Vervolg voorjaarsvakantie 16 mei - 5 juni 2018

16 mei 2018 - Den Osse, Nederland

Zondag 3 juni
Het is vandaag weer stralend weer. Omdat we vandaag uitgenodigd zijn voor het 50 jarig huwelijksfeest van tante Toosje en ome Bert, vertrekken we vandaag weer naar Eindhoven waar we rond drie uur worden verwacht.....dus uiterlijk één uur moeten we vertrekken. We hebben nog veel tijd dus en doen het rustig aan. Eerst ontbijten we lekker  in de kuip en zetten al snel weer de bimini op omdat het toch wel erg warm is. Zien ondertussen nog een aalscholver een flinke paling naar binnen werken (zie filmpje). Vervolgens halen we alle kleding uit de kasten zodat het thuis even gewassen kan worden en sop ik de kast even uit. Frank kijkt ondertussen de accu's e.d. even na en klust nog aan de motor. Rond twaalf uur laden we de kar in met al onze spullen en het is rond kwart voor één als we huiswaards gaan.
We kopen in Eindhoven nog de gewenste bloemen en arriveren iets over enen bij het Witven waar het feest wordt gevierd. Het is heel gezellig druk.....ongeveer 120 genodigden. Het eten is zeer lekker en geweldig georganiseerd.....al met al een mooie afsluiting van onze vakantie.
Tot over vier weken......onze volgende vakantie/reis!
Een aalscholver vangt een flinke palingWe verlaten de haven op weg naar huis
Zaterdag 2 juni
 Vannacht is de koelkast uit gegaan omdat de accu's leeg blijken.....vreemd. We moeten dus vandaag weer terug naar de haven......beetje jammer. Het is vandaag wederom druilerig weer. Desondanks ontbijten we buiten en spelen nog Sudoku, maar gaan vanwege het frisse weer naar binnen. In de middag varen we na alle weken weer terug naar onze thuishaven waar we rond drie uur arriveren. Aangekomen besluit ik het beddegoed even te wassen, springen we nog even onder de douche, proosten vervolgens op onze tochten en maken we de restjes tomaat; olijven; feta en kaas met de nacho's op 's Avonds nemen we nog even een drankje in het clubhuis en rond twaalven duiken we ons frisse bedje weer in.
Daar liggen we weerVieren dat we weer goed in onze thuishaven zijn gearriveerdOp naar het clubhuis voor een drankjeUitzicht vanuit het clubhuisUitzicht vanaf het clubhuisUitzicht vanaf het clubhuisKiekje
Vrijdag 1 juni
De dag begint zonnig maar al snel wordt het bewolkt en is de zon verdwenen achter een dik wolkendek. Het is zo koud dat we binnen ontbijten. Frank vindt het vandaag klusdag dus hij gaat helemaal los en installeert in de kajuit en in onze kooi stekkertjes waarop we onze apparaten kunnen opladen. Verder plaatst hij in bed naast mijn hoofd een ventilatortje voor als ik het 's nachts warm heb ......zo ontzettend lief!! Ondertussen wandel ik een rondje over het eiland en schiet wat plaatjes. Het eiland staat ook dit jaar weer vol met wilde orchideeën en wilde rozenstruiken erg mooi! Maar ook zit het eiland vol met de Bastaardsatijnrups....op Internet is te lezen
"Van de recreatiegebieden die het Natuur- en Recreatieschap de Grevelingen beheert is de rups vooral een probleem op het eiland Archipel. Het schap voert hier geen bestrijdingsprogramma uit, omdat het er gewoonweg te veel zijn op deze plek. Daarnaast komen op dit eiland naar verhouding minder mensen. Wel hangen hier waarschuwingsaffiches. Bezoekers wordt geadviseerd contact met rupsen te vermijden, kleding te dragen die armen en benen bedekt, niet in het gras te liggen en niet het struikgewas in te gaan. De overlast van de rupsen is tijdelijk: van april tot en met mei." Normaliter hangen er inderdaad affiches, nu zie ik ze nergens.
