Zomervakantie 2019 week 1 en 2

30 juni 2019 - Den Osse, Nederland

Vrijdag 12 juli Eindhoven - Venlo vice versa
Vandaag staan we bijtijds op om onder andere de huiskamer wat op te ruimen, te poetsen en de ramen te lappen. Frank maait het gras en werkt de heg en struiken bij en ik doe de wc's nog even uit en de badkamer. Frank doet nog wat boodschappen, haalt een kaart en een bosje bloemen voor Martijn die vandaag zijn diploma bij de Maaspoort in Venlo krijgt uitgereikt. Martijn en Mila arriveren iets na elven op het station waar Frank ze met de auto oppikt. Thuis kleden zij zich om en om half één rijden we naar de stad om Nucha op te pikken. We zijn vandaag met z'n vijven en hebben de auto van buuf Yvonne geleend omdat haar auto achterin 3 gordels heeft en de Ka slechts 2, een mooie bijkomstigheid is dat hij ook nog eens veel prettiger rijdt...... heel fijn! Aangekomen in Venlo moeten eerst de diploma's ondertekend worden en drinken we vervolgens thee en koffie. Tussendoor lopen we nog naar buiten voor een ijsje en een worstenbroodje. Dan weer terug voor het programma. De geslaagden zitten allemaal op het podium en de genodigden in de zaal. Er is een muzikaal optreden en er wordt nog een spel gedaan met het programma Kahoot een soort van quiz.... de winnaar krijgt een mok. Daarna volgt er via een beamer van iedere geslaagde een soort presentatie eindproduct/visitekaartje. Daarna worden de diploma's uitgereikt en wordt iedereen nog door de docenten de hand geschud. Na afloop is er nog ruimte voor een drankje. Het hele programma duurt van 14.00 tot 18.30 uur. Voor vanavond hebben we een tafeltje gereserveerd bij de Vooruitgang in Eindhoven. Hans en Yvonne vergezellen ons daarbij. Het is een indrukwekkende dag en het is al over tienen als we thuis aankomen. Rond elven duiken we ons bedje weer in.

Diploma ondertekenenDiploma ondertekenenTrotse familieEven genietenDe geslaagden

PresentatiePresentatie

De geslaagdenDe geslaagden ontvangen hun diploma

Diploma in ontvangst nemen

Felicitaties van docentenTrots vriendinnetje MilaTrotse zusTrotse vaderTrotse mamaTrotse oudersGetekend door Nucha

Donderdag 11 juli Amsterdam - Eindhoven

We staan vandaag niet te laat op en ontbijten even gezellig met z'n viertjes. Vanmiddag moet ik om 14.20 uur vanwege een afgebroken vulling van een kies naar mijn tandarts in Eindhoven en waar nemen de trein van 11.35 uur. Mila en Martijn blijven nog een dagje op de Kilcoe. In Eindhoven staat de auto van Martijn bij de Aldi geparkeerd dus vanaf het station wandelen we daar naar toe. Thuis aangekomen fiets ik door naar de tandarts. Als ik daar klaar ben bel ik Frank die bij Kastelenplein net een ijsje aan het eten is. Daarna fietsen we door naar de Beatrixhaven in Eindhoven waar we onszelf tegoed doen met wat trappist en een broodje Mozzarella, een wrap met heerlijk Gerookte zalm en tot slot nog een portie bitterballen. Als we later weer richting huis fietsen valt de telefoon van Frank uit zijn broekzak aan stukken :-(..... jammer. Thuis aangekomen zijn we helemaal lam van de trappist en na wat tv te hebben gekeken duiken we ons bedje in.

