Normandie Zomervakantie 29 juni - 31 juli 2018

29 juni 2018 - Den Osse, Nederland

Donderdag 26 juli Oostende - Middelburg
We staan weer op tijd op en wandelen na eerst een kopje thee te hebben gedronken even naar de bakker. Terug op de Kilcoe genieten we van onze croissantjes en iets over half negen laten de buurtjes weten graag te willen vertrekken. We maken als gereed en om 9 uur gooien we los. Doel is vandaag Middelburg waar Martijn met de trein naar toe zal komen. Die zien we vandaag weer na dik 3 maanden. Er staat weliswaar een windje maar op kop helaas. Frank probeert nog een makreel aan de haak te slaan.... tevergeefs. Ik zie nog wel een bruinvis..... eindelijk, dat was lang geleden. Als we bij Vlissingen voor de sluis liggen, voelen we hoe enorm heet het hier is.....we vernemen 37 graden.... niet te doen zeg!!! We zetten de Bimini op een sproeien water op de grond in de kuip..... pffff.... heet!!! We mogen in de blauwe sluis, wat inhoudt dat je daarna in colonne door het kanaal vaart en alle bruggen dan mee hebt. Om 4 uur arriveren we in Middelburg.... we overleggen snel of we vandaag hier overnachten of straks naar het Veerse meer doorvaren. Als we een plekje in een van de vrije boven in de schaduw mogen hebben, zullen we besluiten om hier te blijven. De havenmeester staat op de kade en ik vraag hem of we daar nog ergens mogen liggen, hij wijst ons box 20 toe, een hele mooie plek in de schaduw :-)
Als we vast liggen drinken we eerst nog wat een gaan dan een beetje opruimen. Dit houdt in dat ik de hut voor Martijn leeg ruim en z'n bedje opmaak. Frank pompt ondertussen de bijboot op omdat we Martijn ermee van het station zullen ophalen. De trein heeft vertraging en hij komt uiteindelijk een half uur later iets over zessen aan...... ow wat ben ik blij om hem eindelijk weer te zien :-)
Terug op de Kilcoe kletsen we lekker bij en krijgen we een lief cadeautje..... een belletje voor in de wind met een mooi/lief geluid. We hangen het belletje (fuuri) op in de combuis. Na even gezeten te hebben gaan we met de dingy even wat boodschapjes halen..... ik vergeet uiteindelijk olijven en feta .... jammer. Terug op de Kilcoe zwemmen we nog lekker alvorens we het avondeten bereiden en ervan genieten..... het is allemaal heel gezellig. Na de afwas krijgen we een uitgebreide foto reportage van het verblijf in Japan te zien. Halverwege ben ik dusdanig moe en voel ik mijn rug dat ik morgen graag de rest wil zien. Van Martijn krijg ik nog een heerlijke massage alvorens ik om iets over twaalven mijn bedje in duik. Frank en Martijn blijven nog even zitten en ik ben al vetrokken als zij naar bed gaan.

OostendeVissersbootGiga vrachtschip 400 meter langVlissingenIn collone door het kanaal van WalcherenVader en zoonOnderweg naar de Albert HeijnMoeder en zoonMiddelburgFuurin (kwaadaardige geest verdrijven), cadeautje van Martijn

Woensdag 25 juli Boulogne-sur-Mer - Oostende
Vroeg opgestaan, ik maak nog even wat foto's ivm verschil hoog en laag water en om kwart over zeven gooien we de trossen los. Er is nauwelijks wind dus we motoren weer een zetten af en toe het fok bij. Om vier uur lopen we de haven van Oostende binnen en worden netjes ontvangen door twee havenmeester in een rubberen bootje en krijgen een mooi plaatsje toegewezen. Wij boffen nog, want nog geen half uur later is de haven vol en moeten volgende passanten in een andere haven in Oostende gaan liggen achter de sluis. We liggen met de kuip richting de promenade..... erg gezellig. Als het zonnetje bijna is verdwenen achter de gebouwen bereiden we ons avondeten..... de heerlijke makrelen.... We smullen weer! Tijdens de afwas laten onze buren weten morgen rond 9 a 10 uur te willen vertrekken.... ik laat ze weten dat dit geen probleem voor ons is, wij zullen ook bijtijds vertrekken. Rond elf uur zoeken we ons bedje we op.

Boulogne in de ochtend (laag water)Boulogne in de ochtend (laag water)Boulogne in de ochtend (laag water)We laten Boulogne achter onsGrootPlaatjeOostende, er komt een platform met windmolens voorbij gevarenOostende by nightHavenkantoor en restaurent by night

Dinsdag 24 juli Dieppe - Boulogne sur Mer
Het is zeven uur dat we de trossen losgooien en eerst even gaan tanken (ja de pomp doet het weer gelukkig). Het is helaas weer geen zeilweer dus het wordt vandaag een lange tocht op de motor. We wisselen elkaar af met het doen van een dutje en in de middag wordt de paravaan weer te water gelaten. Frank vangt de ene na de andere makreel en stopt met vissen na het vangen van de zesde makreel (zie video). Het is vijf uur als we aanmeren en ondanks onze vangst staat er voor vandaag de lekker gekruide kip op het menu, althans als ze nog niet zijn uitverkocht. Planning is dat ik na het aanmeren meteen even naar de  Boucherie wandel en dat Frank ondertussen het havengeld afrekent.... we zullen elkaar ontmoeten voor een pintje waar we op de heenweg zo lekker van genoten. Zo gezegd zo gedaan, echter het pintje kan niet doorgaan omdat het tentje dicht is. Ik wandel snel terug naar de boot en ontmoet Frank voor de haven. Dan maar een lekker pintje  aan boord. Eerst wandelen we nog even naar een watersportwinkel om te kijken of ze er een handdouche hebben voor buiten bij ons zwemplateau, die van ons heeft het in de eerste week van onze vakantie begeven.... gelukkig voor €6,00 hebben we een nieuwe. Terug aan boord drinken we het pintje en ik een Sangria. Frank gaat daarna nog even wat boodschapjes doen voor morgen voor bij de vis. Terug op de Kilcoe genieten we van de zalige kip en buiken we vervolgens uit beseffende hoe enorm goed we het hebben..... ongelooflijk!! Rond half elf zagen we na een lange dag ons bedje weer....morgen weer op tijd op.

We verlaten DieppeWe verlaten DieppeWe laten Dieppe acher onsDe makreel naar binnen halen:-)Boulogne in zichtMmmmm smullenBoulogne by night (hoog water)Boulogne by night (hoog water)Boulogne in de ochtend (laag water)

Maandag 23 juli Fecamp - Dieppe
Het is zeven uur als we Fecamp verlaten. We zetten meteen de zeilen en de motor gaat uit. We zeilen mede door de stroming ruim 5 knopen.... zien achter ons schepen zonder zeil op de motor vertrekken. Frank zegt "we zijn een zeilboot en geen motorboot". Na zo'n ongeveer een uur wordt dan toch de motor bij gezet en na weer een uur worden de zeilen gestreken en gaan we door op alleen de motor. Het is prachtig weer en met dit uitzicht kan het eigenlijk niet stuk. Wel jammer dat de vis weer niet bijten wil. Als we Dieppe binnenvaren willen we eerst tanken, maar de pomp blijkt defect en momenteel is een monteur er bezig. Het is drie uur als we in een box aanmeren. We drinken eerst even in de kuip en lopen dan naar het havenkantoor en vervolgens halen we wat boodschappen. We eten vandaag weer pizza want daar hebben we nog wat ingrediënten voor over en hopen morgen in Boulogne nog op tijd te zijn voor een kip :-)
Terug aan boord bereiden we samen de pizza's en smullen weer lekker.... voor morgen is er voor tussen de middag op zee nog wat van over, fijn want dat wordt een tocht van elf uur. We bellen nog met Martijn die op dat moment bij oma is..... fijn. We bevestigen nog dat we elkaar vrijdag ergens zullen treffen, waarschijnlijk Vlissingen of Middelburg, gezellig, hij zal een paar dagen met ons meevaren. Van Nucha vernemen we dat ze vanavond van London naar Parijs zal vertrekken.... leuk!
In de avond wandelen we naar zee en genieten op het strand van de zonsondergang. Eenmaal aan boord nog een snelle douche en liggen om half elf in bed.