Terug van mijn rondje eten we lekkere pannekoeken met spek, banaan en appel.....we lezen wat, doen nog wat spelletjes (geloof gelijk spel :-)) en Frank klust nog wat. In de avond eten we weer hetzelfde als gisteren omdat we nog twee stukken zalm hebben......heerlijk! Het is vandaag uiteindelijk een druilerige dag. Rond half twaalf gaan we weer richting onze kooi en sluiten we onze luiken vooral Frank heel voldaan ;-)
Uitzicht vanaf ArchipelUitzicht vanaf ArchipelHeel veel wilde rozenstruikenWilde rozenBastaardsatijnrupsBadtaardsatijnrupsenWilde orchideeënWilde orchideeën met links in het struikgewas vele bastaardsatijnrupsenWilde orchideeDaar liggen weMooiVentilatortje met bedieningsknop en stekkertjes om apparatuur te laden
Donderdag 31 mei
Vanmorgen regent het behoorlijk en ondanks dat we de Bimini op hebben staan ontbijten we noodgedwongen binnen. Rond een uur of één is het droog en plaatst Frank buiten een USB poort voor ons op te laden apparatuur. Daniel opperde een mooie plek waarbij er niet geboord hoeft te worden :-) .....dat we daar nou niet zelf op zijn gekomen.
Ik schiet ondertussen nog wat foto's. Het is twee uur als we zeilend vertrekken richting Archipel. Wind op kop helaas, dus we moeten steeds opkruisen......wel lekker met het zonnetje erbij. Het is rond half zes als we bij Archipel arriveren. Het is er gezellig druk met allemaal duitsers, er ligt slechts nog één andere boot met een Nederlandse bemanning. Archipel voelt voor mij altijd als weer thuis komen.....we proosten er op.....het is inmiddels op drie dagen na zeven weken geleden dat we hier vertrokken :-)
We eten weer eens een lekkere goed gevulde sla met zalm en wat brood met tzatziki.....heerlijk, zekerheid met deze entourage.....zonnig, warm en prachtig uitzicht. We zitten tot laat in de kuip, spelen nog wat spelletjes Sudoku en stoppen bij gelijk spel. Rond half twaalf kruipen we onze kooi weer in.
Kilcoe bij eiland "de Mosselbank"De KilcoeGrevelingenWilde orchideeRozenUSB poort bevestigd zonder te hoeven boren :-)Vertrek bij de MosselbankBijkomen van een mooie vakantieEven plaatje schietenOns koningsmaal op een idyllische plekKilcoe bij Archipel
Woensdag 30 mei
Vandaag staan we om negen uur op en werken eerst even de afwas van gisteren weg. We genieten even van ons ontbijtje in de kuip en fietsen vervolgens nog even naar de Lidl voor toch nog wat boodschapjes. Aangekomen op de Kilcoe worden we nog uitgenodigd voor een drankje met gebakje bij Daniel en Erwin......heel gezellig. Het is half één wanneer we vertrekken. De Zeelandbrug draait om vijf voor één, het wordt spannend of we die opening gaan halen. We zijn nog te ver weg wanneer we het verkeer op de brug al zien stoppen. Daniel vraagt via de marifoon of we deze opening nog door mogen, maar helaas .....we worden verzocht te wachten voor de volgende opening. We hebben dus de opening van vijf voor half twee, waarna onze wegen scheiden....zij gaan richting Middelburg en wij naar de Grevenlingen. We komen weer net te laat aan bij de Grevelingensluis en moeten een dik half uur wachten. Na de schutting gaan we even naar de jachthaven in Bruinisse voor wat Sikaflex en wandelen nog even over de haven en bekijken er oa nog wat boten. Terug op de Kilcoe besluiten we bij de Mosselbank de nacht door te brengen. We genieten na aankomst van het uitzicht en de rust en spelen ook nog een aantal spelletjes Sudoku. Gek genoeg lukt het ons beiden niet de spelletjes goed af te maken....heel frustrerend.....misschien zijn we gewoon te moe ;-) Ik spring even onder de douche terwijl Frank het avondeten klaar maakt. Restje van gisteren en wat gebakken aardappeltjes erbij......het is weer verrukkelijk!! Frank geniet ook  nog even van een douche en het is uiteindelijk half twaalf als we ons bedje weer zien.
