VAKANTIE zondag 28 april - 14 mei 2019

28 april 2019

Dinsdag 14 mei Stampersplaat - Den Osse
We doen vandaag helemaal niets. We zitten te genieten in de kuip en wat te lezen. Ik ben begonnen aan het boek wat ik van mama eerder kreeg "Asta's ogen", mooi boek. Frank leest in het blad "Zeilen" verhalen van vertrekkers en vertelt af en toe wat hij leest :-). Verder is het een komen en gaan van boten. We nemen afscheid van Daniel en Erwin van de Darwin, zij moeten weer wat werken. Tegen de avond zeilen we op het fok terug naar de haven, we gaan als een speer en genieten van de mooie kleuren van het water, het lijkt wel de Caribbean. Als we aan komen in de haven staat er een straffe wind maar willen we toch graag achteruit invaren. Dit lukt mij de 1ste keer niet en geef het roer over aan Frank, het lukt hem wel maar ik heb de kracht niet om de lijnen goed te krijgen, dus we spreken af dat we het hoe dan ook de volgende keer niet meer zo doen omdat Frank veel meer kracht heeft om de boot af te houden en de lijnen strak te trekken. Maar we liggen en genieten nog heerlijk in de zon van door Frank zelf gemaakte pizza's belegd met tonijn en kaas. We gaan bijtijds naar bed omdat ik morgen weer mag werken, Frank is nog lekker vier weekjes vrij.

Maandag 13 mei Stampersplaat
De dag begint weliswaar met zon maar het is in de wind goed fris. Halverwege de ochtend draaien we de boot een kwartslag en gaan aan de steiger haaks op die van ons liggen (voor de Darwin). We doen niet veel vandaag, wat wandelen kijken naar de boten die druppelsgewijs binnen varen en aanmeren en vooral genieten van de rest om ons heen zoals de paardjes, prachtig vogelgezang en alle stilte. We hebben contact met het thuisfront, met Nucha..... vandaag zou Ties 29 jaar zijn geworden, krijgen foto's van Martijn door gestuurd en hebben sowieso dagelijks contact met mama.
We eindigen de dag weer met een heerlijk diner in de kuip een filmpje binnen voordat we weer de luikjes sluiten.

Zondag 12 mei Haringvliet - Stampersplaat (Grevelingen)
Het regent vanochtend, maar volgens de weergoden belooft het een mooie dag te worden. Het is 9.15 uur als Nucha voor moederdag belt... Lief :-) Zij gaat vandaag met Ine, Martien, Teuntje, Anton en hun kinderen Lieuwe en Siem naar de Efteling. Mijn moederdagcadeautje hou ik nog te goed :-)
Het is 11.00 uur als we ontbijten en een half uur later gooien we los op weg naar de Haringvlietbrug te varen welke om 12.00 uur opent. We zijn niet de enige, zowel heen als tegemoetkomend zijn er zeilboten die door de brug opening willen. Frank haalt ondertussen de huik van het grootzeil en maakt de lijnen zeilklaar. De eerste sluis, De Volkerak sluis, opent wanneer we aan komen varen en kunnen er vrijwel meteen in varen. We liggen met nog 4 andere zeilboten binnen. Het is heerlijk zeilweer en we zeilen super, met uitschieters van boven de 7 knopen. Wanneer we bij de Krammersluizen aan komen boffen we weer, deze zijn ook net aan onze kant geopend en we kunnen na de uitvarende schepen direct naar binnen varen. Eenmaal buiten gaan we op het fok verder en moeten we bij de Grevelingen sluis een half uurtje wachten. Eenmaal op de Grevelingen staat er een straffe wind, helaas tegen dus gaan we op de motor verder. We besluiten om naar de Stampersplaat te varen, vermoedelijk liggen we daar het best beschut tegen de harde en koude wind. Onderweg krijgen we nog bezoek van een bedelende meeuw die het is gelukt om nog wat lekkers van ons te krijgen. Even later arriveren we bij Hompelvoet en daar aangekomen worden we al zwaaiend door Erwin en Daniel verwelkomd, leuk ;-) ...... het duurt een paar seconden eer we zien dat zij het zijn. We gaan achter hun liggen. We liggen hier nog heerlijk in het zonnetje en vrij beschut. We kletsen even kort en we zien dat ze een hondje hebben, een chihuahua....... schattig klein, genaamd Wilson. Niet veel later bereidt Frank een heerlijke goed gevulde sla waar we lekker van smullen. We zien nog 10 kuikentjes in het water een beschut plekje op zoeken en zitten daar wel een uur zonder dat we één van de ouders zien. Even later als ze het water op zwemmen en piepende geluidjes maken, horen we moedereend terug kwaken en zien haar niet veel later haar jonkies tegemoet zwemmen. Na het eten varen we de Kilcoe naar een ander plekje waar net een jachtje is weggegaan, zodat we nog wat langer van het zonnetje kunnen genieten. We horen een prachtig vogelconcert, de koekoek, nachtegaal, boomklever, musjes, merels en nog zoveel meer (filmpje). We kijken nog een film en tegen half twaalf sluiten we na wederom een heerlijke dag onze luiken.

