Zomervakantie 2019 week 4

22 juli 2019 - Scharendijke, Nederland

Zondag 28 juli Den Osse - Wemeldinge
Het is vandaag mooi weer met goede wind en vertrekken om twee uur richting de Grevelingensluis waar we anderhalf uur later aankomen. Het zeilen gaat heerlijk half aan de wind. Aangekomen bij de sluis ligt het drie en vier dik..... het is nog maar de vraag of we erbij gaan passen. Eenmaal in de sluis blijkt dat alle schepen erin passen. Na de sluis is de hele route naar Wemeldinge te bezeilen.... geweldig, we zeilen dik 7 knopen en hebben 23 knopen wind/windkracht 6...de dag kan niet stuk :-)
Het is half acht als we in Wemeldinge vastliggen en meteen maar even afrekenen. Het is een prachtige haven met mooi sanitair. Je hebt hier een complete badkamer voor jezelf, in het totaal 9 stuks. Het ruikt er ook heerlijk naar een sauna. Er zijn ook gezellige restaurantjes en omdat het al zo laat is wippen we maar naar binnen. Er is nog een tafeltje voor 2, boffen we even. We zitten er heel gezellig en het eten is ook goed. Na het eten wandelen we via een camping richting de dijk waar we een prachtig uitzicht hebben over de Oosterschelde. We sluiten de dag af met een theetje/koffie in de kuip...... heerlijk!

Het restaurantjeLekker etenLekker etenJachthaven WemeldingeMooiWemeldingeMooi WemeldingeMooiOosterscheldeAvond in WemeldingeHavenAchtergrond 2 verlichte molens

Zaterdag 27 juli Den Osse
Het is vandaag een regenachtige dag waarbij we dusdanig weinig doen dat het 't vermelden ervan weinig zin heeft. We zitten vooral binnen waarbij we wat spelletjes spelen, lezen en films kijken.

Vrijdag 26 juli Den Osse
Vandaag is het weer mooi zeilweer. Tijdens ons ontbijt bedenken we even wat we willen eten vanavond en het wordt pizza..... moeten we nog wel even een Turks brood halen. Bij de Spar op de hoek hebben ze het blijkbaar niet dus rijden we even naar Scharendijke waar we ook meteen nog wat andere boodschapjes halen. Terug aan boord appen we even naar Jeandre en Wilma of ze mee eten. Ze geven aan kippekluifjes met sla te hebben en dat we kunnen mixen.... we spreken af om uiterlijk zeven uur en gaan eerst heerlijk zeilen. Rond vijven leggen we vast bij Jeandre en Wilma en hebben een heel gezellige avond die eigenlijk door de onweer abrupt wordt afgebroken en besluiten samen terug naar de haven te varen. In de haven zwaaien we elkaar nog even gedag (Jeandre en Wilma gaan morgen naar huis vanwege dat de dochter van Jeandre haar dertigste verjaardag viert). Na nog een spelletje Sudoku kijken we nog even tv en als we eenmaal in bed liggen begint het te regenen.

Lekker zeilen

De bloemetjes doen hun best

Geschoten door WilmaGeschoten door WilmaGeschoten door WilmaGezelligHeerlijk smullen