Samen met Daniel en Erwin.... gezellig!Darwin richting VeereKilcoe richting GrevelingenGrevelingensluis
Dinsdag 29 mei
Rond negenen staan we op nemen een douche en ontbijten lekker in de kuip. We willen nog even wat boodschapjes doen....het liefst bij de Jumbo omdat daar de druiven zo lekker en goedkoop zijn. Er zit een Jumbo in Nieuwerkerk dus daar fietsen we heen. Het is een mooie fietstocht langs de dijk. Op de heenweg fietsen we oa langs het Watersnoodmuseum en op de terugweg komen we oa nog langs Getijdenpoelen.....erg leuk gedaan. Het is prachtig weer maar ook erg warm en zijn blij dat we op de fiets zitten zodat we nog wat wind vangen. Aangekomen op de boot beginnen we meteen aan het avondeten, Sajoer lodeh, lekker met gebraden kippendijtjes....voor twee dagen :-)
Het is inmiddels zes uur als we net weer in de kuip zitten en ik ineens de "Darwin" van Daniel en Erwin binnen zie varen....leuk!!! Het is inmiddels een jaar geleden dat we elkaar troffen. Ze komen langszij liggen en we vragen meteen of ze gezellig mee eten. Hun plan was om uit eten te gaan, maar besluiten uiteindelijk toch om gezellig  met ons mee te eten.
Wat hebben we weer moeten lachen met elkaar.....goh zulke lieve, leuke en grappige kerels echt geweldig. Terwijl ik dit zo schrijf zit ik gewoon weer met een big smile? Het is rond half twaalf als we weer ons bedje zien.
SchaapjesBij het WatersnoodmuseumOuwerkerkMooiMooiInformatieGetijdenpoelenGetijdenpoelenGetijdenpoelenGenietenWilde geranium en boterbloemenMooiOnderweg gekocht.... voor de gezelligheid ;-)

Maandag 28 mei
Het is vandaag weer een prachtige dag, we ontbijten buiten, we doen het heel relaxed. Frank gooit een hengeltje uit; neemt nog een duik in het water terwijl ik een stukje schrijf. We hebben bijna geen water meer dus we gaan sowieso vertrekken, besluiten naar Zierikzee te varen. Vanwege de stroming vertrekken we rond één uur. Het is wederom weer wat heiig weer maar door de zon toch ook enorm warm. We zeilen op het fok en door de stroming gaan we 5,5 knoop (10 km)....niet verkeerd. Het is rond half vier als aanmeren. Gezellig is het er....zoals altijd eigenlijk als we hier zijn. We drinken wat en eten lekkere nacho's uit de oven. Ongeveer een half uur na onze aankomst arriveren drie jongen met hun zeilbootje. Ze liggen net een kwartiertje wanneer een windhoos hun grootzeil pakt (het zat uiteraard vast aan de mast dus het kon niet weg) wat een enorm spektakel is om in eerste instantie te horen en vervolgens te zien.....het is ongeveer vijftien meter van ons vandaan, maar het water spatte dusdanig op dat wij de spettertjes op ons kregen. Het was van korte duur alsof we het droomden, zo bijzonder.
Na uitgegeten te zijn wandelen we Zierikzee in, winkelen wat zonder iets te kopen en nemen tot slot nog een lekker ijsje. Tijdens onze wandeling belt mama nog om te informeren waar we zijn oa. Na ons rondje Zierikzee hebben we tot laat in de avond in de kuip zitten genieten; spelen ook weer een aantal potjes Sudoku.....ik geloof dat ik weer de winnaar was ;-)
Het is ongeveer half twaalf als we ons bedje in kruipen.