Zaterdag 11 mei Gouda - Haringvliet
Rond 8.15 uur neemt Frank even een douche terwijl ik ondertussen mijn haarverf klaar maak. Als Frank klaar is gaat hij te voet even naar de Lidl voor wat boodschappen. Ondertussen verf ik mijn haar en neem een douche. Ik ben net met alles klaar als Frank een uurtje later weer terug is. Samen werken we even een klein afwasje weg voordat we vertrekken richting het Haringvliet. Ik beleg ondertussen wat brood en zet wat thee voor ons ontbijt in de kuip.
Het is prachtig weer. Onderweg zien we een koppeltje Ooievaars vliegen, leuk omdat we ze toch niet zo vaak zien. Bij Dordrecht aangekomen zien we Hotel Bellevue Groothoofd liggen waar we in december 2013 met onze moeders mooi overnachtten en genoten van de Kerstmarkt. Na de spoorbrug (filmpje) van Dordrecht vervolgen we onze vaart via de Oude Maas ipv de Dordtse Kil (deden we op de heentocht). Dit is weliswaar wat langer maar wel wat leuker en gezelliger varen. We zeilen zelfs een heel stuk tot en met onze ankerplek op het Haringvliet. Als we een mooi plekje vinden naast twee andere zeilboten aan een mooring, is het al negen uur. Ik heb dan de witlof met een paar aardappeltjes al op staan, dus hoef alleen de vis nog te bakken. Rond tienen zijn we klaar met eten en de afwas en kruipen vervolgens lekker ons bedje in.

Vrijdag 10 mei Schipholbrug - Gouda
Om 7.30 uur word ik wakker en zie ik dat Martijn een uur geleden een foto heeft gestuurd van zichzelf met de mededeling dat hij is gearriveerd.... fijn. Later op de dag stuurt hij nog een leuke foto van hem en Mila samen. De Schipholbrug draait vandaag om 12.30 uur dus we hebben nog planty tijd voor andere dingen. Het vaasje met bloemetjes is niet veel meer dus pluk ik even wat nieuwe. Verder kijken we om ons heen naar het vele verkeer en de laag overvliegende vliegtuigen..... de tijd vliegt in ieder geval om. Na de brugopening (filmpje) vervolgen we onze vaart. Op een gegeven moment varen we samen met een Locaboat (huurboot) en een Engelsman die in de Sixhaven achter ons lag. Iedere keer wanneer we voor een brugopening moeten wachten, meren we langszij bij de Engelsman aan. Hij vaart voor enkele maanden rond samen met zijn hond vertelt hij. Zijn vrouw vindt dat varen maar niets, dus blijft steeds thuis. De man vaart van Nederland door naar Honfleur en via daar vaart hij binnendoor naar Parijs, daarna vaart hij via Duitsland weer terug naar Engeland. Zo vaart hij ieder jaar een aantal maanden door Europa. We hebben doordat de zon vandaag zo schijnt een mooie tocht, alles ziet er zo veel mooier uit dan de gure heenreis. Om 19.00 uur arriveren we bij de spoorbrug voor Gouda, deze draait pas om 20.30 uur dus leggen we de boot aan nog lekker in het zonnetje. Om 21.00 uur arriveren we in een piepklein haventje van Gouda, qua diepte en grootte van de Kilcoe gaat het allemaal maar net, maar we liggen. We rekenen meteen even af en lopen door naar het centrum voor een hapje waar we rond half tien aankomen. We eten bij een pizzeria beiden maar net iets anders pasta met zalm, echt verukkelijk. Frank met een biertje en een heerlijke hete cappuccino na en ik met een glaasje rode Lambrusco. Het is ruim over elven als we terug zijn op de Kilcoe en als een blok in slaap vallen.