We verlaten FecampWe laten Fecamp achter onsMooie kustDieppeDieppeDieppeZonsondergangZonsondergangZonsondergangZonsondergang:-)

Zondag 22 juli Courseulles sur Mer - Fecamp
We hebben weer lekker geslapen en het is tegen achten als we opstaan. We wandelen eerst even naar de bakker maar de brug draait open en zal vermoedelijk voor een lange periode niet meer dicht gaan dus zouden vrij ver om moeten lopen waar we geen zin in hebben.....we hebben bijna nog een heel stokbrood van gisteren over en gaan die maar meester maken vandaag. Het is half negen als we losgooien met als bestemming waarschijnlijk Fecamp. Het is helaas geen zeilweer dus we moeten motoren. We varen dicht langs de kust en met het felle zonlicht erop is het schitterend. Frank neemt achter op het dek nog een lekkere douche. Op een gegeven moment loopt Frank naar voren om de lijn in het fok wat aan te spannen en zie ik dat we recht op een vissersmarkering/tonnetje afvaren. Ik probeer het te omzeilen ivm de hengel en de vislijn die achter de Kilcoe hangen, maar tevergeefs... ..Frank knipt de lijn door omdat de haakjes niet meer los te krijgen zijn ... we verliezen beide lijnen :-(
Frank heeft gelukkig nog lood en haakjes, maar blijft vervolgens in een stuk touw hangen waardoor hij 1 haakje weg moet knippen. Vervolgens blijft hij nog een keer met een haakje in de vlag hangen en moet de tocht naar huisje vervolgd worden met een vlag met wat gaatjes erin...... het gaat lekker vandaag met de haakjes en er wordt uiteindelijk ook geen vis meer gevangen. Als al deze momenten achter de rug zijn, gooien we bij Etretat het anker uit..... zo mooi daar. We genieten er van het prachtige zicht op de rotsen. Na een uur lichten we het anker weer en varen door naar Fecamp. Ondertussen beleg ik twee halve Turkse broden met ketchup; tomaten; Sjalotjes; tonijn; sardientjes en geraspte kaas en stop ze vast in de oven. In de haven is het al enorm druk en liggen de schepen aan de buitensteigers al dubbel. Iemand attendeert ons op een lege box.... we boffen!
Als we zijn aangemeerd kunnen we meteen smullen, glaasje aanmaak en Sangria maken het weer helemaal af....het is dan kwart voor acht. We doen verder niet veel meer. We hebben van de haven internet dus googlen wat en ik probeer een aflevering te kijken van inspector Morse maar val al snel in slaap, het is dan rond elf uur.
Courseulles sur MerCourseulles sur MerCourseulles sur MerCourseulles sur MerLunchMooiAnkeren bij EtretatAnkeren bij EtretatAnkeren bij EtretatAnkeren bij EtretatAnkeren bij EtretatZe genietenWij ookFecampPizza's

Zaterdag 21 juli Port en Bessin - Courseulles sur Mer
We hebben weer heerlijk geslapen vannacht. Vanmiddag vertrekken we.... weer richting huis. We overleggen waar naar toe.....we weten het nog niet en zien later wel vandaag.... eerst maar even naar de bakker. We ontbijten weer heerlijk, doen nog wat spelletjes Sudoku en wandelen naar het strandje waar we nog niet eerder waren. Het is schitterend. Er ligt een dikke strook met alleen maar Sint Jacobs schelpen alsof ze er door een vrachtwagen zijn gedumpt, ongelooflijk. Aan de kant van de zee, daar waar het nu eb is, ligt een kunstwerk van de schelpen gecreëerd door de zee.... wonderlijk mooi.
Het is tegen vieren als iedereen uitgezonderd 1 zeilboot zich klaarmaakt voor vertrek.... moet er leuk uitzien voor de omstanders.... we hebben veel bekijks en Nederlanders wensen ons nog een goede reis. Na wat snel overleg met de buren besluiten we om naar Courseulles sur Mer te varen. Er staat net genoeg wind om redelijk te zeilen.... ondertussen ligt de vislijn weer in het water en wordt er 1 makreel gevangen. Ondertussen schil en kook ik alvast de aardappels voor straks. Het is rond half acht als we de haven binnen varen. Ik ga meteen even voor 1 nachtje afrekenen terwijl Frank ondertussen de flinke makreel schoonmaakt. Als ik terug ben bakken we alles en een half uurtje later zitten we weer heerlijk te smullen. Er is markt en besluiten na het eten eerst maar even de benen te strekken. We zijn uiteindelijk zo'n 2 uurtjes aan het wandelen door het stadje en over de boulevard. Terug op de Kilcoe wassen we af en liggen vervolgens iets over twaalven weer in ons bedje.
ParasailerEven naar een mooie zoekenSint Jacobs schelpenMooie creatieMooiWij liggen aan de steiger meer 3 anderen naast ons:-)UitzichtNog snel gelukt voor vertrek bij Port en BessinPontons bij Arromanches

Vrijdag 20 juli Port en Bessin
Vannacht heb ik erg slecht geslapen. Martijn komt vandaag naar huis en is wat laat vertrokken richting het vliegveld heb ik begrepen  en ben toen gaan rekenen of hij wel op tijd zou zijn voor het inchecken etc. Verder was het vannacht erg druk met vissersboten en lekte een vissersboot welke achter onze boot ging tanken, gigantisch veel diesel waardoor ik wat onpasselijk werd. Ik verneem ondertussen dat Martijn is gearriveerd bij het boarden..... gelukkig. Het was tegen zessen eer ik in slaap viel. Het is  elf uur als we opstaan en eerst maar weer even naar de bakker lopen voor een lekkere brunch. Ondertussen overleggen we wat we vandaag zullen doen, verder richting huis of nog een dagje blijven liggen. We besluiten uiteindelijk om nog een dagje te blijven. Het is wat druilerig dus doen het rustig aan. Na de brunch komt het zonnetje weer langzaam door en besluiten we nog een stukje te fietsen. We zijn ongeveer een uurtje onderweg als we besluiten een lekkere cappuccino te drinken in een café restaurentje aan de kade waar de Kilcoe ligt. Het is een lekker bakkie. Verder chillen we wat aan boord en ontvangen een foto van Nucha en Martijn samen.... zo lief, ze hebben elkaar gemist. Rond half acht dineren we weer lekker in de kuip en zien plots dat er een marktje is ongeveer 200 meter van de boot. Na het eten wandelen we er even over heen..... het stelt niet zoveel voor, maar is toch even gezellig. Onze buurvrouw vertelt dat er vanavond ook vuurwerk wordt afgestoken en rond elf uur zien we boven onze boot een prachtig vuurwerk spectacel. We spelen nog wat spelletjes Sudoku en het is rond half één als we ons bedje weer zien.