Vissersboot dicht bij onze ankerplekVissersboot dicht bij onze ankerplekRoompotsluisZierikzee in zichtSchaapjesDaar liggen weZierikzeeZierikzeeRondvaart uit Basel
Zondag 27 mei
Het is vandaag laat dat we opstaan.....ik slaap sowieso de laatste tijd slecht vanwege de opvliegers. De jachtjes die hier liggen vertrekken één voor één weer omdat men morgen weer moet werken waarschijnlijk. Het is vandaag overwegend bewolkt helaas....heel af en toe laat het zonnetje zich zien. Nucha laat ons via een app weten dat ze vandaag met een collegaatje in Katwijk aan zee is.....geloof dat daar het weer wat beter is....gelukkig maar. We zien nog een aantal malen een lepelaar over vliegen....mooi... en horen de nachtegaal uit volle borst mooi fluiten. Onze dag bestaat vooral uit googlen; lezen; vissen zonder iets te vangen :-( en spelen spelletjes Sudoku.... Ik ben vandaag de winnaar;-)
Later op de dag laten Katja en Jeroen ons via een App nog weten dat ze vandaag op de Grevelingen een zeilbootje hebben gehuurd.....zouden ze afgelopen week gegrepen zijn door het virus? :-)
In de avond eten we de overgebleven kip van gisteren met tandoori, komkommer en tomaat. In de avond liggen we met twee nieuw gekomen zeiljachtjes. Wat later begint het te onweren.....prachtig om naar te kijken (zie filmpje voor een impressie). Het is rond elven als we onze kooi weer in kruipen.
Mooi
Zaterdag 26 mei
Het is vandaag wederom wat triestig weer en we besluiten om sowieso te vertrekken. Ik rijd nog even naar de bakker voor een lekker vers brood terwijl Frank vast zijn fiets aan boord plaatst. Wanneer ik terug ben plaatst hij mijn fiets aan boord, smeren wat brood voor onderweg en vertrekken rond elven richting de Oosterschelde. De wind staat goed evenals ook de stroming. We starten de tocht op de motor en zetten even later de zeilen erbij, het is wat heiig maar het zicht is nog oke. Er is enorm veel schuim op het wateroppervlak en we vragen onszelf af wat het toch zou kunnen zijn. Op Internet staat het volgende vermeld:
"In het voorjaar groeit de Phaeocystis, de zogenaamde schuimalg. Vervolgens splitsen deze algen zich op. Maar door bijvoorbeeld veel fosfaat en hoge temperatuur kan er meer schuimalg zijn dan normaal. Door gebrek aan voedsel gaan na verloop van tijd de algen massaal dood. Omdat de cellen van de schuimalgen eiwitten bevatten, wordt de gelatine door de golven van de zee opgeklopt tot schuim." Weer wat geleerd ;-)
Wat later kan de motor uit en zeilen we heel scherp  op de automaat tot bijna aan de Roompotsluis.....heerlijk! We besluiten te ankeren bij Deltapark Neeltje Jans. Het is tegen vieren als we het anker uitgooien....het is er gezellig, er liggen nog elf zeiljachtjes voor anker. Aan de ene kant hebben we zicht op de Deltawerken en de andere kant op de Zeelandbrug. Het is er zo warm dat we meteen de Bimini opzetten. Normaliter zien we hier op de Oosterschelde nog wel eens bruinvissen...nu helaas niet, wel vliegt er nog een koppeltje lepelaars langs, mooi en niet iets wat je dagelijks ziet. Rond zevenen zet Frank een heerlijk diner op tafel. Kippendijtjes, rijst, boontjes, komkommer, gebakken uitjes en kroepoek met een indische touch....verrukkelijk! Even later speelt een buurman een aantal nummers op zijn trompet....erg mooi en leuk natuurlijk (zie de video voor een impressie). Na afloop zien we de zon prachtig onder gaan. We spelen nog een aantal potjes Sudoku....Frank is de winnaar voor vandaag en kijken nog even tv. Het is ruim elven als we naar binnen gaan richting onze kooi.