Donderdag 9 mei Amsterdam - staande Mast route
Vandaag vertrekt Martijn naar Hong Kong voor een bezoek aan zijn vriendin Mila en wij zwaaien hem vandaag uit. Hij zal om 12.11 uur met de trein aankomen op Schiphol. Na ons ontbijt vertrekken we nadat Frank de fietsjes op de steiger heeft gezet om 10.45 uur richting Schiphol. Het is prachtig weer, we boffen. Het is weer een mooie tocht en bij Badhoevedorp besluiten we om nog even langs het huis van Lem en Baas te fietsen. Zo leuk om hier weer te zijn, oude herinneringen herleven en ik schiet nog even een foto van de woning. Iets voor twaalven arriveren we uiteindelijk bij Schiphol, parkeren onze fietsjes en wandelen naar het perron waar niet veel later Martijn aan komt. Het is leuk hem na anderhalve week vakantie weer te zien. Hij is er helemaal klaar voor. Martijn checkt eerst in voordat we gezellig ergens gaan zitten voor een drankje. We horen van hem en later via de telefoon ook van Nucha dat ze elkaar gisteren nog gezien hebben :-). Om iets over enen nemen we afscheid en fietsen wij door naar mijn neef Bas. Voordat we vertrekken sturen we hem een appje dat we om 14.15 uur zullen arriveren en vertrekken vervolgens naar Uithoorn. Bas en Joke wonen er prachtig. Het is een heel leuk weerzien en leuk dat we Joke ook nog ontmoeten. We hebben enorm veel te kletsen..... leuk! Het is al half zes wanneer we weer terug fietsen. Bas en Joke wijzen ons een leuke fietsroute terug naar Amsterdam via de Amstel. En inderdaad, het is een hele mooie fietstocht terug. Aangekomen in Amsterdam en 65 km op de teller, heb ik enorme trek in een broodje haring, helaas vinden nergens meer een open kraampje en besluiten we op de boot dan maar wat brood te eten en trek ik tegen negenen nog een blikje sardientjes erbij open.... ook erg lekker. Vanavond starten we met onze tocht via de staande Mast route (we varen dan over het Westerkanaal, de Kattensloot, de Kostverlorenvaart en de Schinkel naar het zuiden. Daarbij gaan we onder 14 bruggen door). We vertrekken iets over tienen naar de Oude Houthaven, varen daar door de eerste brug en meren vervolgens aan bij de Houtmankade. Frank meldt zich voor de staande Mast route en krijgt te horen dat hij om kwart over elf zal horen wat exact de tijd van vertrek zal zijn. Ondertussen gaan we even op bed liggen en zetten voor de zekerheid de wekker. Omdat we niks horen, meldt Frank zich nogmaals met de vraag of er al wat meer bekend is en krijgen we te horen dat de route pas tussen één en twee uur zal starten. Het wordt uiteindelijk één uur wanneer we kunnen starten. Het regent helaas flink, dus we doen onze regenkleding aan. Samen met een ander zeiljachtje varen we door tot en met de laatste vijf naast elkaar gelegen bruggen na de schutting van de Nieuwe Meersluis/Schinkelsluis (Knooppunt De Nieuwe Meer). Het is een aparte gewaarwording om zo in de nacht door het centrum van Amsterdam te varen..... jammer dat het zo regent. We waren van plan om na de laatste bruggen langs de kant ergens aan te leggen, maar dat kan hier nergens en dus varen we door tot de volgende brug (Schipholbrug) bij de Nieuwe Meerdijk langs de A9. Frank zegt dat ik maar alvast in bed moet gaan liggen, dus dat doe ik maar. Het is uiteindelijk 3.00 uur als Frank hier de Kilcoe aanlegt. Morgen gaan we verder.