Tijdens het wandelingetjeTijdens het wandelingetjeTijdens het wandelingetjeTijdens het wandelingetjeBlijOp het marktjeVuurwerk boven de bootVuurwerk boven de boot

Donderdag 19 juli Port en Bessin
Vandaag halen we weer eerst lekker vers stokbrood en wat croissants. Ontbijten rustig en genieten wederom van het prachtige weer, dat houdt al weken aan. Het is tegen het middag uur als we naar Bayeux fietsen. Helaas niet allemaal fietspad en moeten geregeld over een drukke weg fietsen, desondanks zitten er mooie stukjes tussen om te fietsen. Bayeux is een prachtige stad en we brengen er een bezoek aan De Notre-Dame van Bayeux (Calvados). Het is een kathedraal in het Franse bisdom van Bayeux en Lisieux. Het is een goed voorbeeld van Normandische gotiek. De bouw van de kathedraal begon in de 12e eeuw. In de 15e eeuw werd de bouw afgerond met de voltooiing van de vieringtoren.
We genieten er van een ijsje en doen er nog wat boodschapjes in een hele grote supermarkt voordat we weer terug fietsen. Rond half acht waren we weer terug op de Kilcoe en hebben 65 km op de teller staan. Eenmaal aan boord bereiden we meteen ons diner, lekkere pasta met wortels en knapperige sla met verse zalm. We wassen af en nemen even een lekkere douche.... het is over twaalven als we onze kooi in kruipen. In de nacht app ik nog even met Nucha en Martijn, Martijn vertrekt vannacht weer richting huis en Nucha wacht hem op Schiphol op. Het is een zeer onrustige nacht..... de vissers zijn erg luidruchtig :-(

BayeuxBayeuxNotre DameIndrukwekkendIndrukwekkend mooiIndrukwekkend mooiIndrukwekkendIndrukwekkendBayeux war cemeteryBayeux war cemeterySnoezig tentjeSnoezig tentjeSnoezig tentjePleintje bij de Notre DameStraatje naast de Notre DameBayeuxMmmmm

Woensdag 18 juli Port en Bessin
Vandaag rustig opgestaan en eerst even naar de bakker gewandeld voor een paar heerlijke croissants en een paar stokbroden. Lekker ontbeten en daarna even naar de vismarkt gewandeld waar we een flinke vis kopen waarvan ik de naam even kwijt ben. Rond half twee vertrekken onze buren en verleggen we onze boot. Daarna vertrekken we richting Omaha Beach alwaar de Normandy American Cemetery and Memorial is. Het is een Amerikaanse militaire begraafplaats, een monument ter nagedachtenis aan de Amerikaanse soldaten die sneuvelden bij de landing in Normandië tijdens de Tweede Wereldoorlog. De begraafplaats ligt in het dorp Colleville-sur-Mer, Calvados, Frankrijk. Alhoewel de begraafplaats iets meer dan 35.000 m² groter is dan de grootste Britse begraafplaats op het Europese vasteland, namelijk Tyne Cot Cemetery (Eerste Wereldoorlog), telt de begraafplaats iets meer dan 2.500 lichamen minder. Op de begraafplaats liggen 9.387 Amerikaanse soldaten begraven waarvan één soldaat uit de Eerste Wereldoorlog. Op dit kerkhof ligt tevens Generaal Roosevelt begraven, met naast hem zijn broer (gesneuveld in de Eerste Wereldoorlog). Er zijn 307 ongeïdentificeerde lijken begraven. De Normandy American Cemetery and Memorial wordt beheerd door de American Battle Monuments Commission. We waren hier een jaar of 15 geleden ook al samen met de kinderen. Het is ongelooflijk indrukwekkend allemaal. Rond acht uur zijn we weer op de Kilcoe en hebben 45 km op de teller staan. We eten het laatste restje makreel en de vis die we vanmorgen kochten..... heerlijk weer! We genieten lekker na in de kuip en gaan rond twaalven weer onze kooi in.
VismarktKiekje van de KilcoeMooi en fleurigBeeld bij de Normandy American Cemetery and MemorialUitzicht bij Normandy American Cemetery and MemorialOverzichtskaartjeIndrukwekkendIndrukwekkendNormandy American Cemetery and MemorialEen huisje aan het strand waar je een boek kunt lenenIndrukwekkendIndrukwekkend

Dinsdag 17 juli Port en Bessin
We blijven en aantal dagen hier liggen, dus we doen het rustig aan. Aan de kade een paar meter van de Kilcoe zit een bakkertje waar Frank lekker stokbrood en wat croissantjes haalt. We ontbijten heerlijk in het zonnetje al genietend van de entourage. We vernemen dat dit haventje oorspronkelijk helemaal niet was bedoeld voor de plezierjacht, maar omdat er op een gegeven moment wel jachtjes kwamen is de optie hier gopperd om iets te creëren voor de pleziervaart maar heeft de visserij zich er hevig tegen verzet, ondanks dat is er toch een steigertje gekomen en zijn er faciliteiten. Rond elven betalen we eerst voor de komende 2 nachten... zo goedkoop hebben we nog nooit gelegen, €8,00 per nacht. Vervolgens fietsen we naar Arromanches-les-Bains.

De Mulberryhaven van Arromanches-les-Bains was een van de twee Mulberryhavens die in 1944 na de landing in Normandië werden aangelegd. Deze haven bij Arromanches-les-Bains was nodig om na de invasie de geallieerde troepen te kunnen blijven bevoorraden en groot materieel aan land te kunnen brengen. Hiervoor was het nodig dat schepen met een grote diepgang konden aanmeren. De bestaande zeehavens in Normandië waren moeilijk in te nemen en zouden naar verwachting ook door de Duitsers onklaar worden gemaakt.
(zie verder internet voor nog meer informatie).

Halverwege onze fietstocht komen we langs de plek waar we gisteren ankerden.... leuk om dat van boven even te zien. Hier staan campers en wordt er ook overnacht ..... Wat een prachtig uitzicht hebben deze mensen!!! (bovenop de kliffen zijn de pontons goed te zien). We bezichtigen er ook nog wat bunkers waarin kanonnen staan opgesteld... erg indrukwekkend allemaal.

Het is een mooie fietstocht door de landerijen en leuke dorpjes. Bij Arromanche-les-Bains trakteren we onszelf op een lekker glaasje bier van de tap en laden we ondertussen even onze accu's. Rond vijven zijn we weer terug aan boord en eten we weer lekker makreel :-)... we wandelen nog een lekker stuk naar de kust en door het stadje, relaxen nog in de kuip en gaan rond twaalven weer naar bed.

MooiDe sluisIngangDe KilcoeBoven de havenBoven de havenMooiPrachtigMooiPontonsMooi uitzichtMooiArromanche in zichtTjaIndrukwekkendBloemenBlijft mooiMmmmm lekkerEbEbEbDorpje bij zonsondergangMooiPanoramaPanoramaZonsondergangDe kustlijnHappy

Maandag 16 juli Ouistreham - Port-en-Bessin
Vandaag moeten we de eerste schutting hebben van 10.45 uur om op tijd bij Port-en-Bessin te arriveren. Het is een getijden haven die om 15.30 uur de sluis sluit. Frank haalt alvast stokbrood en croissants terwijl ik mezelf aankleed en alles al een beetje gereed maak voor vertrek. We ontbijten als gewoonlijk in de kuip terwijl we ondertussen al boten richting de sluis (van Ouistreham) zien vertrekken. Frank wilt het zekere voor het onzekere nemen en ook alvast richting de sluis varen, deze blijkt echter zelfs iets na kwart voor elf pas te draaien. In tegenstelling tot de aankomst is nu alles goed geregeld bij de sluis en staat een sluisjongen zelfs te assisteren. We zakken heel snel zo'n 2 a 3 meter. Eenmaal op zee zetten we de zeilen terwijl we ook motoren. Wanneer we Port-en-Bessin in zicht hebben belt Frank even naar de haven om te checken of we nog op tijd zijn. We blijken helaas net een half uurtje te laat en moeten nu tot kwart voor twaalf vanavond wachten. De motor gaat direct uit en de hengel wordt uitgegooid. Binnen een half uur heeft Frank 6 makrelen gevangen. Als we op een geschikte plek liggen gooien we het anker uit. We hebben een zalig diner op zee in de zon met prachtig zicht op de begroeide rotsen en uiteindelijk de zonsondergang. We eten makreel met een lekker krokant korstje; sla en stokbrood..... heerlijk zo vers! Rond elf uur hijsen we het anker weer op en varen naar de haven ingang. Het is er enorm druk met uit varende vissers en ze zijn en beetje boos omdat we wat te ver zijn door gevaren en nu wat in de weg liggen (het sein rood is bijna niet te zien). Het sein wordt maar niet groen en Frank vraagt via de marifoon wanneer we naar binnen kunnen, "nu is het antwoord" en na even wachten krijgen we groen licht. Als we naar binnen varen liggen er in een hoekje 6 schepen..... er passen er hooguit 8 naar schatting..... grappig. We meren aan langszij bij een Bavaria 36 met 4 mannen op leeftijd, zij zijn ook net binnen. We zitten nog even in de kuip terwijl een vissersboot met pech naar binnen wordt gesleept.... naar later blijkt met een tekort aan diesel. Het is een uur of 2 als we onze kooi inkruipen.

