Zomervakantie 2019 week 3

14 juli 2019 - Amsterdam, Nederland

Zaterdag 20 juli Mosselbank - Den Osse

Vanmorgen worden we rond 10 uur gewekt door een enorme onweersknal. Frank ziet ook een vuurbal. Op internet lees ik dat de inslag dan dicht in de buurt heeft plaatsgevonden. Zo'n harde knal hebben we nog nooit eerder gehoord. Het is geen weer om eruit te gaan, het waait en regent hard. Het is al over twaalven als we ontbijten/lunchen. Het weer klaart op, de zon schijnt en er staat een heerlijke wind om te zeilen. Martijn moet vanavond van acht tot tien werken, dus hij en Mila moeten bijtijds richting huis vertrekken. We besluiten om nog naar Brouwershaven te varen, altijd leuk om daar even naar naar binnen te varen. We moeten ons echter bij de havenmeester melden, blijkbaar ligt de haven in het centrum vol en moeten we aan de steiger van de voorhaven even aanmeren. We wandelen door het stadje en halen bij het Jacob Cats restaurant 2 porties spareribs. Erg compleet, met diverse sausjes, friet met mayonaise en salade..... genoeg voor ons viertjes en erg gezellig in het zonnetje in de kuip. Na het eten varen we terug naar de haven. Op weg naar de auto komen we Jeandre en Wilma nog tegen die we even kennis laten maken met Martijn en Mila. We nodigen ze uit om wat later even wat bij ons te komen drinken. Vervolgens nemen we rond vijven afscheid van elkaar. Het waren een paar hele gezellige dagen samen.
Terug aan boord komen niet heel veel later Jeandre en Wilma op visite. Het is weer heel erg gezellig en we zitten een paar uurtjes te genieten elkaars verhalen. Als we savonds in bed liggen ontvangen we een berichtje van Nucha dat ze graag maandag voor een paar dagen mee komt varen, het wordt immers zulk mooi weer. We spreken af morgen even af te stemmen hoe of wat.

Samen genietenSamen genietenSamen genietenLiftende meeuwLiftende meeuwLief kiekjeBrouwershavenBrouwershavenBrouwershavenKerk BrouwershavenStokrozenLief katjeStokrozenBrouwershavenBrouwershaven

Vrijdag 19 juli Den Osse - Mosselbank
We beginnen met wat te drinken en zeilen vervolgens naar Archipel. Daar aangekomen eten we eerst ons ontbijt en daarna wandelen Martijn en Mila richting het strandje in hun zwemkleding, want het water willen ze testen. Maar na later blijkt is dit toch wel wat te koud voor ze. Als ze weer terug aan boord zijn staat er gelukkig wat meer wind en zeilen we naar het mosselfeest in Bruinissse. We meren aan bij WSV Bru en mogen daar voor 1 uurtje blijven liggen van de havenmeester. We geven direct aan dat we dan zeker nog niet terug zijn en bereidwillend om te betalen. "We bekijken het wel als jullie terug zijn", zegt ze.
Het is behoorlijk warm in Bruinisse, fijn voor de organisatie en uiteraard ook voor ons. We eten met z'n viertjes 2 bakken mosselen a €4,00 omdat we alleen cash kunnen betalen.... we pinnen verderop nog wel zodat we later nog een portie kunnen eten. We wandelen vervolgens over de braderie en kermis.... gezellig. Martijn en Mila gaan nog in de botsautootjes en na afloop drinken en eten we nog even wat. De mosselen zijn voor vandaag helaas op. Terug in de haven kijkt Frank nog even naar de ijsjes die ze er verkopen. De havenmeester zegt, "als jullie een ijsje kopen hoeven jullie verder geen liggeld te betalen", allervriendelijkst :-)
Terug aan boord overleggen we wat we zullen doen. Plan is om naar Zierikzee te varen, maar de weers voorspellingen voor morgen zijn erg slecht en is zelfs nu al aan het omslaan, dus besluiten we uiteindelijk om naar de Mosselbank te varen en daar de bijboot op te pompen zodat Martijn samen met Mila nog wat kan gaan varen. Als ze terug aan boord zijn bereiden Frank en ik het eten. Martijn biedt aan om dit te doen, lief maar hoeft niet. Het wordt weer brood met tzatsiki, champions met ui, kippendijtjes met knoflook en ui en bietjes met appel knoflook en ui en we smullen weer in de kuip. Na het eten wassen we af en Mila en Martijn wandelen nog wat. Als ze weer terug zijn spelen we 4 spelletjes Rumikub. Iedereen wint een potje uitgezonderd ik ;-(, Frank 2x. Daarna gaan we naar bed en blijkt Mila zich niet zo lekker te voelen :-(, dus die krijgt een paracetamol.