Woensdag 8 mei Amsterdam
Het is vandaag een druilerige dag, jammer. We besluiten om vandaag lopend het centrum in te gaan, pakken wat belegd brood in en wandelen na de oversteek met het pondje richting het Waterlooplein. Er staan maar enkele standjes. Het regent zo hard dat we er even schuilen. Even verderop zien we een knus cafeetje waar we een plekje voor het raam zien en genieten er van een heerlijke cappuccino en koffie verkeerd en omdat het er zo gezellig is en toch ook nog regent bestellen we nog een thee en verse jus d'orange. Als het weer wat droger is wandelen we door naar de Albert Cuypmarkt. Ondanks het weer is het er toch gezellig, maar toch echt te nat om er goed van te genieten, dus besluiten we weer terug te gaan naar de Kilcoe. We overleggen al wandelend wat we zullen eten..... we besluiten om te beslissen als we weer terug zijn op de Kilcoe. In de Kalverstraat wandelen we langs de R.K. Kerk HH. Pertrus en Paulus waar we nog even naar binnen gaan en er genieten van de rust en stilte. We steken er voor we weer vertrekken nog een kaarsje op voor al onze dierbaren. We vervolgen onze wandeling weer in de regen. Op het station aangekomen neemt er net als we er de vleugel willen passeren een man achter plaats. Hij speelt er non-stop de sterren van de hemel, allemaal nummers van Chopin, we genieten er misschien wel zo'n drie kwartier van zijn concert...... echt geweldig. Als we even later terug op de Kilcoe zijn boeken we bij Kamasutra een tafeltje via Social Deal voor 19.30 uur. Hier aten we vorige keer dat we er met de Kilcoe lagen ook zo ontzettend lekker. Het is een Indiaas eettentje en het is er vanavond weer net als de vorige keer grandioos lekker. Net als de weg er naar toe is het terug richting de Kilcoe droog en schijnt het zonnetje zelfs nog. Het is gezellig druk op straat. Vanwege voetbal crioelt het er ook van de Engelsen. Het is al na negenen als we weer terug zijn aan boord. We kijken nog even "Met het mes op tafel" en duiken daarna onze kooi weer in.

Dinsdag 7 mei Haarlem - Amsterdam
Frank maakt mij iets voor negenen wakker met de vraag wat we zullen doen. De spoorbrug draait om 10.30 uur en daarna pas weer om 14.15 uur. We moeten daarvoor nog een paar bruggen en een sluis door, dus als we de spoorbrug in de ochtend willen halen moeten we zo wel vertrekken. We gaan voor de ochtend opening dus besluiten te vertrekken. Eenmaal bij de sluis aangekomen moet er van de tegemoetkomende kant eerst een vrachtschip sluizen. De sluiswachter geeft ons aan dat hij bang is dat we te laat zullen zijn voor de spoorbrug, maar dat hij z'n best zal doen. Wanneer we naar binnen kunnen geeft hij aan dat we niet vast hoeven te leggen en dat wanneer de brug opent wij meteen door mogen varen. Hij voegt er nog aan toe dat hij de spoorbrug wachter heeft benaderd maar dat die niet bereid was om te wachten, iets wat volgens de sluiswachter best had gekund en wat hij erg flauw vindt. Hij voegt er aan toe dat er daar meerdere schepen zijn die door de brug moeten, dus er is een kans dat we het halen. Helaas halen we het net niet. Maar niet getreurd, we meren aan en liggen lekker in het zonnetje te genieten van onze brunch, genieten van de omgeving, bootjes die voorbij varen, de enorme hoeveelheid overvliegende vliegtuigen en vermaken onszelf met een spelletje Sudocu. Voor we er erg in hebben is het twee uur en varen we rustig door richting de spoorbrug. Na de spoorbrug is het voornamelijk industrie, dus ook veel stank helaas en veel vrachtschepen. Het is tegen half vijf als we in de Sixhaven aanmeren.... altijd fijn om hier weer te zijn. We betalen voor 2 nachten en wandelen nog wat over het haventje. Chillen nog wat in de kuip met een aantal potjes Sudocu en warmen uiteindelijk het kliekje Indisch van gisteren op met nog een gebakken eitje en wat kroepoek erbij, toch nog genoeg voor ons tweetjes :-)
Rond tienen duiken we ons bedje weer in.