Port en BessinSluis bij OuistrehamSluis bij OuistrehamPontons op zee bij NormandieLekkere makrelenEven een tussendoortjeAnkeren op zee voor de kust van NormandieAnkeren op zeeZes grote makrelenMakrelen worden grondig gefileerdSchitterendAanvallenMooiMooiMooiPech

Zondag 15 juli OUistreham
We starten de dag heel heel rustig. Ontbijten op ons gemakje in de kuip. Het blijkt een heel rustige haven waar we liggen..... heerlijk! Na het ontbijt pakken we onze tassen en vetrekken op de fiets, eerst even langs het havenkantoor om af te rekenen, maar hier blijkt pas vanmiddag om vier uur weer iemand aanwezig te zijn. We fietsen vervolgens richting het strand en komen langs een vismarkt waar we even een kijkje nemen. Op het strand aangekomen parkeren we onze fietsen en wandelen via de vlonders naar het strand waar we even genieten van het uitzicht en de mensen die langs lopen. Wanneer we weer willen vertrekken lopen we nog even een VVV binnen om te informeren of er nog iets bijzonders te zien is en melden dat we met de fiets zijn. We besluiten om richting Caen te fietsen. De eerste helft is schitterend, overwegend langs het strand waar D-Day zich afspeelde. Al denkend aan dit feit geeft de fietstocht een aparte dimensie. We fietsen ook langs een standbeeld van Bill Millin (14 juli 1922 - 17 augustus 2010), beter bekend als Piper Bill, was de persoonlijke doedelzakspeler van Simon Fraser, 15e Lord Lovat, commandant van de 1e Special Service Brigade op D-Day.

Millin is het meest bekend geworden als één van de weinige doedelzakspelers die ook daadwerkelijk speelde tijdens een slag in de Tweede Wereldoorlog. Doedelzakken werden algemeen gebruikt tijdens veldslagen door Schotse en Ierse soldaten. Het Britse leger verordonneerde echter dat de doedelzak alleen bespeeld mocht worden in de achterhoede. Lord Lovat negeerde deze orders en gaf Millin opdracht te spelen tijdens de slag teneinde het moreel op te vijzelen. Millin, toen 21 jaar oud, speelde "Hielan' Laddie" en "The Road to the Isles" tijdens de landing op Sword Beach. Hij bespeelde het instrument ook bij de begrafenis van Lord Lovat.

Later speelde hij ook tijdens de tocht naar de Pegasusbrug. Deze actie is verfilmd in de film The Longest Day uit 1962. Millin werd daarin gespeeld door "Pipe Major" Leslie de Laspee, in 1961 de officiële doedelzakspeler van de toenmalige Koningin-Moeder. Zijn doedelzak wordt bewaard in het Mémorial Pegasus te Ranville.

We fietsen vervolgens door gezellige mooie dorpjes en bezoeken in een parkje nog een kunstmarkt.... kortom we genieten volop. Op een gegeven moment, als we ongeveer halverwege zijn is de route niet zo mooi meer maar loopt langs een drukke snelweg. We besluiten af te slaan weer terug richting onze haven. We rekenen eerst nog even af en eenmaal aan boord kijken we nog even het laatste stukje voetbal Frankrijk - Kroatië. Vervolgens maak ik van een Turks brood met tomaten, ui, mozzarella, olijven, ansjovis en geraspte kaas een pizza.... een drankje erbij en het was weer lekker. Tegen twaalven duiken we weer ons bedje in.

FietstochtBill MillinMonumentSchattig straatjeMooiSequoia boomBeschrijving Sequoia boomParkSkelet potvisParkjeIn de haven OuistrehamGenieten

Zaterdag 14 juli Fecamp - Ouistreham
Het plan is om vandaag naar Honfleur te zeilen en rond een uur of elf wilt Frank vertrekken. Eerder hoorde ik al over zeilers die eerder nog iets eerder vertrokken waren en heel lang moesten wachten eer ze via de sluis bij Honfleur naar binnen konden. Dus Frank kijkt nog eens en besluit dat 2 a 3 uur vertrekken inderdaad beter is. Ger en Marianne van de Toiru vertrekken rond half een en wij maken ondertussen ook alles klaar voor vertrek en gooien een half uurtje later los (je bent zo weer een half uur verder eer je echt op zee bent). Maar net als we binnen het grootzeil al op hebben staan, krijgen we sein "rood" en moeten uiteindelijk een half uur wachten..... er komt een groot schip binnen varen. Eenmaal op zee zet Frank de zeilen dusdanig mooi dat we hard gaan..... te hard voor Honfleur. We besluiten naar Ouistreham te zeilen en zien daarna wel weer verder. We willen eigenlijk ook nog naar getijdenhaven Port-en Bessin vanwaar we kunnen fietsen naar Colleville sur Mer waar De Normandy American Cemetery and Memorial is, een Amerikaanse militaire begraafplaats en monument ter nagedachtenis aan de Amerikaanse soldaten die sneuvelden bij de landing in Normandië tijdens de Tweede Wereldoorlog. Enfin nu maar eerst hier kijken. Als we aanmeren heeft Frank de aardappels voor de frietjes al gepiept en hoeft hij ze alleen nog maar te bakken. Ook heeft hij heerlijke sla gemaakt. We eten voortreffelijk en het is echt weer restaurant waardig met schitterend uitzicht op zee. Na het eten wassen we af en ondertussen worden de golven heel naar. De boot schut tegen de kade aan en we durven zo de nacht niet in te gaan en besluiten naar de haven die achter de  sluis ligt te vertrekken. Het is inmiddels pikkedonker en in de sluis is het voor de deuren dichtgaan ook heel naar en moeten we hard werken om te voorkomen dat de Kilcoe tegen de kade aan slaat. Het is twaalf uur uiteindelijk als we aanmeren en eigenlijk meteen onze kooi in duiken.

