euro 2 nachten.
wifi is slecht.

Saint-Vaast-La-HougueSaint-Vaast-La-HougueSt VaastSt VaastSt VaastSaint-Vaasr-La-HougueSaint Vaast La HougueSaint Vaast La HougueSaint Vaast La Hougue

Dag 12 nog een dagje in Saint-Vaast-La-Hougue                                              Uitgeslapen en om 9.30 opgestaan, stokbrood met kaas en jam en toen alles opgeruimd.
Snel nog even water tanken, ik de slang op de boot gelegd....hij haalde het net....., terug gelopen en de kraan aangezet,  ineens een kabaal Anuschka roepen heeee hoooo stop kraan uit maar ik was al weer op weg naar de boot.....staat die slang, weg gesprongen zo de boot in te spuiten ,.....heb ik weer.

Op weg naar de fietsverhuur.
Ik had inmiddels al geïnformeerd waar ze fietsen verhuren, bij de kruidenier in het stadje, ...niet dus die was er al 2 jaar mee getopt, de volgende verhuurder zit 10 KM verder.... dan gaan we maar lopen.
De bestemming is het dorp Bellefleur, over de dijk langs het water door de struiken uitkomende bij een doodlopend pad, eerst door een ander UITGESTORVEN dorp zonder café, naar het strand zonder café of restaurant wel mooi hoor ..... maar we hadden ondertussen toch wel aardige dorst en trek gekregen.
Dus dan maar weer terug richting de boot.
Duim omhoog voor een lift maar geen Fransman die stopt, de @%÷×₩^ .......maar net voor ik echt begon te schelden stopte er iemand, een oudje. ...bonjour. ....tja meer kennen we niet maar we hadden een lift.
Hier bij de haven zijn genoeg restaurants, ...gaan zitten.... wachten....wachten, dit gaat hem ook niet worden dus op naar het volgende restaurantje, ......ook al van die ....₩£€÷×? $ ,....je zou je bijna gaan ergeren.
Koffie genomen maar geen eten , want we zagen de bui al hangen dus lekker op de boot gegeten, heerlijk in de zon.
'S avonds zijn we nog naar zee gewandeld ....het was eb, helemaal teruggetrokken erg mooi om te zien.

St VaastSaint-Vaast-La-HougueRevilleRevilleRevilleGeplukt in St Vaast La hougue

Dag 13 Saint-Vaast-La-Hougue / Cherbourg 30 mijl                                                  Rustig opgestaan ontbeten en besproken dat we weer verder gaan, op naar Cherbourg.
Het weer is niet zo geweldig maar ja, we moeten toch een keer gaan.
We moeten sowieso wachten op hoog water, dan gaat de sluis pas open en dat is om 11.30.
Om half 1 vertrokken met flinke wind, 20/22 knopen 2 riffen en klein fok.
Om 18 uur in een box aangelegd, en meteen kwam de zon even door ....drankje en chipje...lekker op ons terras.
Daarna naar het havenkantoor gelopen om te betalen,  €33,00.
Boven het havenkantoor zit een restaurant, een hele leuke tent waar we meteen een tafeltje hebben. Heerlijk gegeten, ik eendeborst filet van de grill, groenten, frietjes en een Damme blanche, Anuschka een entrecote,  erg lekker en een goede bediening.
Onze buikjes zijn weer rond, we kunnen er weer tegenaan......pfff voor 2 dagen ;-)
Weer terug op de boot, even uitbuiken, douchen en ons bedje in, mmmm.