Dinsdag 6 mei Haarlem
Voor vandaag staan er gezellige afspraakjes gepland, vanmiddag komt Bianca en gaan we in de avond ergens een hapje eten, daarna rond half negen komen Roelien en Wim op visite...... heel leuk, het is reeds 27 jaar geleden dat we elkaar voor het laatst zagen.
We gaan vandaag eerst een lekker stukje fietsen en vertrekken om 12.00 uur en fietsen een prachtige tocht door de duinen naar Bloemendaal aan zee. In de duinen is het een koor van fluitende vogels, doet de nachtegaal enorm z'n best en staan er prachtige wilde violen en rozen in bloei. Aangekomen aan zee genieten we op een bankje heerlijk van de zon. Op de terugweg fietsen we nog even langs de Lidl voor wat boodschapjes en zijn we rond 16.00 uur weer aan boord, we hebben dan zo'n 40 km op de teller staan. Rond 16.30 uur is Bianca er, erg gezellig weer. Ze heeft twee lekkere aparte biertjes mee genomen, lief. Ze vertelt hoe fijn ze het samen Nucha had op de campings en laat nog wat foto's zien. Rond 17.30 uur wandelen we naar Flamboyant waar we genieten van een rijsttafel. Tegen achten zijn we weer aan boord en rond kwart voor negen is Roelien er, met een lekker flesje wijn, lief. Ze wordt gebracht door zoon Daan, leuk om ook hem te ontmoeten. Het weerzien is erg bijzonder maar voelt eigenlijk meteen vertrouwd. Na zoveel jaren is er uiteraard weer veel bij te praten. Een uurtje later arriveert Wim.... ook erg leuk om hem weer te zien. Rond elven nemen we na een hele gezellige avond weer afscheid van elkaar. Kort erna duiken we ons bedje in.

Maandag 5 mei Lisse - Haarlem
Vannacht heeft het veel geregend en zelfs gehageld. Vanochtend regent het ook nog geregeld. De Wind is niet veel minder dan gisteren, maar als het om half 12 droog is besluiten we om te vertrekken richting Haarlem. Om 12.00 uur gooien we de trossen los. Het wordt weer een mooie tocht langs schitterende huizen. Vele bruggen later arriveren we op onze plaats van bestemming, een schitterende ligging aan het Spaarne, het is dan tegen 15.00 uur. Liggeld, bruggeld en electriciteit betaal je hier via een app, makkelijk als je eenmaal door hebt hoe dat werkt. We pakken een lekker bakje thee in de kuip en genieten heerlijk van het zonnetje tot 17.00 uur. Dan wandelen we door het centrum op zoek naar een eettentje. We belanden uiteindelijk bij In den Swarten Hondt. Een gezellig knus eettentje waar we eerst buiten met een biertje in het zonnetje starten. Binnen eten we vervolgens een heerlijke zeebaars en ossenhaas (van beiden ieder de helft). Frank pakt nog een cappuccino en appelgebakje toe waar ik respectievelijk een slokje en hapje van neem. Het is allemaal heerlijk en de bediening is allervriendelijkst. Achter bij de bar wordt door buurtbewoners de voetbalwedstrijd Ajax-Willem II gekeken, gezellig en zeker niet storend. Tegen achten zijn we weer aan boord waar we nog lekker nagenieten. Rond half elf zien we ons bedje weer na een heerlijke en mooie toch nog zonnige dag.

Zaterdag 4 mei Lisse
Het is de hele ochtend regenachtig weer met een harde noorder wind. Tussen de buien door wandelen we een keertje over het haventje en gooien ons afval in de container. Als het om 12.00 uur droog is, vertrekken we op onze fietsjes door de weilanden, aanvankelijk voor de tulpenvelden, maar deze zijn sinds een kleine week bijna allemaal verdwenen. We besluiten om door te fietsen naar Noordwijk aan Zee. Hier pauzeren we lekker op een terras aan het strand met een thee en wat lekkers. Op de terugweg fietsen we toch nog langs een veldje met tulpen en passeren we nog vier zwarte zwanen. Rond half vier zijn we weer terug op de haven, hebben dan ongeveer 50 km op de teller staan en wandelen nog even langs de havenmeester om af te rekenen. We besluiten om nog een nachtje te blijven en genieten nog een behoorlijke tijd van de ☀ in de kuip. Rond achten maakt Frank nog een lekkere maaltijdsalade. Het is rond tienen als we weer ons bedje zien.