OuistrehamWe laten Fecamp achter onsFecamp kustCauville-sur-MerFranse kustDineren bij OuistrehamMooiMooi

Vrijdag 13 juli Fecamp
Vanmorgen eerst even lekker gedoucht en het bedje verschoond. Daarna een thee gedronken in de kuip. Vervolgens even naar een bakker gewandeld voor wat stokbroden. Terug aan boord lekker ontbeten en daarna op de fietsjes gesprongen voor een lekker fietstocht. Eerst door het centrum waar we nog even bij de St. Stephen's church binnen een kijkje nemen en vervolgens verder fietsen langs de kust en door mooie landerijen met diverse graansoorten.... heerlijk. Voor we teruggaan aan boord bestellen we even een kippetje welke rond zes uur klaar is. Om vier uur zijn we weer teug op de Kilcoe. Ger en Marianne komen even een drankje doen en naar onze bulatalie kijken (om te voorkomen dat de giek een klapgijp maakt). Wij hebben zoiets dergelijks ooit voor honderden euro's op een beurs gezien en zelf voor een tientje een ring gekocht welke in de klimsport wordt gebruikt :-)  Het is inmiddels zes uur en Frank haalt even een kippetje, als hij terug is vetrekken Marianne en Ger.... ze willen absoluut niet mee eten :-(
Helaas valt de kip enorm tegen en moet ik zelfs nog aan de slag om het nog enigszins lekker te krijgen, wat een tegenvaller na de lekkere kip van Boulogne die zelfs de helft goedkoper was. Er komen vandaag honderden motoren via de kustroute naar Fecamp, vanaf twee uur vanmiddag werden vele auto's hiervoor weggesleept daar waar ze niet mochten staan. Wij wandelen alvast naar een plek vanwaar je het goed kunt overzien, het is dan ongeveer negen uur. Er is nog weinig actie en ga terug naar de boot om Ger nog even op mijn fiets te laten fietsen omdat hij wel interesse heeft in een electrische vouwfiets.... hij is dol enthousiast. Ik drink vervolgens nog een bakje thee bij hun aan boord en ga rond elf uur terug naar de Kilcoe. Frank blijkt nog niet terug dus ik wandel nog even terug. Het blijkt nog steeds niet aan de gang.... een half uur later komen de eerste motoren pas aan.... één en al herrie wat de hele nacht door gaat. We gaan uiteindelijk tegen 2en naar bed en de hele nacht komen er nog diverse Engelse zeilers binnen varen en langszij bij ons liggen. Het is geen leuke nacht want we doen bijna geen oog dicht. We liggen uiteindelijk vier dik.

Plage de GrainvalSaint-LeonardSaint-LeonardPlage de GrainvalPlage de GrainvalMooie vergezichtenDe koeien genieten hierMooiPalais BenedictinePalais BenedictineTegenover Palais BenedictineTegenover Palais BenedictinePalais BenedictineGlas in lood St. Stephen's church:-)MooiUitzichtPrachtig uitzichtPrachtig uitzichtIndrukwekkendHaven FecampFecampUitzichtGepluktDe haven

Donderdag 12 juli Dieppe - Fecamp
We doen vandaag rustig aan, drinken eerst een thee in de kuip en wandelen daarna even naar de bakker voor twee stokbroden en vier croissants. Terug aan boord smullen we weer lekker. Daarna zetten we alles weer zeevast en het is ongeveer elf uur als we richting Fecamp vertrekken. Onderweg schiet ik nog wat mooie plaatsjes en een filmpje van onder andere twee zeilboten die ons voorbij scheuren met beiden een mooie geanaker op. Het is rond half zes als we de haven binnenvaren. De boxen zijn momenteel niet te bereiken, het is slechts 1.50 diep in de vaargeulen daar naartoe en wij steken 1.85 diep, we hebben uiteindelijk aan de kopsteiger aangemeerd..... een mooie plek want we kijken mooi weg. Even later hoor ik mijn naam, apart wanneer je zo ver van huis bent. Het is Marianne van de Toiru om te zeggen dat we naast hun kunnen liggen. Ik leg uit dat het nu even niet lukt.... misschien later. We betalen alvast voor 1 dagje, morgen zien we wel of we nog langer blijven. Als we in het havenkantoor staan zie ik de dame van de zeilboot die ons voorbij vloog op zee en vertel dat ik foto's en een filmpje heb van hun boot zeilend voor de kliffen. Ik beland uiteindelijk op hun schip de "Maximum" om de foto's door te sturen. Ze zijn enthousiast en vragen of we langs komen voor een drankje als we in Enkhuizen zijn.... erg leuk. Jos en Cätty heten ze. Terug op de Kilcoe komen we in gesprek met een jong Belgisch stel. Zij hebben sinds kort een voor hun nieuwe zeilboot en gaan voor een jaartje een rondje Atlantic doen (tot het Panamakanaal) samen met hun twee zonen van 8 en 11 jaar. Ze moeten heel de boot nog leren kennen.... zo leuk en dapper! Hij schiet nog even een plaatje van ons samen. Daarna eten we het stokbrood wat we voor ons vertrek in Dieppe kochten....lekker. Voor de zonsondergang wandelen we naar het strand en daarna via de boulevard naar een prachtig gelegen camping met uitzicht op zee. Later zitten we nog heerlijk in de kuip en duiken rond twaalven weer ons bedje in.
FecampMusje verzamelt voor haar jongenDe MaximumKrijtrotsenGenietenOnze vlagOnderweg naar FecampFecampWe liggenSamen op een kiekjeMooiNog steeds verliefdSchitterend gelegen campingUitzicht

Woensdag 11 juli dagje Dieppe
Vandaag blijven we nog een dagje in Dieppe en besluiten om voor het ontbijt eerst naar het havenkantoor te gaan om te regelen dat alle gegevens van de Kilcoe correcte in het systeem komt te staan. We krijgen het uiteindelijk zelfs voor elkaar dat we een dag gratis kunnen liggen ter compensatie van vorige verblijven..... netjes. Vervolgens fietsen we even naar de bakker waar we 2 stokbroden en 4 croissantjes halen. Op de terugweg komen we langs een standje waar men verse vis verkoopt, wij kopen er 2 flinke tongen. Terug op de Kilcoe smullen we van de verse croissantjes in de kuip lekker uit de wind. We hebben ook nog app contact met Martijn.... dit maakt het heel goed en geniet enorm van zijn reis, zo fijn om te horen. Het is iets voor enen als we op onze fietsjes springen. We fietsen eerst naar het kasteel wat we vorige jaren ook al waren en daarna verder.... Sommige stukjes zijn heel mooi, maar op een gegeven moment is het niet zo fietsvriendelijk meer en besluiten we om terug te fietsen naar de Kilcoe. Het is dan iets over half drie als we daar weer aan komen. We genieten er van de zon en doen niet veel meer. Wat later fietsen we nog een stukje richting de supermarkt voor als en een komkommer. Terug aan boord maak ik de sla en bereidt Frank de vis en rijst. Het is half negen als we weer smullen. We drinken nog een thee in de kuip en kijken onze ogen uit met hoeveel vis de vissersboten terugkomen vanaf zee. Het is twaalf uur als we ons bedje weer zien.

Ons uitzichtDaar ligt de KilcoeÉén van de vele vissersboten die komt lossenOns uitzichtMmmmm lekkerHet uitzichtMooi