We laten Blankenberge achter onsHeiig onderwegSchuim door algenUitzicht op de RoompothavenDeltawerken / stormvloedkeringUitzicht op de ZeelandbrugMooi
Vrijdag 25 mei
Het is vandaag enorm mistig en wat frisjes in tegenstelling tot Nederland waar het een warme zomerse dag blijkt te zijn....beetje jammer. Tot de middag rommelen we wat aan boord en in de middag tegen tweeën pakken we de fietsjes richting de watersportwinkel om er wat sikaflex te kopen omdat in de kuip het teakdek wat heeft los gelaten. Helaas verkopen ze het niet en lopen we even over het terrein ernaast waar wat occasions staan.....allemaal oude vewaarloosde rommel. We zien er nog een heel mooi vogeltje vliegen....lijkt wel exotisch....later blijkt het een zwarte roodstaart te zijn . Een trekvogeltje en komt vanaf half maart tot oktober in Nederland en Vlaanderen voor in stedelijke gebieden (foto is van internet afgeplukt). We kijken in de haven nog even naar boten die in en uit het water worden getakeld en fietsen vervolgens door het centrum van Blankenberge op zoek naar het huisje van Majutte. Het is een bewaarde visserswoning uit de 18de eeuw. De huidige eigenaar beheert het sinds twee jaar en vertelt enthousiast kort over de geschiedenis, later onder het genot van een cappuccino en gebakje op het binnenplaatsje krijgen we uitgebreidere informatie middels een Ipad. Daarna bekijken we het huisje van binnen. Vervolgens stappen we weer op onze fietsjes en fietsen binnendoor naar De Haan. Het is een mooie tocht tussen landerijen door. Bij De Haan aangekomen is het vrij rustig en wat verlaten. De zon schijnt inmiddels volop wat het allemaal wel wat fleuriger maakt. Na daar even te hebben genoten van het uitzicht over zee fietsen we weer terug naar Blankenberge. Eerst nog even naar de slager waar we bij een eerder bezoek heerlijke  biefstuk kochten, zo nu ook weer. Aangekomen aan boord dachten we nog even van het zonnetje te genieten, maar helaas....het werd weer mistig en fris. Binnen aten we uiteindelijk de heerlijke malse biefstuk met wat sla en brood....deden nog wat spelletjes Sudoku (gelijk spel) en doken  rond elf uur ons bedje weer in.
Zwarte roodstaartHaven van BlankenbergeHaven van BlankenbergeHuisje van MajutteHuisje van MajutteBinnenplaatsje van het huisje van MajutteBinnenplaatsje huisje van MajutteBinnenplaatsje huisje van MajutteBinnenplaatsje huisje van Majutte, waterpompBinnenplaatsje huisje van MajutteKeuken huisje van MajutteOnderweg naar De HaanOnderweg naar De HaanFrank kon het niet laten :-)
Donderdag 24 mei
Het is tien voor zes wanneer de buren op onze boot kloppen om te laten weten dat ze willen vertrekken. We springen ons bed uit om los te gooien zodat ze kunnen vertrekken. Frank vraagt nog snel even wat hun volgende bestemming wordt, "Oostende". Wij besluiten om ook te vertrekken, werken nog een beetje afwas weg, smeren wat boterhammen en gooien vervolgens om half zeven ook de trossen los met als doel Blankenbergen. De wind staat op zich wel oke, maar de golven en stroningen maken dat het zeilen niet echt goed gaat. Na een uur zien we een volgend zeilschip naderen die de motor bij heeft staan.....voor ons uiteindelijk ook noodzakelijk als we tenminste vandaag nog ergens aan willen komen. Als we sector Maasmond (Rotterdam) voorbij zijn, zien we goed hoe smerig de lucht is, ik heb er een foto van gemaakt....echt schokkend. We zijn ter hoogte van Vlissingen als Nucha belt. Ze gaat zondag naar de Biesbosch en vraagt of wij er dan ook kunnen zijn. Jammer net te laat......ik was er graag geweest :-(
Het is vandaag meer rollen in de golven dan zeilen en komen om zeven uur aan in Blankenbergen. Het is er eng stil en ziet er grauw......heel anders dan anders wanneer we hier zijn. Volgens de havenmeester is er zware onweer onderweg naar hier, ik bel nog even kort met mama om door te geven dat we veilig liggen alvorens zij zich zorgen gaat maken. We willen nog wat eten maar hebben geen puf meer om nog iets in elkaar te flansen en krijgen toevallig van de havenmeester een flyer van  eetcafe "de Sloep" waar nieuwe uitbaters zitten. Daar bestellen we ieder kip van de grill met wat sla, frietjes en tzatziki. Weer terug aan boord is het iets na negenen en om half tien liggen we alweer in ons bedje.