Cherbourg

Dag 14 Cherbourg......in de regen                                                                                    Lekker geslapen en rond 11 naar de markt gewandeld, rondje gemaakt en op een terrasje neergestreken,  eerst 2 cappuccino met een croissant,  daarna 2 bier. Ondertussen begon het steeds harder te regenen en genoten we van het uitzicht op ons droge stekkie.
Daarna zijn we wat boodschappen gaan doen al lopend door de regen, desondanks was het een mooie dag.
Mn schatje heeft heerlijk gekookt, witlof met spek kaas aardappelen en een heerlijke salade.
De regen is pas tegen 8 uur savonds gestopt.
Nog even een ommetje gelopen en aan de praat geraakt met Nederlanders die we eerder al gezien hadden in St Vaast.
Een jong stel, Jeroen en Babet, ze vertelden dat ze in 2009 al de oceaan zijn over gevaren.... 14 maanden zijn ze weggeweest, boel verhalen erg leuk om te horen, nu hebben ze 2 kinderen maar zouden het zo weer doen.
We hebben daar op de  boot nog een biertje gedronken, veel gekletst en voor je het weet is het weer 12 uur.
Op naar ons bedje.

Dag 15 Nog een dagje Cherbourg                                                                                  Lekker geslapen 's ochtends regen wat later in de middag klaarde het op, de zon kwam zelfs door.
Lekker geluierd vandaag, beetje gegoogled en nog de was gedaan.
Gisteren hadden we al sushi gehaald, dat is voor vandaag dus lekker makkelijk, biertje erbij.

Cherbourg

Dag 16 Cherbourg/Guernsey 50 mijl                                                                            Vandaag was het een vroegertje, anderhalf uur na hoogwater van Cherbourg vertrokken vanwege de race van Alderney, dat is een stroming die je mee moet hebben op het punt dat je hem passeert
Om half 4 vertrokken in het pikkedonker...stroming mee. Er is net een bui geweest maar nu is het droog, het duurt 3 uur eer we bij de race zijn....tegen die tijd begint het weer wat lichter te worden.
Het is een woelige zee maar we zeilen heerlijk.
dan moeten we koers verleggen en hebben we wind tegen, motor bij dan maar.
Op een gegeven moment... PANG... er sprong iets kapot, ik meteen naar de stagen gekeken, nee die waren het niet, binnen gekeken, ook niets, toen zag ik iets op het dek liggen iets hards plastic.
Het was het blok van de grootschoot die uit elkaar was getrokken en gescheurd.
Opgelucht en blij dat ik wist wat het was.
Om half 12 kwamen we in St Peter Port aan, hebben er 8 uur over gedaan en
zijn binnen gaan liggen.
Net voordat we de haven in gingen heb ik nog een hengel uitgegooid en meteen 5 makrelen gevangen binnen 2 minuten, dus we aten heerlijk makreel met rijst en salade, mmmm, sangria erbij heerlijk....we hebben het goed!!

GuernseyGuernseyGuernsey  de visGuernsey  de visGuernsey kustSt Peter Port / GuernseyGuernsey kust

Dag 17 Guernsey met mooi weer                                                                         Vanochtend eerst gezorgd dat we een nieuw blok hadden en het gemonteerd.
Vervolgens spullen gepakt (handdoeken/proviand), naar de veerboot gewandeld om het eiland Sark te gaan bezoeken.
Het was een mooie vaartocht langs het eiland met mooie kliffen, daar aangekomen zijn we een sruk gaan lopen om uiteindelijk op een mooi strand terecht te komen waar we hebben geluncht, stokbrood sardines mouse de canard en franse worstjes.
Nog even gezwommen en een dutje gedaan, erg mooi daar.
Tijdens de wandeling terug nog op een terrasje een biertje genuttigd en om 18 uur hebben we de boot terug naar Guernsey genomen.
Rond 19 uur weer terug op onze Kilcoe.

SarkSarkSark 1 augustusSarkSarkSarkSark

Dag 18 Guernsey, regen wind en feest!                                                                        Regen en veel wind, dus uitslapen. Tegen de middag werd het minder en zijn we gaan wandelen door het centrum op zoek naar een lekkere pint, we heben iets te vieren, 30 JAAR bij elkaar!
Lekkere pint en wat frietjes in een leuke zaak genuttigd, en teruggedacht aan die 30 jaar..... de tijd vliegt, maar alleen maar leuke dingen gedaan samen en nog steeds super verliefd op elkaar.
De regen bleef aanhouden dus besloten we Guernsey per bus te verkennen, heel het eiland rond in 1.5 uur voor 1 pond, toch geen geld hè.
Tegen 19 uur weer op de boot gekomen en heeft mn schatje weer een koningsmaal gemaakt, makreel rijst salade mmmm.
Een regenachtige feestdag vandaag!