Dinsdag 10 juli Le Treport - Dieppe
Vandaag is de bestemming Dieppe. We staan bijtijds op maar doen het rustig aan. Eerst maar even een thee drinken en smeren we wat stokbrood voor zo als we weg gaan. Ondertussen zien we de "Twilight" vetrekken die ons via de marifoon voor we hier binnen voeren te woord sprak omdat de haven niet reageerde.... ik bedank ze daar nog even snel voor en schiet ook nog even een plaatje van hun boot. Het is tegen negenen als we de trossen losgooien. We zetten alleen het fok en vanwege de stroom die we tegen hebben zetten we de motor erbij aan. Het is goed visweer dus de lijn met haakjes en een zelf gemaakte paravaan (plankje wat ervoor zorgt dat de lijn met haakjes onder water blijft en wanneer er een vis aan zit, komt het plankje naar boven), door Frank wordt in zee geworpen. Ongeveer een uur later zit er 1 makreel aan..... lekker. Jammer..... Het blijft bij deze ene, we moeten hem dus delen. Het is twaalf uur als we Dieppe binnen varen en gooien eerst de tank even vol en daarna leggen we aan. De Turoi ligt ook in de haven.... het is de boot waar we in Boulogne tegengaan voeren. Frank zegt "loop er maar even naar toe om te vragen of als nog in orde is", dus dat doe ik even..... nou ja even, ik word heel hartelijk ontvangen door Marianne en Ger, krijg er een lekkere Gember thee en we kletsen zo'n twee uur over van alles en nog wat..... erg gezellig. Als ik weer terug op de Kilcoe kom heeft Frank al een stokbrood gehaald waar hij inmiddels al lekker van smult. Even later lopen we even naar het havenkantoor on af te rekenen. Het blijkt dat onze boot 5 cm breder in de computer staat geregistreerd dan hij daadwerkelijk is, iets wat €5,00 per keer in ons nadeel scheelt. We geven dit aan, maar de dame vraagt ons om morgen even terug te komen omdat zij het in het systeem niet gewijzigd krijgt. Daarna lopen we even naar een café restaurant waar we voorgaande jaren altijd een lekkere cappuccino dronken, zo nu in weer. Voor de rest zitten we lekker op de Kilcoe in de kuip.... draaien na een poosje de boot even om omdat we toch wel erg in de wind liggen en eten iets over half tien het heerlijke visje met sla en nog een restje van gisteren, rijst met worteltjes..... Zalig. We springen tegen twaalven even in de douche en duiken daarna ons bedje in..... het is rond twee uur eer ik ga slapen want heb van Marianne een boek door gemaild gekregen waar ik niet mee stoppen kan en het is trouwens ook nog laat erg rumoerig buiten vanwege het feit dat Frankrijk de halve finale tegen België heeft gewonnen.

Dieppezeiljacht "Twilight" uit ScheveningenWe verlaten Le TreportVaren langs het plaatsje waar we gisteren doorheen fietstenWel heel zielig zo :-(Ons uitzicht net na aankomstSmullen!

Maandag 9 juli Le Treport
Vandaag staan we half negen op en tot onze grote verrassing ligt er een stokbrood in de kuip... later blijkt dat onze buurman, een aardige Duitser deze voor ons heeft meegenomen van de bakker. We hebben schitterend uitzicht, dus ontbijten in de kuip is wederom geen straf. We krijgen ondertussen ook nog bezoek van familie zwaan. Het is elf uur als we op onze fietsjes vertrekken.  Het is een prachtige fietstocht met mooie vergezichten.... komen nog in het plaatsje Mers les Bains met mooie gekleurde huisjes aan een promenade.... we genieten volop. In kerk "Paroisse Saint Jacques" te Le Tréport branden we twee kaarsjes in het bijzonder voor "Ties en de moeder van Frank" die we vorig jaar verloren en voor alle andere naaste geliefden die we voor het leven moeten missen. Rond een uur of vijf zijn we terug aan boord, drinken even wat in de kuip en gaan daarna nog even weg voor wat vis en tomaten. Het is een uur of zeven als we dineren. Na het eten fietsen we nog een keer naar het uitzichtpunt op de top.... erg mooi... we fietsen uiteindelijk zo weer een uurtje weg. Genieten weer van de mooie avond in de kuip en duiken om twaalf uur ons bedje in.
Smorgensvroeg vanaf de KilcoeFamilie ZwaanMooi uitzichtDaar ligt de KilcoeDaar ligt de KilcoeAparte plantAparte plantEven genieten van het uitzichtMooiMers le Bains (plaatsje naast Le Treport)Mers le BainsMers le BainsDe sluisLaag waterLaag waterLaag waterKrijtrotsen

Zondag 8 juli Boulogne-sur-Mer -
Le Treport
Vandaag staan we weer bijtijds op en haalt Frank even een stokbrood terwijl ik ons blog bijwerk. We ontbijten even lekker in de kuip en vertrekken om kwart negen. Ik hou even geen rekening met de enorme stroming die er in de haven staat en raak een bijboot die achter de zeilboot van onze buren hangt..... deze fungeert als bumper maar verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs. Men zal ook wel denken "tja een vrouw achter het roer he" ;-)
De eerste  3 uur hebben we naast het fok ook de motor aanstaan, daarna kunnen we super goed zeilen op alleen het fok. De wind hebben we van achteren, vandaar dat we het grootzeil niet op hebben staan. We zeilen 6,5 knopen en dat is snel..... te snel, want we mogen niet te snel aankomen bij Le Treport omdat dan het water nog niet hoog genoeg staat. We maken het fok iets kleiner waardoor we wat langzamer gaan. Het is zes uur als we aanmeren. Dat laatste stuk bij de haven ingang was nog even spannend, zo spannend dat ik het roer aan Frank over gaf....er stond een enorme stroming en flinke golven... Frank moest even hard werken....erg spannend.... we hadden een hoop bekijks, dat zegt genoeg over hoe het eruit moet hebben gezien. Aangekomen wandelen we meteen even naar het centrum.... het ziet er erg mooi uit! Rond acht uur zijn we terug op de Kilcoe en smullen heerlijk van het restant van gisteren. We genieten nog van het prachtige uitzicht en duiken rond half twaalf ons bedje weer in.

Le TreportVertrek uit Boulogne sur MerOp zeeDe Surfinia doet het goed op het zwemplateauDe Portulaca Carnaval gedijt ook goedKrijtrotsenKrijtrotsenLe Treport in zichtHaven ingangIn de sluisAls we vanuit de sluis naar achteren kijkenEen rondvaartboot komt erbij liggenEen eenzame zwarte zwaanLe TreportLe TreportLe TreportMooiMooiOns uitzicht vanaf de KilcoeLe Treport by night vanaf de Kilcoe

Zaterdag 7 juli Grevelingen (Gravelines) -
Boulogne-sur-Mer
Vandaag ontbijten we niet in de kuip maar eet Frank even een bakje yoghurt en ik smeer wat crackers voor onderweg. We vertrekken rond kwart voor negen met bestemming Boulogne sur Mer. Er staat helaas nauwelijks wind maar zetten wel het grootzeil op en doen de motor erbij aan. Op zee is het bloedheet, dus aan land waarschijnlijk helemaal. Het is tegen half vier als we de haven binnenlopen.....lekker vroeg nog, dus we hebben een keer een box in tegenstelling tot voorgaande jaren. We rekenen meteen af en gaan even het stadje in. Het is geen mooie stad en wat viezig zelfs. We kopen een kip, maar die moet nog tien minuten aan het spit draaien. Ondertussen kopen we een stokbrood en pikken even een terrasje waar we twee heerlijke straffe biertjes drinken.... we voelen hem direct al zitten. Frank heeft die van hem al op en haalt even de kip. Bij terugkomst bestelt hij nog zo'n lekker biertje welke hij met mij deelt.... heerlijk! Terug op de Kilcoe smullen we heerlijk van de sla van gisteren, de kip en het stokbrood... voor morgen is er nog kip over.... lekker. 's Avonds zingt er een jazz zangeres tegenover de haven.... we kunnen aan boord mee genieten. Het is over twaalven als we lekker ons bedje in duiken.
Boulogne-sur-MerBij Boulogne sur MerVoor aan bij Boulogne sur MerHaven ingang Boulogne sur MerHaven ingang Boulogne sur MerJachthaven Boulogne-sur-Mer

Vrijdag 6 juli dagje Grevelingen (Gravelines)
Rond half negen zijn we opgestaan. Even kijken naar de zeilboten die vertrekken. We ontbijten lekker in de kuip..... de zon is weer warm. Tegen tienen pakken we de fietsjes om de omgeving te verkennen. Het is markt vandaag, gezellig... we parkeren de fietsjes en wandelen er gezellig even over. Daarna weer verder gefietst. Mooi plaatsje.... een Vestingstadje, het heeft iets weg van Willemstad. Er is verder ook nog een heel groot en breed strand waar we over heen fietsen.... leuk en apart. Onderweg hebben we trek in een ijsje, maar helaas er was nergens iets te krijgen. Uiteindelijk fietsen we langs het lange kanaal naar de monding met de zee.... Prachtig uitzicht. We zien ook nog een zeehondje genieten van de zon. Rond half drie besluiten we om dan nog even bij de Lidl te kijken voor een ijsje.... we kopen uiteindelijk een pak met 6 stuks erin voor de prijs waar we anders nog niet eens één hadden gehad. Aan boord zetten we de koeling op vriezen zodat ze nog even goed blijven. Frank klust wat aan de boot en het is rond zessen als we gaan eten. Lekker in de kuip.... het is weer smullen geblazen. Sla met scholfilet, brood en kruidenboter en een glaasje Sangria. Na het eten springen we weer op onze fietsjes en fietsen door het oude gedeelte van Grevelingen..... het is overal uitgestorven, wellicht omdat Frankrijk moet voetballen? Terug aan boord wassen we even af en springen even lekker in de douche om vervolgens rond half twaalf ons bedje weer in te kruipen. Morgen weer op tijd op, omdat we verder gaan en rekening moeten houden met het tij.