ArchipelArchipelBest koudArchipelUitwaaienKapitein MilaLolLolLolLolGezelligSamen in een bootjeUitzicht snachts vanaf de Mosselbank op Bruinisse

Donderdag 18 juli Den Osse
Martijn en Mila komen vandaag voor een paar daagjes.... gezellig! Nucha komt helaas niet mee omdat ze al andere plannen heeft. Vannacht liet Martijn ons in een app bericht weten dood moe te zijn na een lange dag Efteling en van plan is om vandaag in de middag ergens te zullen vertrekken vanaf Eindhoven. Het is weer een mooie dag die we in de kuip met een ontbijtje beginnen met weer prachtig zicht op de Grevelingen. Vervolgens poetsen we het e.e.a zoals de buiskap en de keuken. Kwart over vijf belt Martijn dat ze er over 20 minuutjes zullen zijn dus Frank en ik wandelen samen alvast naar de poort om hen op te vangen. Het is nog een heerlijke avond. We eten lekker sla met brood tzatsiki en alle makreel die Frank gisteren ving.....in het totaal 9 stuks waarvan Martijn er zeker 3 eet. Na het eten wandelen Martijn en Mila nog naar het strandje naast de haven en na de afwas wandelen Frank en ik ze tegemoet. We drinken nog wat en duiken daarna ons bedje weer in.

Onze brunchOnze brunchUitzicht vanuit de combuis

Woensdag 17 juli Haringvliet - Den Osse
De eerste brugopening van de Haringvlietbrug is om 10 uur. Het is 9 uur als we opstaan en beginnen met een thee. Als we in de kuip gaan zitten zien we dat alles onder de vliegjes zit, het is dus maar goed dat we gisteren het horgaas hebben gebruikt. Frank zegt dat het goed zou zijn om alvast richting de brug te varen. In mijn herinnering is dat toch niet zo ver dat we nu al moeten vertrekken, maar goed we maken de lijn van de mooring los en varen vast de richting van de brug op. Frank bekijkt ondertussen de afstand op de plotter en constateert dat het 10 mijl varen is wat neerkomt op bijna nog een uur varen, dat gaan we dus zeker niet redden en nemen gas terug. Ondertussen genieten we van ons ontbijt en was ik daarna nog wat kleding. Na de brug hebben we vervolgens alle 3 opeenvolgende sluizen mee....we boffen. Minder is dat we wind op kop hebben, dus zeilen gaat niet lukken vandaag. Tijdens de tocht werk ik ons blog bij. Voor de Grevelingensluis als Frank net even naar de wc is, zie ik nog een bruinvis zwemmen..... geweldig! Het is 15 uur als we in onze thuishaven arriveren. We zijn net een spelletje Sudoku aan het doen als de over buurman Bert even bij komt kletsen en krijgen we een plunjebaal van hem die hij zelf niet gebruikt, een heel handig ding (we hebben reeds 2 dezelfde en dat had hij eerder al gezien :-))
Jeandre een vriend van een steiger verder komt ook nog gezellig even buurten. Eventjes later drinken we bij hem aan boord nog een biertje, hij stelde zijn dinertje er even voor uit. Terug op de Kilcoe zitten we zo vol van het bier, dat we nergens meer trek meer hebben. We spelen nog een spelletje Sudoku, kijken nog wat tv en gaan vervolgens weer ons bedje in.