30 jaar samen in Guernsey

Dag 19 Guernsey
Met het zonnetje opgestaan, heerlijk weer nog wel veel wind maar droog en zonnig.
stokbrood en sardines gehaald en op pad gegaan weer met de bus, naar surf beach om daar te lunchen.
Daar aangekomen was de bewolking weer terug en de surfplanken vlogen om je oren en over het strand. Onder de kust uit de wind lekker stokbrood met sardines opgepeuzeld en verder gereisd met de bus.
Na het rondje Guernsey met de bus, pizza gehaald en quiche voor ons avondmaal.

Bus GuernseyBus GuernseyBus Guernsey

Dag 20 vertrek uit Guernsey
Half 7 uit bed gekomen, wakker geworden door de golfslag in de haven, meteen maar buiten gaan liggen want het water zakt weer en moeten anders wachten tot vanmiddag.
Buiten aan de wachtsteiger aangelegd naast Miloe en Frank, ontbeten en van de ochtendrust genoten.
Om 8 uur nog snel even naar de bakker en om half 9 vertrokken richting Herm om daar  nog lekker even te  ankeren bij Schelbeach. Het is een uurtje varen, dus maar even de hengel uit.
Ik wilde hem inhalen maar mijn molen brak af, dus met de hand ingehaald met heerlijke makreel er aan.
Eenmaal aangekomen anker uitgegooid en in het zonnetje ontbeten, super romantisch.
Vervolgens de rubberboot opgeblazen en naar de kant gevaren om vanaf het strand onze boot te bewonderen en om lekker in het zand te liggen zonnen.
Om half 17 uur vertrokken naar Cherbourge, weinig wind en veel stroom, op het laatst ook tegen :-(
Pas laat daar aangekomen, 24 uur.

Het strand bij HermHermHerm
Dag 21 Cherbourg-Fecamp
Om half 7 vertrokken  en meteen volop zeilen, 10 knopen bij Barber. De rest van de reis wind van achteren, hoge golven en 23 knopen wind.
Dat was flink sturen en geen mens verder op het water of boot natuurlijk.
Het was een vermoeiende dag.

Cherbourg-Fecamp

Dag 22 Fecamp
De dag erna een rustdag met schitterend weer.
wel zijn gaan lopen de klif op met een schitterend uitzicht vanaf de krijtrotsen.
veel bunkers nog aanwezig.

Kust FecampFecampFecampFecampFecamp kustFecamp kustFecamp jachthavenFecamp kustFecamp

Dag 23 Fecamp-Dieppe
Om 8 uur vertrokken en om 15 uur aangekomen, het was de perfecte zeildag langs de mooie kreitrotsen van de Franse kust, alleen maar genieten en onderweg 5 makrelen gevangen en bij aankomst  met onze buren in Dieppe opgegeten. Ed en Hilda heten ze, erg leuke Belgen.

Dag 24 DIeppe-Boulogne
Half 8 uur vertrokken 16.30 uur aangekomen.
Weinig wind veel motoren ik denk 3 uur gezeild.
Boulogne zelf is een beetje vieze stad
We hebben gebraden kip van het spit gekocht, was heerlijk.
ik heb nog even gevist  maar ben mn paravaan verloren en mn haakjes.
heb al weer nieuwe gekocht dus morgen weer op makreel vissen.

Dag 25 Boulogne-Nieuwpoort
half 10 vertrokken en om half 6 aangekomen.
Het was een top zeil dag continu tussen de 5 en 8 knopen gevaren.
Net voor nieuwpoort ging het onweren anders waren weer Door gegaan naar blankenbergen.

Onderweg naar nieuwpoort

Dag 26 Nieuwpoort-Blankenberge