Smog boven sector MaasmondBlankenbergen in zicht
Woensdag 23 mei
Vandaag staan we wat later op en is het rond tienen dat Frank na een douche wat boodschappen doet. Ik douche ondertussen, schrijf op het blog en ruim een beetje op. Als hij terug komt ontbijten we in de kuip en het is rond half twaalf wanneer we de Sixhaven verlaten. Scheveningen wordt het doel. Rond half drie hebben we de sluis bij IJmuiden. Op zee aangekomen zetten we de stuurautomaat aan, ik heb tussendoor nog even contact met mama en verder verloopt de dag rustig, het laatste uur wordt de motor bij gezet. Het is acht uur als we de haven van Scheveningen binnen varen. De haven ligt behoorlijk vol en we moeten langszij, de man die de lijn aan neemt meldt direct dat ze morgen om zes uur vertrekken......tja dan moeten we dus of vroeg op of nu meteen langszij bij iemand die niet zo vroeg weg wilt. We besluiten om te blijven liggen. Frank heeft nog wel zin om te koken en bereidt weer een lekkere maaltijd. Witlof met spek en kaas, een eitje en gebakken aardappelen....heerlijk! Rond elf uur zijn we ons bedje in gekropen.
Scheveningen in zichtVanaf de Kilcoe in de haven van Scheveningen
Dinsdag 22 mei
Rond acht uur wakker en zie ik dat het linker oog van Frank wat dikker is. Twee dagen terug gaf hij al aan dat het wat vreemd aanvoelde. Enfin we zoeken maar even een dokter op voor de zekerheid. Voor negen uur kan hij er terecht. Het blijkt ontstoken
te zijn en wanneer hij het recept niet gebruikt moet het binnen vijf dagen vanzelf weer over zijn. Logisch dat hij met lege handen terug komt ;-)
Het regent vandaag bijna heel de dag en het is rond half vijf dat we even naar het Mandelahuisje wandelen om er te genieten van van het bijzondere stukje land met uitzicht. Ik vraag wat informatie over het huisje en krijg daarop een dik boek overhandigd.......heel leuk en bijzonder.
Op internet van "Herberg Mandelahuisje" staat oa onderstaande tekst

Welkom! Precies honderd jaar geleden kreeg Amsterdam zijn eigen jachthaven: de Sixhaven. Onder meer het jacht van de koningin kwam er te liggen, de havenmeester zelf hield vanuit zijn houten huisje een oogje in het zeil. Toen dit huisje onlangs vrij kwam, schreef de gemeente een wedstrijd uit: wie verzint een mooi idee voor wat er met dit unieke plekje kan gebeuren? Ons plan, waarin verbinding centraal staat, werd uitgekozen.

Wij houden van Nelson Mandela. Zijn Ubuntu filosofie inspireerde ons tot het creëren van een ruimte, waar verbinding wordt gevierd, gevoed en hersteld. We gaven het huisje een grote transparante serre, die afwisselend dient als verzoenkamer, droomfabriek of romantische suite en waar mensen bij elkaar komen voor zogeheten respectnachten. Van de tuin maakten wij een zomerterras, waar alle Amsterdammers kunnen genieten van de schoonheid en het uitzicht bij deze oase aan het IJ.

Jullie herbergier is Ilco van der Linde. Ilco is ‘Doener des Vaderlands’ – een eretitel gekregen van de voormalige Denker des Vaderlands, vanwege zijn projecten als Bevrijdingspop, dance4life en MasterPeace. Voor deze projecten reisde hij door meer dan 100 landen. Alle daar beleefde gastvrijheid wil hij nu graag delen met jullie in de herberg. Zijn dochters Chaia en Dunya zwerven hier ook vaak rond.

Na er enige tijd gezeten te hebben wandelen we even naar het centrum om er nog even een tekst te lezen welke we eerder met ons bijbootje voorbij voeren en filosoferen er nog een poosje over. Grappig.....het is echt maar net hoe je de spreuk interpreteert. Terug op de Kilcoe eten we het kliekje van gisteren en zitten nog een tijdje in de kuip. Rond half elf gaan we naar binnen, door naar ons bedje.....plan is om morgen bijtijds op te staan en via IJmuiden naar buiten te varen.