Terrasje pikken bij het Beatrixhaventje Eindhoven

Woensdag 10 juli Amsterdam
Vandaag staan we allemaal laat op, tegen half 11 is het al. Martijn had van thuis nog 2 bakjes met eten mee genomen en wilt dit als ontbijt omdat hij bang is het anders uiteindelijk weg te moeten gooien. We besluiten om mee te doen en ik warm het even op in de koekenpan. We chillen nog wat in de kuip en omdat het af en toe regent ook binnen. Rond tweeën besluiten Martijn en Mila naar het centrum te gaan en wij blijven aan boord luieren. Rond zessen wandelen we naar de supermarkt voor ons avondeten. We willen een Indisch groentepotje maken, helaas kunnen we nergens aan verse Laos komen, een net zo'n belangrijk ingredient, dan maar uit het potje..... jammer. Terug aan boord gaan we aan de slag, koken de groeten met kruiden (wortel, boontjes en een courgette met sprietsereh, salamlaadjes, gember, kokosvet en dus Laospoeder uit een potje). Terwijl ik dit schrijf bedenk ik mij dat ik vergeten ben een paar tenen knoflook erbij te doen, ook niet onbelangrijk. We koken er rijst en braden er kippedijen bij met knoflook en een uitje. We eten er komkommer, kroepoek, rempejek en gebakken uitjes bij..... best lekker maar ik miste de verse Laos en dus ook de knoflook :-( Rond negenen zijn Martijn en Mila weer terug. Ze hebben een rondvaart door de grachten gehad en vonden het erg leuk om alles vanaf het water te bekijken. Tijdens het eten vertelt Mila dat het eten lijkt op dat wat haar oma weleens bereidt en voegt eraan toe dat zij van Indische afkomst is..... grappig. Het is weer een hele gezellige avond. Na het eten wandelen Martijn en Mila nog even richting de douches en Frank en ik werken ondertussen de afwas weg. Rond twaalven gaan we naar ons bedje.

GenietenLiefLiefEendjes voerenWeer terug van weg geweestWeer terug van een dagje AmsterdamWeer terug van een dagje AmsterdamEven een kiekje schieten

Maandag 9 juli Amsterdam
We staan vandaag op tijd op omdat we de boot moeten verplaatsen, de buurman waar we met onze boot dwars voor liggen zal om 8 uur vertrekken en dan kunnen wij in zijn box gaan liggen. We eten een eitje in de kuip, springen nog even onder de douche en Frank brengt daarna het beddengoed naar de wasmachine. Het belooft vandaag lekker weer te worden gelukkig. Om iets voor tienen bericht Martijn dat ze in de trein zitten en iets voor half twaalf staat hij bij de poort van de haven. Het is heel fijn om eindelijk kennis te kunnen maken met Mila, een ontzettend leuk en schattig meisje. Ze heeft voor mij thee meegenomen, gember met suiker in een blokje..... erg lekker, sterk van smaak, pittig en zoet. We zitten nog een tijdje in de kuip. Mila bekijkt de eendjes in het water..... blijkbaar bijzonder omdat in Hong Kong alles wordt opgegeten en je zelfs eenden slechts in een dierentuin kunt bezichtigen. Even later wandelen we naar het centrum en spreken af elkaar bij Loetje rond een uur of 6 te zullen treffen. Wij wandelen naar de dam en pikken daar een terrasje. Frank bestelt een grote bier en ik een middel grote. De serveerster komt terug met 2 grote. We geven aan dat ik een middel grote had besteld..... het verschil krijg ik van haar en mag genieten van de grote. Nou dat doen we dan maar...... wat een pul. Als we de pullen bier meester hebben gemaakt en besluiten om verder te wandelen vind ik het zelfs spannend om op te staan, maar het gaat goed. Iets verderop zie ik een stelletje staan met een zakje Churros. Op een hoekje zien we het zaakje waar ze het verkopen en smullen niet veel later samen van de inhoud van 1 zakje. We wandelen een rondje over de wallen en een marktje en komen uit bij het water aan de achterkant van Loetje waar we zeker een uur op de trap zitten te kijken naar alles wat er om ons heen en op het water zich afspeelt. Rond 6 uur wandelen we naar Loetje en horen daar aangekomen dat we 3 kwartier tot 1 uur op ons tafeltje moeten wachten. Eventjes later arriveren Mila en Martijn ook. We vinden het geen van allen erg om te moeten wachten en zitten nog lekker buiten op het terras in het zonnetje. Inderdaad kunnen we 3 kwartier later aan tafel...... gezellig en lekker! Als we rond 9 uur terug aan boord zijn zitten we nog heel even in de kuip en spelen later binnen 2 spelletjes Rummikub. Daarna gaan Mila en Martijn nog even douchen en kruipen daarna allemaal ons bedje in.