Donderdag 25 juli Grevelingensluis - Den Osse
Het is kwart over acht als ik wakker word van een zeiljachtje dat door de sluis komt varen. Ik zie dat de brug net dicht aan het schuiven is en roep de sluiswachter op met de vraag of we naar binnen kunnen. De sluiswachter vraagt of wij het schip zijn dat vannacht overnacht heeft, ik bevestig dat. De sluiswachter zegt geen beweging te zien op ons schip en om die reden de brug sloot, maar hij geeft aan zo meteen weer voor ons open te zullen gaan. Na de schutting gaan we voor anker bij de Mosselbank. We ontbijten daar en ik laat Katja weten dat we op de Grevelingen zijn. We spreken af dat ze laten weten als ze richting Dwars in de weg zeilen en nodigen ons uit om daar dan ook naar toe te komen en voegt eraan toe dat ze genoeg proviand bij zich hebben. Even daarna worden we ook uitgenodigd om vanavond Kreeft te eten bij Bru 17 om half acht en laten ze weten dat Nucha daarna weer mee terug kan rijden met tante Toos en ome Bert die vandaag een dagje met ze meezeilen. Nou dat slaan we natuurlijk niet af. Na het eten besluiten we alvast te gaan, want het is prima zeilweer. Niet veel later stuurt  Katja een appje dat ze vertrokken zijn. We turen door de verrekijker of we ze kunnen zien en blijken even later eerder zo'n 5 meter van hun af te hebben gezeild. We gaan gelijk op richting Dwars in de weg en ter hoogte van Bommenede besluiten we nog een rondje te zeilen en zeilen richting Archipel. Als we daar voorbij zijn laat Katja weten dat het dubbel dik ligt in Dwars in de weg en dat ze doorvaren. Omdat we zo lekker zeilen en elkaar vanavond toch ook zien, laten we Katja weten dat we elkaar vanavond zullen treffen en zeilen we door naar Jeandre en Wilma...... even Nucha met hun kennis laten maken. We leggen uiteindelijk onze Kilcoe langszij bij hun en hebben een hele gezellige middag samen. We zwemmen en Jeandre Frank en Nucha varen nog naar een mooi snorkelplekje. We kunnen niet beter liggen met deze hitte. Het is zo prettig dat Frank besluit om nu te blijven liggen en straks naar de haven te varen en daar de auto te pakken naar Bruinisse ipv met de boot naar Bruinisse te varen. Rond half zes nemen we afscheid van Jeandre en Wilma en varen naar onze haven. Hier aangekomen wandelt Nucha naar de douches en douchen Frank en ik achter op ons plateau. Om half zes rijden we naar Bruinisse en hebben bij het restaurant afgesproken. Hier hebben we een mooi plekje buiten. Niet veel later arriveren Katja Jeroen met tante Toos en ome Bert. Het is een hele gezellige avond en een uur of tien als we afscheid nemen van Nucha, tante Toos en ome Bert. Frank en ik gaan nog even met Katja en Jeroen hun boot bewonderen. Het is een Bavaria 37 uit 2017 die zo enorm hoog is dat ik met heel veel moeite aan boord kom. Na de bezichtiging drinken we nog wat in het café restaurant van de jachthaven. Het is rond twaalven als deze sluit en wij na het afscheid weer terug rijden naar de Kilcoe. Onderweg zien we lichtflitsen van de onweer en hopen dat het droog blijft omdat er nog wat raampjes open staan aan boord. Een half uurtje later zijn we weer terug aan boord en is het nog steeds droog gelukkih. We zitten nog even in de kuip na te genieten van de dag.... het is toch eigenlijk ook veel te warm om naar bed te gaan. Dat doen we als we een uurtje verder zijn.

Zeiljacht Katja en JeroenKilcoe gefotografeerd door Katja

Terug van snorkelen

Jeroen op hun Supplank

Tante ToosOme Bert

Woensdag 24 juli Scheveningen - Grevelingensluis
We starten de dag heel rustig.... het is erg warm. Lekker ontbijten in de kuip en als alle buren weg zijn is het half twaalf als wij losgooien. Het is goed zeilweer, maar soms valt de wind wat weg en moeten we de motor erbij zetten. Frank probeert ondertussen nog wat makreel te vangen, zou toch leuk zijn als dat weer net als de laatste keer lukt. Hij vangt er uiteindelijk één, een andere is tijdens het binnenhalen losgeschoten. Ondertussen hebben we nog contact met Katja (nicht van Frank), zij hebben een midweek een zeilboot gehuurd en zijn op de Grevingen.... ze stuurt nog een foto door van Jeroen op een sup plank. Ook hebben we nog contact met Wilma en Jeandre (vrienden uit de haven die nu lekker voor anker liggen bij de Kabbelaarsbank) en krijgen van hun ook nog een leuke foto door gestuurd. Ter hoogte van Stellendam overleggen we wat we zullen doen en varen uiteindelijk door naar de Roompotsluis in de hoop na de sluis nog wat te kunnen zeilen, maar helaas is de wind helemaal verdwenen. Ik bak ondertussen de makreel die voor Nucha is. Daarnaast kook ik pasta met courgette, wortelen en Sardientjes wat ik afmaak met de jus van de makreel..... lekker maaltje weer. Als we om half elf bij de Grevelingensluis arriveren komen we er achter dat de laatste draai om tien uur was dus overnachten we aan de steiger voor de sluis. Het was weer een lekkere dag vandaag.

Chillen op het voordek

Wilma en JeandreLekker dutje doenUitzicht op de gezellige NoordzeekustGenieten van het uitzichtSmileGenietenDe makreelMooi plaatjeZeelandbrugZeelandbrugZeelandbrugZeelandbrugZeelandbrug met ondergaande zon