Uitzicht over het IJBij het MandelahuisjeBij het MandelahuisjeSixhavenUitzicht vanaf het MandelahuisjeDe serre MandelahuisjeHet MandelahuisjeIlco van der LindeSpreuk onder een brug in Amsterdam

Maandag 21 mei
Vandaag bijtijds opgestaan oa om het eten van vandaag een beetje voor te bereiden. Om precies klokslag tien ontvangen we een app van Bert, Toosje, Katja en Jeroen dat ze zijn gearriveerd. We krijgen meteen een traktatie op het terras van de Sixhaven koffie/thee met een lekkere zelf meegebrachte appelflap. Ook hebben ze nog een flinke fles sangria, fruit (helemaal niet aan gedacht deze te serveren:-( en zo aardig nog een heel lief bloemetje.
Na de traktatie zijn we vertrokken richting het Markermeer met als doel Marken. We boffen zo met het weer.....flinke zon en wind!! Het is een feestje aan boord, erg gezellig! Marken halen we helaas niet en gooien uiteindelijk na toch nog een eind te hebben gezeild op de terugtocht bij Durgerdam het anker uit. We drinken nog een lekkere borrel in de kuip en dineren binnen waar het lekker koel is. Het menu is een probeerversie van de "Poké bowl". Door de verschillende met groente gevulde bakjes ziet het er sowieso leuk uit.....gelukkig is het ook nog lekker. Na de afwas gezamenlijk te hebben gedaan zijn we terug gevaren richting de Sixhaven, bij de motorhaven zijn we het kommetje in gevaren omdat dit dicht bij de geparkeerde auto is. Ome Bert wilt nog graag wat lekkers trakteren en toevallig is er nog een gezellig tentje waar we aangemeerd zijn aan het IJ "cafe restaurant Stork". We drinken er  cappuccino/mint thee met een heerlijke punt cheesecake en ome Bert geniet nog van een glaasje wijn. Rond acht uur nemen we na een heerlijke dag afscheid van elkaar en varen we door naar de Sixhaven waar nog precies één plekje voor ons over is. We zitten tot laat nog heerlijk in de kuip en kruipen rond twaalven onze kooi in.
Gezellig bezoekGezellig bezoekGezellig bezoekLief bloemetjeOme Bert uiterst geconcentreerdSuper weer!Dinner
Zondag 20 mei
Rond half negen opgestaan en lekker in de kuip met een thee rond gekeken naar vertrekkende boten.....blijft leuk. Ondertussen ook de planning van morgen besproken. We zijn er nog niet helemaal uit, maar na ons ontbijtje gaan we sowieso nog even wat boodschapjes halen ivm de viste die morgen komt. Op de terugweg fietsen we nog even naar het IJ omdat daar weer een gigantisch cruiseschip ligt. We zitten er een poosje op een bankje en kijken ook naar alle bootjes die langs varen en besluiten om vandaag met dit prachtige weer, weer eens het bijbootje te pakken. Aangekomen op de boot wordt alles voor de dag klaargemaakt en ingepakt. Het is ongeveer één uur als we de haven met ons bijbootje verlaten. Het is gezellig druk op het water.....we boffen weer zo met het weer. Rond half drie komen we weer langs het Rijksmuseum waar we vorig jaar ook zo genoten met ons bootje vast aan de kant. Vanaf dat punt zie je één en al bedrijfigheid en vanwege het mooie weer is iedereen in een feeststemming lijkt wel. Een meerkoet met jongen is rond ons bootje druk in de weer (zie video voor een impressie). Tegen het einde van onze tour horen we het sein van vertrek van het cruiseschip en zijn we exact op tijd om het mee te kunnen maken. Alle schepen worden door de waterpolitie bevolen aan de kant te blijven (zie video voor een impressie van het vertrek). Rond vijf uur arriveren we weer in de haven. Ik zet meteen alvast de kippendijtjes voor onze maaltijd van morgen op het vuur en spelen samen nog een spelletje Sudocu (gelukkig....ik ben het toch nog niet verleerd ;-) ). Frank maakt daarna de sla. We eten lekker in de kuip.....het is weer een gezellige drukte in de haven en chillen buiten nog lang na. We springen aan boord nog even onder de douche voordat we tegen twaalven de luiken sluiten.
