Zomervakantie 2019 week 5

31 juli 2019 - Antwerpen, België

Donderdag 1 augustus Den Osse
Via de app had ik gisteren Hans al laten weten dat we vandaag in Den Osse zouden liggen. Vanmorgen bericht hij dat hij de Kilcoe al heeft zien liggen. We spreken af dat ze bij ons rond koffietijd op visite komen. Het is enorm gezellig....apart om mensen te ontmoeten waarmee je wel al een poosje correspondeert maar nog nooit hebt gezien. We hebben elkaar genoeg te vertellen, leuk. Hans en Miek hadden nog nooit eerder gezeild en hebben vorig jaar hun eerste zeillessen gehad om wat ervaring op te doen en zijn nu 68/69 jaar.... nou dat geven we ze absoluut niet. We gaan uiteraard ook de Victoire "Aquamarijn" bewonderen, ongelooflijk hoe mooi ze is geworden. Maar niet alleen Hans is hard aan het geweest (die deed al het hout-, schilderwerk etc. etc.), Miek heeft ook enorm veel gedaan zoals de kussens, de kap etc. etc. heel erg mooi allemaal. Er valt niets meer te verfraaien en ze hebben al laten doorschemeren wel een ietsje ruimere boot te wensen..... wordt vervolgd. Voor ons blog ontvangen we een paar leuke foto's gemaakt tijdens hun zeilles. Het is al middag als we afscheid nemen van elkaar en een poosje later als ze voorbij varen zwaaien we ze nog uit.
We doen vandaag niet zo heel veel meer. We varen met ons bijboot je naar Brouwershaven voor een ijsje en wandelen nog even naar de pomp voor benzine. Terug op de Kilcoe bekijkt Frank nog even de giek omdat het reefsysteem klem is komen te zitten tijdens de tocht vanuit Antwerpen. Het blijkt nog niet zo simpel en Frank laat het uiteindelijk vandaag even voor gezien. We lezen en spelen wat spelletjes en ons avond eten is een schaal rijkelijk gevulde nacho's uit de oven met feta, olijven, tomaatjes, Sardientjes afgemaakt met geraspte kaas.

IMG-20190804-WA0001IMG-20190804-WA0002IMG-20190804-WA0003

IMG_20190801_132903IMG_20190801_132900

IMG_20190801_184628

Woensdag 31 juli Antwerpen - Den Osse
We springen deze ochtend eerst op de fiets naar de Lidl voor een brood en wat te eten voor vanavond. Frank zag op Google dat er eentje in de buurt zit. Terug op de Kilcoe braad ik eerst de kippenboutjes die tijdens ons ontbijt verder garen. Daarna maken we alles klaar voor ons vertrek. We vertrekken om kwart voor één met dezelfde zeilboten waarmee we eergisteren hier ook aankwamen. We gaan nu via het Sasdok de Schelde op. Er staat een lekker windje en hijsen het zeil. Af en toe draaien we het fok wat in en zetten de motor er bij aan. Als we driekwart op de Schelde zitten trekt de wind steeds meer aan en hoeven we minder scherp te zeilen. De wind loopt op tot 32 knopen (windkracht 7) en we moeten zelfs 2 riffen zetten (zeil kleiner maken). We gaan als een speer zo hard. In de sluis van Hansweert schilt Frank de aardappels en wortels en zet ze alvast op het vuur. Het is acht uur als we bij Wemeldinge arriveren en overleggen wat we zullen doen. Gisteren kregen we te horen van Hans dat hij en zijn vrouw met zijn helemaal opgeknapte Victoire 22 in Den Osse ligt. Hans ken ik via internet van de periode dat we de Victoire van Nucha te koop aanboden via Marktplaats. Hans was toen net bezig met het opknappen van zijn Victoire en vond het zonde dat ik de Victoire zo goedkoop weg deed. Sindsdien stuurt hij geregeld foto's van de vorderingen van hoe mooi zijn Victoire wordt. Ik zeg tegen Frank dat ik het toch wel erg leuk zou vinden om Hans en zijn vrouw Miek te ontmoeten, zij zijn immers helemaal vanuit Geldermalsen komen varen. De wind staat ook zo geweldig, dat we besluiten door te zeilen. Iets over half tien komen we aan bij de Grevelingensluis die net naar de andere kant aan het schutten is. Wij genieten ondertussen van de door Frank heerlijk bereide stamppot..... echt verrukkelijk. Na ons late diner hebben we de laatste schutting van iets over tienen. Het is tegen half elf als we op de Grevelingen besluiten  door te varen naar Den Osse. We zeilen op het fok met het langste stuk de motor erbij en varen 6 knopen in het donker. Met name ik vind het spannend om op de plotter te vertrouwen zo in het donker. Het is twaalf uur als we in onze box aanleggen en daarna meteen ons bedje in duiken.