Vrijdag 3 mei Rotterdam - Lisse
Vandaag staan we weer op tijd op en ontbijten in de kuip. Ondertussen roepen we via de marifoon de Boerengatbrug op, vanwege de ochtendspits draait deze pas om 9.30 uur. We moeten nog een half uurtje wachten en besluiten om dan maar eerst nog even water te tanken. We verlaten vervolgens de haven om 9.30 uur. Het is vandaag een koude tocht, en ben ik blij dat ik mijn winterjas van huis heb meegenomen....en heb er zelfs ook nog een deken bij gepakt. In het voorjaar van 2017 voeren wij ook de staande Mast route, maar toen was het prachtig weer en zag het er allemaal door het zonnetje toch wat mooier uit. Desondanks genieten we nu ook weer van de tocht. Voor de laatste spoorbrug van Lisse moeten we volgens het boekje een uur wachten. Er ligt voor ons nog een zeiljacht te wachten. We besluiten om nacho's klaar te maken. Ondertussen kijken we voor de zekerheid wel af en toe naar de seinen op de brug. Tien voor zeven zie ik activiteit op het schip voor ons en zegt Frank "ze hebben zeker nog een oud boekje", waarop ik zeg "of wij". We zitten lekker te smullen als ik Frank vraag toch nog even via het raampje te kijken. Frank vliegt op en zegt "ja". Ik denk in eerste instantie dat het een geintje is, maar nee hoor, de seinen zijn rood/groen en de brug gaat zelfs al open Als een speer starten we de motor en gooien de trossen los en varen we de brug door alsof we het allemaal zo hadden gepland, maar moeten daarna wel enorm lachen van deze stunt. Het is 19.30 uur wanneer we in Lisse aanmeren. Precies op tijd want het begint daarna enorm hard te regenen. In de boot is het lekker behaaglijk want we hadden eerder de heteluchtkachel al aan gezet. Nu we weer aangesloten zijn op de electruciteit warmt het tapijtje ook weer op evenals de matras :-). De schaal met nacho's gaat de oven weer in en wordt daarna leeg gesmuld. Heel rozig kijken we nog wat tv en iets over tienen duiken we ons bedje in. We gaan liggen en zijn meteen vertrokken.

Donderdag 2 mei Rotterdam
We staan vandaag bijtijds op, maar net als we op onze fietsjes richting Schiedam willen, begint het te regenen. We blijven uiteindelijk binnen tot 15.00 uur. We fietsen vervolgens via Delfshaven naar Schiedam. Ik zag ooit afbeeldingen van molens aldaar en wilde deze graag eens in het echt zien. Het werd een leuke tocht van zo'n 40 kilometer, fris maar met af en toe het zonnetje. We eindigen bij de Rotterdam. Hier drinken we een biertje in de 'Ocean Bar/Cocktailbar'.
"De Rotterdam uit 1959 is het vijfde schip met die naam, in dienst van de Holland-Amerika Lijn (HAL). Het is een stoomschip met oliegestookte stoomketels en stoomturbines.
Ze werd 13 september 1959 te water gelaten en gedoopt door Koningin Juliana". Uit de vaart genomen (door HAL) 30 september 1997. (Wikipedia)
Terug aan boord eten we slechts brood met het beleg van gisteren.... wel😋. Kijken nog wat tv en daarna naar bed. Morgen varen we verder richting Lisse.

Woensdag 1 mei Rotterdam
Het is iets over negenen als we opstaan. We ontbijten en ontvangen om 10.38 uur een app van Ton en Inge dat ze om 11.38 uur zullen arriveren. We hebben net de afwas gedaan en springen vervolgens op de fiets naar de Lidl om wat boodschappen te halen. We zijn net een kwartiertje terug aan boord als ze arriveren. We kletsen onder het genot van een appeltaartje met koffie/thee weer lekker bij. Daarna gaan we de stad in, bezoeken de Nieuwe markthal waar we een gezellig eettentje opzoeken. De mannen bestellen braadworst met friet en wat groen, Inge en ik halen bij een standje kibbeling, ansjovis en sardientjes..... Super gezellig en lekker met een biertje erbij. Later wandelen we naar het Maritiem museum (buiten) en vervolgens door via de Erasmusbrug naar Hotel Restaurant New York gevestigd in het voormalige directiegebouw van de Holland-Amerika Lijn. Hier genieten we wederom van koffie/thee met (ik durf het eigenlijk niet te schrijven) gebak. We zitten er wel een uur te genieten van de entourage en de gezellige gesprekken. Terug naar de boot pakken we een hele snelle watertaxi (zie filmpje). Aangekomen aan boord eten we nog wat brood met lekkers. Ton en Inge zouden graag hun zeilbootje inruilen voor een motorboot. Op internet googlen we met z'n allen en vinden een mooi schip van bijna 12 meter. Morgen gaan we bellen om er naar te informeren. Het is bijna half tien als we weer afscheid nemen van elkaar. Het was een super leuke dag samen, we hebben enorm gelachen vandaag, veel gezien en vooral veel gegeten.