Volkerak

Dinsdag 16 juli IJmuiden - Haringvliet
We zijn vandaag ruim voor het aflopen van de wekker wakker. Het is half zeven als Frank aanstalten maakt om te vertrekken. Ik wil eigenlijk eerst eten, maar vanwege het tij is het nu beter om te vertrekken. Kwart voor zeven gooien we de trossen los, met als doel de Roompot. Het eerste stuk zeilen we heerlijk, maar na een paar mijl wijzigen we iets van koers, anders zouden we de motor al bij moeten zetten en dat willen we liever nog niet. Even later hebben we geen keus meer en zetten we de motor toch erbij. Frank pakt z'n visgerei en vangt uiteindelijk 8 mooie makrelen die we meester gaan maken als Martijn en Mila er zijn. Onderweg zien we nog 2x een groepje bruinvissen...... super om dat te zien. Net voorbij Rotterdam hebben we even app contact met Daniel en Erwin van de Darwin, die laten weten dat er veel problemen zijn met de brug over de Stellendamsluis. We waren er nog niet helemaal uit of we via Stellendam of via de Roompot zouden gaan, maar besluiten nu om door te varen naar de Roompot. Maar na een kwartier zien we toch zeilboten naar buiten komen en omdat het nog vijf uren varen is naar de Roompot besluiten we uiteindelijk het erop te wagen en via Stellendam naar binnen te gaan. Het is half vier als Frank de sluiswachter om een opening vraagt. Die zegt hierop dat de eerst volgende opening na zevenen is. Pfffff #/*@&!....dit betekent dat we een nachtje op het Haringvliet moeten doorbrengen omdat de laatste brugopening van de Haringvlietbrug om negen uur is. We zijn niet de enigen die lang moeten wachten voor de sluis, blijkt bij aankomst. We spelen wat spelletjes Sudoku met en eten het restant van gisteren. Als we kwart over zeven de sluis door zijn zeilen we verder. Niet hard dus Frank pakt de Spinaker. Het is lang geleden dat we dit deden. Het is even wat werk om hem goed te zetten (tweede keer pas dat Frank hem zet), maar erg leuk als hij staat. Het is al elf uur als we bij de Tiengemeten aan een mooring gaan liggen. Vanwege de vele vliegjes plaatsen we voor alle openingen horgaas en liggen om twaalf uur in ons bed.

We verlaten IjmuidenOp zee bij RotterdamMakrelen gevangen  Makrelen gevangenSpinakeren op het HaringlietHellevoetsluis

Maandag 15 juli Amsterdam -  IJmuiden
We ontbijten in de kuip en kijken weer naar alle boten die vertrekken... blijft erg leuk om te zien in deze kleine gezellige haven. Het is half twaalf als we de trossen los gooien. We gaan richting IJmuiden en beslissen daar of we doorvaren richting het zuiden. Het is vandaag bewolkt met af en toe de zon. Van zeilen is vandaag geen sprake helaas, we varen dus de hele tocht op de motor. Aan de waterkant zien we de Zr.Ms. Karel Doorman liggen, het Joint Support Ship (JSS), het is een logistiek ondersteuningsschip dat veel en groot (militair)materieel kan vervoeren, andere marineschepen kan bevoorraden en kan functioneren als (helikopter)basis op zee voor operaties op land.
De A833 is het grootste Nederlandse marineschip. Het schip is de opvolger van bevoorraden Hr. Ms Zuiderkruis waar ik in 1989-1990 als Matroos schrijfster 1ste klas op voer. Toch leuk om dit schip dan te treffen zo aan de waterkant. Als we om half drie bij IJmuiden aankomen begint het te miezeren en besluiten we om de nacht in IJmuiden door te brengen. Het brood dat we gisteren kochten is nu al wat aan de droge kant dus besluit ik er wentelteefjes van te maken met suiker en kaneel. Het plan was om er vier te maken, maar het worden er uiteindelijk een stuk of negen en kunnen er dus weer even tegen. Het is nu de derde keer dat we hier zijn en gingen de vorige twee keren niet echt op verkenning uit.....konden de havenmeester nooit vinden als we naar hem op zoek gingen bij het Havenkantoortje bij de ingang van de haven. Nu we een stukje gaan wandelen zien we op een gegeven moment op de palen een aanwijzing staan met hoe je moet betalen..... digitaal. Nou straks maar even doen als we terug zijn aan boord. Maar aangekomen bij de poort zien we dat je een code of kaart nodig hebt om weer naar binnen te kunnen, dus dan maar nu weer terug naar de boot. Niet heel veel later komt de havenmeester langs, net als Frank probeert de stroomdraad in te pluggen en constateert dat dit niet lukt. De havenmeester legt uit dat dit soms een probleem is maar wacht wel tot het is gelukt en wenst ons verder nog een prettig verblijf. Digitaal inloggen lukt me niet dus wandelen we naar het Havenkantoor even verderop...... een andere dan bij de haveningang, daar staat een automaat waar je kunt betalen. Vervolgens wandelen we naar de pier vanwaar ik onze Kilcoe wil fotograferen. Martijn belt ondertussen nog even over hoe ik hutspot bereid. Eenmaal aangekomen op de pier kan ik nog maar net 2 foto's schieten omdat de accu van de telefoon leeg is... jammer. Als we terug wandelen blijkt Frank toch weer wat trek te hebben en blijkt eerder zelfs ook al uitgezocht te hebben dat de Chinees aan de kade ook maandmenu's heeft, dus dat gaan we halen op de route terug naar de Kilcoe. Aangekomen aan boord smult vooral Frank van het eten, ik eet meer mee voor de gezelligheid. We chillen nog wat in de kajuit en voor we er erg in hebben is het alweer twaalf uur en tijd dus weer voor ons bedje en zetten de wekker op zeven uur.