Genietend van 2 grote pullen bierGezellig eten bij Loetje

Maandag 8 juli Medemblik -  Amsterdam

Vandaag is het een wat druilerige dag helaas. We starten de dag met een kopje thee en fietsen als het droog is  even naar de Aldi voor een brood en maken dan nog een rondje door Medemblik. Na ons ontbijtje om kwart over twaalf vertrekken we op ons fok richting Enkhuizen en na de sluis zetten we het grootzeil erbij. We zeilen super en gaan soms dik 7 knopen. Op een gegeven moment trekt de wind dusdanig aan dat Frank een rif moet zetten...... het is een heerlijke zeildag. Aangekomen in Amsterdam is het een uur of acht en varen we naar de Sixhaven waar het behoorlijk vol ligt. We krijgen we een plek toegewezen haaks op 2 boten die in een box liggen. Morgen om 8 uur vertrekt 1 van de 2 boten en zullen we op die plek mogen gaan liggen. We eten vanavond brood, lekker voor een keer. Zitten nog even in de kuip en daarna binnen. Morgen komen Mila en Martijn dus maak alvast hun bedje nog even klaar. Het is een uur of twaalf als we  ons bedje in kruipen. Even later horen we dat Martijn en Milan eerst nog even bij Nucha zullen ontbijten voordat ze de trein naar Amsterdam nemen.

MedemblikMedemblikLamaMedemblikMedemblikMedemblikMedemblikMedemblikMedemblikMedemblikMedemblikHeerlijkMooi schipPaard van MarkenPaard van Marken

Zondag 7 juli Texel - Medemblik
Vandaag is de planing om om 11 uur te vertrekken richting Hoorn. We fietsen eerst even naar een bakker, maar er is buiten kleding en souvenierswinkeltjes aan de haven, niets geopend. Dus we fietsen weer terug naar de Kilcoe en bakken zelf wat broodjes af en koken wat eitjes. Na het ontbijt, de fietsen weer terug aan boord en alles zeevast te hebben gezet, kunnen we vertrekken. Het is een lekker tochtje richting de Stevinsluizen bij Den Oever. Als we daarna op alleen het fok verder varen stuur ik ter hoogte van hemelsbreed Wieringerwerf een appje met een groet inclusief screenshotafbeelding van waar we zijn aan Lydia, zij is in de veronderstelling dat we op de fiets zitten en vraagt of we niet even langskomen. Ik laat weten dat we aan het zeilen zijn richting Hoorn, maar bedenk dat het wel leuk zal zijn elkaar weer even te zien en overleg met Frank. We wijzigen onze koers naar Medemblik en spreken af dat we er ongeveer om 19.00 uur zullen zijn. Medemblik schijnt een mooi plaatsje te zijn hoorden we een aantal jaren geleden van mijn schoonmoeder. Zij maakte destijds een cruise door Nederland en deed toen ook Medemblik aan. We hebben een mooi plekje zodat de fietsen makkelijk van boord kunnen. Ondertussen schep ik ons eten op. Het is weer smullen. Daarna op de fiets naar Wieringerwerf, ongeveer 40 minuutjes fietsen we erover. Het is weer een leuk weerzien. De vader van Lydia is er ook met diens vrouw. Ze kijken de laatste seconden van de finale Damesvoetbal.... die verliezen met 2-0 tegen de USA.
Het is net als vorig jaar weer erg gezellig. Om kwart voor tien zijn we weer in Medemblik en fietsen er nog een rondje doorheen. Het is al aan het schemeren, dus morgen nog maar een rondje voor wat foto's. Terug aan boord lezen we nog wat en schrijf ik nog een stukje over gisteren voor ons blog. Half twaalf sluiten we weer onze luikjes.