Met het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van AmsterdamMet het bijbootje door de grachtjes van Amsterdam
Zaterdag 19 mei
Terwijl we nog in bed liggen worden we gebeld door Martijn die weer leuke verhalen heeft, erg fijn om zijn stem weer te horen en weer even bij te kletsen.
Vandaag ontbijten we heerlijk lang en uitgebreid en bespreken wat we zullen gaan doen. De wind is erg matig en omdat het Frank heel leuk lijkt om door Amsterdam de staande mastroute te gaan doen (dit is 's Nachts en vaar je in colonne en moet je je van te voren voor aanmelden, na twaalf uur wordt iedere brug voor de colonne geopend). Na ons besluit vraag ik even aan de havenmeester of het akkoord is als we tot vanavond blijven liggen.....dit is prima. Rond de middag maken we een flinke wandeling door Amsterdam en pikken we nog een terrassje  bij "de Brabantse aap" waar we ooit eerder zaten en waar de bediening voortreffelijk is. Rond zes uur zijn we weer terug aan boord. Omdat Frank heel veel trek heeft in een pizza, gaat hij er nog even op uit met de fiets. Ik bel ondertussen even met mama en word even later gebeld door de oom van Frank, Bert van tante Toosje. Wij hebben hen al meerdere malen uitgenodigd en hij belt nu met de vraag of het goed is dat ze tweede Pinksterdag met hun vieren komen....zij met hun dochter Katja en diens partner Jeroen. Gezellig! Toen Frank terug kwam met de pizza's informeerde hij nog even of ze ook nog wilden zeilen omdat dit in Amsterdam niet echt mogelijk is, dat willen ze wel, dus morgen besluiten we waar we naar toe varen en wordt het plan van de "staande route" even wat anders ;-) Na de pizza's nog even een rondje gewandeld door de haven en rond tienen na een zalige dag weer ons bedje in gekropen.
Schattig in de SixhavenBegijnhofjeMooiMooi AmsterdamMooi AmsterdamIn de bloeiMooi AmsterdamTunnel onder het spoorTunnel onder het spoor
Dinsdag 15 mei; 16, 17 en 18 mei
Vandaag ruimen we de boot wat op en doen we alvast wat boodschappen voor volgende week. Het is half vier wanneer we de trein naar Eindhoven nemen. Aangekomen halen we eerst de autosleutel van de 'Ka' op bij Nucha en fietsen vervolgens naar mama voor een bezoek. Daarna even naar de Lidl voor ons avondeten. De komende drie dagen bestaat verder uit werken; wasje draaien; gezellig samen met Tessa bij Anita gegeten die een heerlijke Poké bowl had gemaakt. Er werd een zalige wijn bij geserveerd en een fris met  limoen  aangemaakt watertje. Als toetje heerlijk ijs met aardbeien en voor de liefhebber slagroom......een feestje! Enorm gelachen...enorm gezellig!
De dag erop is Nucha gezellig komen eten.....altijd fijn om weer even samen te zijn!
Vrijdag na het werk ontmoetten Frank en ik elkaar weer op het station van Tilburg waar we de trein van half zes naar Den Bosch namen en vervolgens die naar Amsterdam. Aangekomen in Amsterdam deden we na eerst even de tassen te hebben geleegd op de Kilcoe, boodschappen bij de Jumbo.....een hele hippe foodstore dichtbij de Sixhaven. Het was laat eer we aten.....lekker pasta met broccoli, wortels afgemaakt met yoghurt en citroen en een lekker gekruide zalm. Een theetje was het toetje. Rond twaalven doken we na een lange dag weer ons bedje in.
Etentje bij Anita

1. Bert en Toos Melis:
    22 mei 2018
    Het was een fantastische dag gisteren. Wij hebben volop genoten van de bijzonder mooie zeiltocht, de geweldige gastvrijheid en het heerlijke diner dat Anuschka had klaargemaakt. Frank en Anuschka nogmaals heel hartelijk bedankt.
  2. Anuschka Van Dijck:
    23 mei 2018
    Bedankt tante Toos voor het lieve bericht! Wij hebben ook enorm genoten van jullie gezelschap en wat hebben we geboft met het weer!!! Lieve groetjes van ons, Frank en Anuschka