MarktDe stadswalPlein met kerkBrug stadswalStadswal grachtStukje bos net buiten de stadswalPrachtig bloemenperkje (zie ook de video)Even wat drinken en etenWeggetje naar het strandPad/promenade richting zeeMooiMooiBoei ingangDrooggevallen haventjeMooiMooiEbBij de stadswalBij de stadswalGracht bij de stadswalStadsgrachtBrug over stadsgracht

Donderdag 5 juli Duinkerke - Grevelingen (Gravelines)
Vandaag moeten we uiterlijk om vier uur vertrekken willen we op tijd aankomen in Grevelingen (uitspraak Gravelines). Het is daar rond zes uur hoogwater, dus dan moeten we er aankomen. Eerst genieten we rustig van ons ontbijtje, doen we een handwasje en werk ik ons blog even bij.... daar ben ik inclusief uploaden van de foto's toch minimaal driekwartier per dag voor kwijt, maar het is voor een goed doel, thuisblijvers kunnen ons volgen en voor ons is het een leuke herinnering. Het is twaalf uur als we op onze fietsjes Duinkerken verkennen..... het valt niet tegen. We fietsen ook nog langs het strand waar de komende drie dagen een catamaran race is. Tientallen catamarans uit verschillende landen liggen op het strand, zo ook een team uit Delft..... leuk gezicht! Iets over tweeën zijn we weer terug en Frank zet direct de fietsjes weer aan boord en ik zorg ondertussen dat alles weer zeevast staat. Het is drie uur als we vetrekken. De zee is kalm en de wind staat gunstig maar blijkt uiteindelijk niet voldoende om op tijd aan te kunnen komen, dus zetten we de motor erbij aan. Halverwege onze tocht zien we dat de lucht wat grijzer wordt en blijkt uiteindelijk mist te zijn..... bah. Dit hebben we zo nog nooit eerder mee gemaakt en is dood en doodeng. Het is net bij Duinkerke waar het veer van en naar Engeland vaart. We horen de misthoorns om de zoveel minuten, maar zien helemaal niets. Op een gegeven moment is het even helder en zien we een veerpont vertrekken op zo'n 100 meter van ons vandaan. Uit ervaring weten we dat er spoedig nog een veerpont van de andere kant kan komen.... en weer wordt het mistig en een paar minuten later horen we weer een misthoorn. Het zicht is ongelooflijk..... Mss 25 a 50 meter hooguit. We varen door maar als we dan weer een misthoorn horen besluit Frank meteen om te draaien en om in de buurt van een cardinaal te gaan liggen (een baken waarbij het in dit geval ondiep is en waar een veerpont zeker niet bij in de buurt zal komen). Het blijkt een slimme beslissing te zijn geweest. Op zo'n 50 meter zien we de veerpont passeren. We varen door en zien plots uit het niets een  sleepboot verschijnen...... gelukkig vaart iedereen heel langzaam en zijn wij waarschijnlijk bij hun op de radar al gesignaleerd, want ze wijken ruim uit. Een kwartiertje later komen we een groepje van vier zeilers tegen die ons te gemoet zeilen..... natuurlijk prettiger varen dan wanneer je alleen bent. Weer een kwartiertje later is het weer helder...... wat een avontuur weer!!! Het is half zes als we bij de ingang arriveren, er is een harde stroom dus flink even gassen. Het is een mooi entree. Op een gegeven moment zie je duidelijk een overgang in de stroming van zoet naar zout. Het is kwart over zes als we in de haven aanmeren. Meteen maar even afrekenen voor twee dagen, het schijnt een mooie omgeving te zijn dus we willen er wel even de tijd voor nemen. Naast de haven is een Lidl, ideaal. We halen meteen even een lekker brood en wat vis voor bij de sla. Rond half acht zitten we te smullen van een heerlijk verdiende maaltijd met als toetje nog een halve meloen. We wandelen daarna nog een stukje en zitten tot twaalf uur nog lekker in de kuip. Daarna duiken we ons bedje weer in.
Grevelingen (Gravelines)Entree Grevelingen 2Entree Grevelingen 3Entree Grevelingen 4Entree Grevelingen 5Entree Grevelingen 6Entree Grevelingen 7De sluisdeurenDe havenDe havenUitzicht vanaf de KilcoeDe sluisdeuren sluiten

Woensdag 4 juli Blankenberge - Duinkerke
Frank zou graag nog eens naar Grevelingen willen, en vesting plaatsje aan de Franse kust (je spreekt uit "Gravelines"). Het is een getijdenhaven en nogal moeilijk te bereiken, althans dat staat geschreven en wordt gezegd. Ik maak weer een ontbijtje klaar voor onderweg en iets over tienen gooien we de trossen los. Er staat echter niet genoeg wind om er vandaag te geraken..... enfin we zien wel tot waar we vandaag komen. Het is in ieder geval een stuk rustiger weer dan gisteren, maar de wind komt weer uit noord wat betekent dat we voor de wind zeilen en samen met de golven is dat wederom niet zo prettig, maar enfin we gaan en hoeven in ieder geval niet de motor bij te zetten. Onderweg komt er een bij op onze bloemetjes zitten.... ongelooflijk, midden op zee!! Op een ton zitten aalscholvers te zonnen en zien we nog bruinvissen rondzwemmen, wat een spectacel weer. We twijfelen even of we bij Nieuwpoort naar binnen zullen gaan, maar besluiten uiteindelijk om door te varen naar Duinkerke. Het is rond half zeven als we er arriveren. Vorig jaar hebben we hier in de haven lekker gegeten, dus we nemen het weer een keertje ervan. Ondertussen heeft mama gebeld, zie ik als we aan een tafeltje plaatsnemen, dus bel ik haar even terug. Het is in Nederland nog bloedje heet.... warmer dan hier. Het is tegen twaalven als we onze kooi weer zien.

DuinkerkeVissersbootTonBij vindt de bloemen midden op zeeDuinkerkeDuinkerke

Dinsdag 3 juli Roompotsluis - Blankenberge
Het is rond negen uur als we op staan. Ik bak nog even wat eieren met spek tomaat en kaas voor op brood voor ons ontbijt. En rond half tien halen we het anker op een varen we richting de Roompotsluis. Ondertussen eten we ons ontbijtje in de kuip. We boffen.... we kunnen meten de sluis in. Buiten aangekomen hijsen we het fok en even later zetten we het grootzeil erbij. Aanvankelijk stond de navigatie ingesteld op Oostende, maar door de onprettige golven wijzigen we de bestemming en varen we naar Blankenberge. In de buurt van Westkapelle letten we niet helemaal goed op en lopen we aan de grond.... was dat even schrikken zo midden op zee, vooral ik heb het even goed te pakken. Frank is de rust zelve en kalmeert mij weer zoals de doen gebruikelijk. Het is een uur of vier als we in Blankenberge arriveren. Blij dat we binnen zijn... de Noordzee zagen we niet eerder zo onstuimig en wild. En aantal leden van de Bavaria ZeilClub liggen er ook, ze zijn gisteren gearriveerd vanuit Engeland... we maken nog even een praatje met e "Nicria" en de "Cayenne". We hoeven vandaag niet te koken.... lekker, er is nog genoeg over van gisteren. Na ons diner wandelen we nog een rondje. Het is een uur of twaalf als we onze kooi in kruipen.