Grevelingen laat in de avond

Dinsdag 30 juli Antwerpen
Het is acht uur dat we opstaan en eerst even op de fiets op zoek gaan naar een bakker. Dat valt nog niet zo mee, we zijn een half uur verder eer we er na zelfs te moeten rondvragen eentje vinden. Terug aan boord lekker in de kuip ontbijten en het is al half twaalf als we gaan fietsen. We fietsen langs de Schelde waar we gisteren voeren. We belanden uiteindelijk in het hele kleine dorpje Lillo wat te midden van de industrie ligt. "Lillo was een dorp aan de Schelde ten noorden van Antwerpen. Het is verdwenen door de uitbreiding van de haven van Antwerpen. Enkel de kleine woonkern binnen het Fort Lillo blijft over."
We picknicken er heerlijk op een bankje onder een boom. Er heerst een serene rust.... heel apart als je bedenkt hoe immens de industrie er omheen is. Na een dik uur pakken we de waterbus naar Fort Liefkenshoek, we zien bij aankomst direct dat dit gesloten is en fietsen terug richting Antwerpen. We hebben de wind op kop dus het gaat nu hard met het leeglopen van de accu's en besluiten even verderop weer op de waterbus te stappen naar Antwerpen. De rit gaat super snel, bijna eng hard eigenlijk (zie video)....er zit ook al een enorme deuk/gat in de boeg, dus er gaat weleens iets niet helemaal goed. We stappen uit aan de andere kant van de Schelde tegenover het centrum van Antwerpen. We fietsen weer een stukje en komen ook bij een jachthaven, deze is echter niet zo mooi en maakt eerder een verlaten indruk met ook wat achterstallig onderhoud.... blij dat we hier niet voor gekozen hebben. Even verderop is een cafe restaurant met uitzicht over de schelde en verwennen onszelf op een pilsje. We fietsen terug via de voetgangers- en fietstunnel Sint-Annatunnel. "De Sint-Annatunnel is een voetgangers- en fietstunnel onder de Schelde in de stad Antwerpen. De bouw van de Sint-Annatunnel begon in 1931 en de tunnel werd in 1933 geopend." "Deze 572 meter lange tunnel, die zich 31,57 meter onder de grond bevindt, wordt door de Antwerpenaren ook wel de Voetgangerstunnel genoemd en verbindt sinds 1933 de stad met de Linkeroever, met andere woorden het oudere met het nieuwere Antwerpen. Beide kanten hebben een lift voor 40 personen of maximaal 3.000 kg, en twee maal twee authentieke houten roltrappen. Deze roltrappen waren voor die tijd een echte nieuwigheid. De uitwendige diameter van de tunnel bedraagt 4,74 m, de inwendige 4,30 m. De beide toegangsgebouwen zijn van de hand van Emiel Van Averbeke." Eenmaal aan de overkant genieten we nog even op een bankje aan een basketbal pleintje met wat cafeetjes. Daarna fietsen we nog naar het centrum en bekijken nog even een bruin café/restaurant waar we in het verleden wel eens met de kinderen zaten na een dagje Antwerpen.... leuk na zoveel jaren later hier langs te komen. Terug aan boord genieten we in de kuip van onze kippenboutjes met sla. Het is alweer acht uur als we afruimen en na een spelletje en wat chillen in de kuip duiken we tegen twaalven ons bedje weer in.