Dinsdag 23 juli Roompotsluis - Scheveningen
In verband de stroming vertrekken we om kwart voor zes. Ontbijten doen we al varende richting de sluis. We kunnen direct de sluis invaren en wachten nog even op een medezeiler. Rond kwart over zes varen we de zee op. Tot Rotterdam moeten we motoren. We hebben in die tijd contact met Nucha die vandaag naar Scheveningen komt en er rond één uur zal arriveren.... wij volgens de berekening rond tweeën. Na Rotterdam kunnen we heerlijk zeilen. Ondertussen laat Nucha weten dat ze een collega mee zal nemen en vanaf Tilburg met de auto komt. Voor de haven ingang komt net een schip van Team Brunel naar buiten varen.... een prachtig gevaarte en kunnen nog bekijken dat de zeilen worden gehezen. Nucha laat rond half twee weten er te zijn en wij arriveren net wat later in de haven..... zij zijn dan nog op zoek naar een parkeerplaats. Niet veel later als we zijn aangemeerd arriveren zij en collega Teun (docent gymnastiek) aan boord. We drinken en eten wat en varen daarna met de bijboot naar een strandje om de hoek bij de haven. Hier zitten we een paar uurtjes. Frank en ik gaan daarna met de bijboot boodschappen doen en zullen daarna Teun en Nucha ophalen bij het strandje. Het is al een uur of zeven als we BBQen. Na het eten gaan Teun en Nucha met de auto nog naar de pier en Frank en ik genien na het opruimen nog lekker in de kuip. Als Nucha weer terug is (Teun is dan weer terug naar huis), gaan we allemaal naar ons bedje.

Op zeeGenietenVisgerei opruimenScheveningen in zichtSchip Team BrunelSchip Team BrunelScheveningenScheveningen haven

Scheveningen door Nucha en TeunScheveningen door Nucha en Teun

Maandag 22 juli Scharendijke - Roompotsluis voor anker
Na ons ontbijtje in de kuip spelen we nog een aantal potjes Sudoku en genieten we weer van ons prachtige uitzicht. In Brouwershaven is er vanmiddag een marktje, dus leuk om daar even naar toe te gaan. Omdat we vandaag ook richting de Roompot willen, tanken we eerst nog even water in onze eigen haven en daarna door naar Brouwershaven. Het is er weer druk dus krijgen een plek van de havenmeester toegewezen langszij aan een motorjacht en varen met het bijbootje naar het centrum. Het is een inimini marktje dus zijn er in 10 minuten over heen gewandeld. We pakken nog een hoorntje met schepijs wat we op een bankje aan de haven opeten. Vervolgens varen we met ons bijbootje weer terug naar de Kilcoe. Nadat we Brouwershaven verlaten hebben zet Frank eerst een rif in het grootzeil omdat het toch behoorlijk hard waait en zeilen daarna super naar de Grevelingensluis. Hier moeten we eventjes wachten voor de opening. Rond half zes zijn we de sluis door en haalt Frank het rif eruit zodat we  vervolgens heerlijk verder kunnen zeilen tot we halverwege de afstand tot de Zeelandbrug zijn, daarna moeten we de motor aan zetten en varen bijna volle kracht om de brugopenening van vijf voor half negen te halen. Na de brug maakt Frank heerlijke pannekoeken waar we al motorend in de kuip van smullen. Het is tien uur als het anker ligt bij de ankerplek voor de Roompot sluis. We liggen er met nog zo'n tien andere schepen. De lucht kleurt er prachtig rood terwijl we nog wat pannekoeken naar binnenwerken. Daarna naar bed want het is morgen weer vroeg dag.

LekkerMmmmMooie luchtMooie luchtAnkerenHet anker ligtMooie luchtMooie lucht

Zondag 21 juli Den Osse - Scharendijke (voor anker)
Het is 9 uur dat we in de kuip genieten van ons ontbijt in het zonnetje. Nucha heeft vannacht laten weten niet te komen..... jammer. Wij zeilen rond elven vanuit de haven heerlijk richting Scharendijke en gooien ter hoogte van het prieeltje het anker uit.....genieten is het daar. Het is één uur als Yvonne van der Tuin een foto doorstuurt van Evert. Ze laten weten met de motor in Veere te zijn en vragen waar wij zijn. Ik stuur een app met een afbeelding en vraag of ze langskomen. Iets over tweeën laten ze weten bij West Repart te staan en haalt Frank ze op met de bijboot. Met hun motorkleding aan arriveren ze bij de Kilcoe, een komisch gezicht maar uiteraard ook enorm heet. We geven ze luchtige kleding van ons. Het is een hele gezellige middag. En het is al over zessen wanneer we afscheid nemen van elkaar. Ik flans wat eten in elkaar, pasta, wortels, uitjes, knoflook, tomaat, olijven en Sardientjes... alles afgemaakt met roomkaas. Het is een lekker snel maaltje.
We doen nog een spelletje en duiken vervolgens ons bedje in rond een uur of twaalf.

Zwaaiende EvertEvert en Yvonne op visiteLekker maaltjeLekker maaltjeWindstilWindstilWindstil