BlankenbergeNa de RoompotluisDe Bavaria ZeilClub

Maandag 2 juli Den Osse - Betonhaven bij Neeltje Jans
Vandaag weer lekker ontbeten in de kuip. Om 10.59 uur moet het ozon apparaat terug zijn gebracht in Goes, dus zo gezegd zo gedaan. Tegen twaalven zijn we weer terug aan boord. Alles klaar gemaakt voor vertrek richting de Roompotsluis. Het begin is het scherp zeilen en geregeld over stag. De Grevelingensluis zien we net voor onze neus dicht gaan, dus wachten we een half uurtje voor de volgende schutting. Daarna zeilen we heerlijk verder en hebben de opening van de Zeelandbrug van vijf voor zeven. Ik begin alvast aan het avondeten, courgette, worteltjes en sperziebonen met vlinderpasta (en nog een restanten sla erbij) ... de kippenbouten had ik in de haven al gebraden en hoef ik alleen nog even op te warmen. We arriveren uiteindelijk rond half negen bij de Betonhaven bij Neeltje Jans waar we het anker uitgooien. Er liggen nog 3 andere zeilschepen en na ons komt er nog eentje bij. Het eten is klaar, dus we kunnen nog lekker eten bij de ondergaande zon. Morgen moeten we rond acht uur vertrekken om optimaal van de stroom gebruik te kunnen maken, dus duiken na de afwas rond elf uur ons bedje in.

RoompotsluisDe ZeelandbrugZeelandbrugDeltawerkenZonsondergang

Zondag 1 juli  Den Osse                                                                                                      Vandaag in de ochtend heel spannend.... heeft het ozonapparaat z'n werk gedaan? Eerst al de tape verwijderd en de deur geopend... beide raampjes in de hut geopend en even flink gelucht. Ik rook wel al meteen dat de brandlucht is verdwenen.... gelukkig en hoe bijzonder!! Daarna lekker ontbeten in de kuip.... We wanen ons in een tropisch oord. De rest van de dag bestaat uit een beetje poetsen, Frank neemt nog een duik (zie video) en verwijdert het wier en wat pokken van de romp. In de namiddag eten we ons diner en fietsen vervolgens naar Brouwershaven, aanvankelijk voor een ijsje, maar ze hebben er alleen softijs en daar ben ik niet zo dol op, dus fietsen we terug naar Den Osse waar ze wel ijsjes verkopen. Maar daar aangekomen zien we mensen aan het bier en daar hebben we beiden ook wel trek in, meer nog dan in een ijsje. We zitten er lekker op een terrasje (voormalige Ossehut). Daarna fietsen we weer terug naar de haven, lopen er nog een rondje over de steigers en maken her en der nog een praatje. Aangekomen op de Kilcoe genieten we van de wederom mooie zonsondergang. Het is twaalf uur als we ons bedje inkruipen.

Den OsseWederom mooie zonsondergang
Zaterdag 30 juni Den Osse
We staan vandaag bijtijds op en ontbijten heerlijk in de kuip. Ondertussen komt de stank van het bijna brandje uit de achterkajuit ons tegemoet. Zo kunnen wij onze vakantie niet in gaan. En uit ervaring weet ik dat er maar één remedi is tegen dit soort stank en dat is een ozongenerator/geurneutralisator. Het apparaat moet wel minimaal twaalf uur aan staan om resultaat te krijgen en de ruimte moet hermetisch worden afgesloten omdat alle zuurstof uit de ruimte wordt getrokken. In Goes kunnen we er eentje huren bij Boels. Het is iets over elven en het is tot half één open, we zijn dus nog precies op tijd. Rond kwart over één zijn we terug aan boord en Frank haalt de fietsen weer uit de hut en installeert het apparaat terwijl ik onze lunch klaarmaak. We zijn er nu aan toe :-). Salade; zalm; meloen; stokbrood met kruidenboter en een glaasje sangria. Het is smullen lekker buiten met het zonnetje in de kajuit. Na dit maaltje en de afwas te hebben gedaan fietsen we naar de Brouwersdam waar momenteel "Concert at Sea" is. We strijken naast het terrein op onze handdoeken op het strand neer en genieten daar voor een paar uurtjes van de zee en alle geluiden om ons heen. Daarna fietsen we nog een stukje over de dam en kijken uit over de enorme mensenmassa......niets voor ons concluderen we. We fietsen via de Grevelingenkant door tot de waterinlaat waar we uitkijken op tientallen zeilbootjes die hopen iets van de muziek op te kunnen vangen, helaas komt de wind van de verkeerde kant. We genieten er nog van een lekker ijsje alvorens we weer terug fietsen naar de Kilcoe. We zitten nog heerlijk te genieten van de zonsondergang in de kuip en kruipen rond twaalven weer ons bedje in.
Één dag na het incident hebben we eindelijk weer een beetje trekOnze lunchVakantie!!De bloemetjes zijn ook blij!De Reeds bestuderen voor onze tochtPrachtige zonsondergang in onze haven

Vrijdag 29 juni Den Osse
Vandaag vertrekken we om vier uur vanaf mijn werk in Tilburg richting de Kilcoe. We doen eerst nog even de grote boodschappen in Zierikzee en komen rond zeven uur aan in Den Osse. We hebben twee karren nodig om alles naar de boot te rijden.  Tijdens het uit- en inladen sneuvelt er (voor ons eventuele bezoek), een blikje cola midden in onze kajuit.....verschrikkelijk wat een ravage. Gelukkig had ik juist alle gordijntjes open geschoven, anders hadden deze zeker een sopje kunnen gebruiken. Ondertussen maakt een meeuw gebruik van de gelegheid om zich meester te maken van een half pakje roomboter :-(   jammer. Maar naar wat later blijkt, kon het allemaal nog veel erger.
Frank had inmiddels de fietsen aan boord geplaatst waarna ik op een gegeven moment iets branderigs rook. Ik vroeg of hij toevallig een lucifer had aangestoken of iets dergelijks. Frank rook niets, maar omdat mijn neus veel beter is wist ik niet waar ik het moest zoeken en raakte lichtelijk in paniek.....het laatste wat je kunt gebruiken is een brand aan boord. Frank ging de hut van de fietsen in en daar kwam de enorme stank vandaan. Één van de kleine kussentjes had het schakelaartje van het halogeen lampje (nog gemonteerd door één van de vorige eigenaren) aan geduwd en door de enorme hitte had deze bijna een brand veroorzaakt.....het hele glaasje van het lampje was al in het kussentje geschroeid. Frank en ik waren daarna enorm van slag en ik kreeg accuut spierpijn van de stress. Beseffende dat dit gezien de enorme wind die er stond ook heel anders had kunnen aflopen. Frank heeft direct het lampje in de andere kajuit  verwijderd......moeten er niet aan denken dat zoiets op zee gebeurt.
Door heel het gebeuren hebben we geen trek in avondeten, maar drinken we nog wel een glaasje sangria op de goede afloop. We duiken uiteindelijk rond elf uur ons bedje in.
Met dank aan de brutale meeuwLampje in de hutHet kussen wat tegen het glaasje aan zat