Dinsdag 30 april Dordrecht - Rotterdam

We worden wakker door alle startende motoren van jachten om ons heen. Frank springt het bed uit om te betalen. Ik informeer na snel aangekleed te hebben hoe vaak de brug draait en krijg te horen om het half uur. Maar ik ken Frank en weet dat hij het liefst zal vertrekken. Ik doe snel m'n jas aan en start de motor en idd wanneer Frank terug is vertekken we. Ontbijten kunnen we onderweg wel doen. Niet veel later na het starten van de motor opent de brug en vertrekken we richting de Alblasserdamsebrug. Ik maak ondertussen thee en gebakken eieren op brood. Aangekomen bij de Alblasserdamsebrug blijken we driekwartier te moeten wachten..... slechte timing... enfin, het is niet anders. Na de opening varen we door en genieten van het uitzicht op Rotterdam. Frank roept ondertussen de Boerengatbrug op. Er wordt aangegeven dat men ons in de gaten zal houden en de brug zal openen wanneer we in 't zicht verschijnen, dit wordt inderdaad nagekomen..... erg netjes, we kunnen meteen naar binnen varen. We zoeken een mooi plekje in de Admiraliteitshaven. Het is iets over twaalven wanneer we aanleggen. Bij Kok Watersport had ik een plotter apart laten leggen. Nadat Frank de fietsjes op de kade heeft gezet fietsen we er naar toe. Een mooie tocht van bijna 10 kilometer, een half uur fietsen. Daar aangekomen struinen we eerst wat rond en schaffen ons vervolgens het apparaat aan. Op de terugweg nog door de stad en wippen nog even de La Place in voor een bakkie met wat lekkers. We genieten ondertussen van de gezelligheid op straat, we zitten 5 hoog dus hebben een mooi uitzicht. Vervolgens fietsen we weer terug naar de boot en arriveren iets over vijven. Ik zie dat Ton heeft gebeld en bel even terug om te laten weten waar we liggen. Ton en Inge komen ons morgen hier bezoeken, gezellig :-). Terwijl Frank de plotter bestudeert, schrijf ik ons blog. Daarna eten we heerlijk witlof, sla met kippendijtjes door Frank bereid. Na het eten nog even een lekkere douche en het is rond elven wanneer we ons bedje induiken.

Maandag 29 april Den Osse - Dordrecht
We gooien vandaag rond tienen de trossen los en arriveren tegen twaalven bij de Grevelingensluis. We boffen, we liggen vijf minuutjes als de deuren opengaan. Bij de volgende sluis, de Krammer kunnen we meteen naar binnen varen. We hebben vandaag de hele dag de wind op kop dus moeten de hele tocht op de motor varen.... jammer. Aangekomen bij de Volkerak sluizen moeten we een poosje wachten. Ondertussen ontvang ik een appje van collega Thea, Leo viert vrijdag dat hij 60 wordt en we worden hiervoor uitgenodigd... :-), heel lief, maar moeten even kijken of het gaat lukken.... zou wel leuk zijn. Eindelijk kunnen we de sluis in... duurde uiteindelijk dusdanig lang dat we de laatste middagopening van de Haringvlietbrug niet meer halen. We besluiten via de Dordtse Kil naar Dordrecht te varen. We hadden gehoopt nu vanaf Willemstad een stuk te kunnen zeilen, maar helaas. We varen door op de motor en bereiden in de kuip de sla en bakken er lekkere zalm bij. We dineren vervolgens heerlijk in de kuip, zeilend was dat niet gelukt. In de buurt van de spoorbrug van Dordrecht bellen we naar WSV Maartensbrug voor een plekje, maar omdat zij nav The Passion nog aan het opruimen zijn, worden we verwezen naar de volgende haven, de Koninklijke Dordrechtse Roei- en Zeilvereniging. Hier arriveren we rond zevenen. We drinken even wat en wandelen vervolgens een ommetje. We duiken bijtijds weer de kooi in.

Vakantie zondag 28 april 2019, Den Osse
We komen vandaag rond drieën aan in de haven. We hebben onszelf onderweg naar de haven getrakteerd op 2 cappuccino met gebak voor €2,00 bij La Place en daarna in Zierikzee wat boodschappen gedaan voor de eerste paar dagen.
Omdat we nog vol zitten van het heerlijke gebak koken we vandaag niet en eten gewoon wat brood.
In de avond kijken we nog wat tv en duiken op tijd ons bedje in.