IMG_20190730_080231IMG_20190730_080251IMG_20190730_080257IMG_20190730_113613IMG_20190730_113847IMG_20190730_114130IMG_20190730_114927IMG_20190730_114941IMG_20190730_120127IMG_20190730_120132IMG_20190730_120139IMG_20190730_123802IMG_20190730_123808IMG_20190730_123816IMG_20190730_130827IMG_20190730_130848IMG_20190730_130906IMG_20190730_131037IMG_20190730_130906IMG_20190730_131045IMG_20190730_131700IMG_20190730_133646IMG_20190730_145559IMG_20190730_163748IMG_20190730_163754IMG_20190730_164717IMG_20190730_164759IMG_20190730_165422IMG_20190730_184737IMG_20190730_184748

Maandag 29 juli Wemeldinge - Antwerpen
Vandaag was het plan om rond 8 uur te vertrekken, maar na het ontbijt is het uiteindelijk een uur later dat we de trossen los gooien. Het belooft weer een zonnige dag te worden. Als we op de Oosterschelde opvaren slaan we direct daarna stuurboord het Kanaal door Zuid-Beveland op 3 bruggen en een sluis verder varen we de Schelde op. We zetten de zeilen maar worden eerder voortbewogen door de stroming. We zetten uiteindelijk toch de motor erbij. We varen in kolonne met nog 2 andere zeilboten en 3 bootjes van de zeeverkenners met begeleidende motorboot. Het is een lange tocht door alleen maar industrie gebied...... niet echt gezond denken we. Tegelijkertijd is het ook indrukwekkend om te zien allemaal. We zien ook incidenteel een dorpje, heel apart. Het is half twee als we bij de Royerssluis aankomen en anderhalf uur later als we hier uitvaren en direct stuurboord de Siberia brug oproepen samen met de twee andere zeilboten. De brugwachter laat weten pas om zes uur te draaien en dat we maar even langswal moeten wachten........pffffff. Wat een planningen hier in België, niet heel leuk dit. We zetten meteen de bimini op, want het is ontzettend warm. Frank had eerder weer pizza gemaakt waar we van genieten met lekker koude limonade, af en toe de koude douchestraal op de benen zorgt er allemaal voor dat het goed toeven is in de kuip. Drie uur later gaat inderdaad de brug open en komen we in het Suezdok wat direct daarna het Kattendijkdok wordt. Hier wachten we even voor de Londenbrug en als we die door zijn krijgen we direct een mooi plekje toegewezen door de havenmeester. We betalen voor 2 nachten en pakken daarna de fietsjes naar het centrum waar we even een terrasje pikken en genieten van een trappist. Rond tienen zijn we weer terug aan boord en zitten nog even in de kuip alvorens we naar bed gaan. Het was een lange dag.

Even wachten voor fietsers bij vertrek WemeldingeVertrek WemeldingeWemeldingeWe verlaten WemeldingeZeeverkennersKlein strandje bij WemeldingeKanaal door Zuid-BevelandBruggen kanaal Zuid-BevelandScheldeScheldeScheldeSchelde BelgieGroene Zijde AntwerpenIndustrieIndustrie AntwerpenIndustrie AntwerpenIndustrie AntwerpenIndustrie AntwerpenIndustrie AntwerpenGroene wal AntwerpenAntwerpen in zichtVoor bij entree RoyerssluisWachten voor de RoyerssluisKattendijkdokCentrumCentrumCentrumCentrumEven chillen op terrasje na lange tochtCentrumCentrumCentrumCentrumCentrumVanuit de kuipVanuit de kuipVanuit de kuip