Het IJ AmsterdamHet IJ AmsterdamKarel DoormanKarel DoormanBoerke en boerinneke aan het NoordzeekanaalHaven in IJmuidenMet de grote vlag is de KilcoeDe Kilcoe met op de achtergrond de NoordzeeDe Kilcoe In IJmuidenGroot schip

Donderdag zondag 14 juli Amsterdam
Vandaag is het weer een wat druilerige dag en besluiten we nog een dagje in Amsterdam te blijven liggen. We doen niet veel. Kijken tijdens ons ontbijt in de kuip vooral onze ogen uit naar de boten die weer vertrekken en de manoeuvres die ze moeten maken in de volle haven. We doen wat spelletjes Sudoku en luisteren wat muziek. De kantine is open en van daaruit hebben we mooi zicht over de haven en kunnen we genieten van de bootjes die er binnen varen en aanmeren. Van daaraf kijken we ook mooi weg over het IJ met daarachter het Centraal Station. We drinken een thee en koffie en nemen er een tosti bij. In de avond wandelen we nog even naar de Jumbo voor wat boodschapjes en eten s'avonds brood. We gaan niet al te laat naar bed, morgen vertrekken we naar IJmuiden.

Terug in de volle SixhavenDonkere luchtenUitzicht vanaf het terras SixhavenDe bloemetjes doen hun bestBrood met wat lekkersBrood met wat lekkers

Zaterdag 13 juli Eindhoven - Amsterdam
Vandaag na ons ontbijtje was het plan om ons om 10 uur naar het station te laten brengen door Martijn en Mila, zij staan dan ook al paraat. Echter Frank had op Marktplaats een tweedehands telefoon gevonden in Veldhoven en belt even om te vragen of het akkoord is deze over te nemen. De man gaat akkoord dus Frank en ik gaan deze eerst even halen. Daarna weer terug naar huis waar Martijn en Mila ondertussen pannekoeken aan het bakken zijn waar wij nog even wat van mee smullen. Vervolgens rijden we naar het station waar we in de stromende regen aankomen, van afscheid nemen is geen sprake :-(. We hebben de trein van 11.07 uur. Anderhalf uur later staan we in Amsterdam en een kwartiertje later op de Kilcoe. Er hangt een sticker op de boot dat we ons moeten melden bij de havenmeester. We weten wel waarom. We hebben betaald tm gisteren en zojuist voor de komende nacht..... net te laat voor afgelopen nacht want dat moet gebeuren voor twaalven en dat hebben we net niet gered. Frank is meteen naar de havenmeester gegaan om te laten weten dat we zojuist uit Eindhoven komen. Geen probleem...... het is goed zo. Boffen we even, liggen we 1 nachtje gratis :-)
Het is verder vandaag een luierdag en omdat het zaterdag en vakantie is zien we de haven langzaamaan steeds voller lopen. Deze haven is pas vol als er bijna geen water meer te zien is. Je moet de volgende dag dan ook geen haast hebben :-)
Vorige week attendeerde iemand ons op de mogelijkheid middels een "Restarantkaart" met 50% te kunnen eten bij aangesloten restaurants. De kaart kost normaliter €6,99 per maand en is nu voor 1 maand proef gratis. Nou dat willen we wel eens proberen, ik meld me aan, download de app en reserveer voor 19.00 uur een tafeltje bij restaurant "Nomad", goede recensies en een prachtige locatie aan het IJ. We krijgen een tafeltje aan het raam, kon niet mooier. Er is geen kaart, het menu is samengesteld door de kok, je kunt slechts kiezen of je een 3 of 4 gangen menu wilt. We nemen de 4 gangen. We hebben een heerlijke avond samen en het eten is geweldig lekker, subliem.
En als we na afloop afrekenen krijgen we inderdaad met de Restarantkaart 50% korting op het eten.
Evenals de heenweg is het een mooi stukje wandelen terug. Eenmaal op de Kilcoe pakken we nog een thee en koffie. De haven is nu nog voller dan om half zeven.... gezellig. Als het weer wat begint te miezeren gaan we naar binnen en niet heel veel later door naar ons bedje.

Genieten1ste gang bij NomadGenieten, 2ste gang bij Nomad2de gang bij NomadOns uitzichtOns uitzichtLief3de gang bij Nomad4de gang bij NomadTerug in de volle Sixhaven