We laten Texel achter onsWe laten Texel achter ons

Heerlijk zeilenIn de verte het marinedok van Den HelderAan het genietenAan het genietenTussen Texel en Den HelderOosterhaven MedemblikMedemblik bij schemerMedemblik bij schemer

De Kilcoe bij schemer

Medemblik bij schemerWesterhaven bij schemerWesterhaven bij schemerDe Kilcoe bij schemerMedemblik bij schemerMedemblik bij schemerMedemblik bij schemer

Zaterdag 6 juli Texel

Het is vandaag een druilerige dag hier op Texel dus we blijven voorlopig even binnen en lezen het een en ander. Er schijnt rond het middag uur een muzikaal optreden te zijn in De Compagnie dus daar fietsen we even naar toe, maar als we daar aankomen staat de muzikant op het punt om weer te vertrekken..... jammer. Dan maar even een cappuccino drinken. We hebben vanaf daar een mooi uitzicht over de zee. We zitten er een tijdje te genieten van alle activiteiten om ons heen en van de zeilboten die vertrekken en binnenvaren. We fietsen nog een rondje door het dorp en daarna weer terug naar de Kilcoe. Daar aangekomen bereiden we het eten voor 2 dagen, morgen willen we richting Hoorn varen dus dan is het makkelijk als het eten al klaar is. We kijken nog wat tv en het is toch alweer twaalf uur geweest als we ons bedje weer induiken.

Ons dinerOns dinerJachthaven TexelOnze KilcoeJachthaven TexelJachthaven Texel

Jachthaven TexelJachthaven Texel

Vrijdag 5 juli Texel
We doen het rustig aan vandaag en gaan na het ontbijt op onze fietsjes het eiland verkennen. Het is alweer zo'n 32 jaar geleden dat we hier voor het laatst fietsten. Vier jaar geleden waren we ook op Texel met de Kilcoe maar hebben we niet gefietst. Ik weet nog dat mijn leiding gevende adjudant Piet van Vliet dichtbij de pont woonde en ben benieuwd of hij hier nog woont of dat hij uberhaupt nog wel in leven is. Ik weet alleen de plaats niet meer exact...... enfin we gaan fietsen en vragen het gewoon her en der, op een eiland kent men elkaar meestal wel. We beginnen gewoon in Oude Schild, maar hier zegt de naam men niets. We fietsen verder richting Den Burg. Onderweg loopt de fietsband van Frank z'n fiets leeg. Er blijkt een dunne naald zonder oog in te zitten. Net als Frank besluit terug te fietsen naar Oude Schild (op mijn fiets), vragen we aan twee voorbijgaande Duitse fietsers of zij misschien bandenplaksel bij zich hebben. Gelukkig hebben ze dat en de man van het stel helpt Frank met de reparatie. Frank heeft normaal ook wel een setje bij zich, maar vanwege het gerammel thuis even eruit gehaald :-( Gelukkig zitten we niet in Frankrijk in the middle of nowhere. We vervolgen onze tocht richting Den Burg en vragen daar aan een oude bewoonster of ze misschien Piet van Vliet kent en worden verwezen naar de plaatselijke supermarkt omdat die mensen het zeker zouden moeten weten. De kassiere zegt het wel iets maar zal het later nog checken bij de slager die nu met pauze is. Ze noteert mijn telefoonnummer en als ze nieuws heeft zal ze me bellen. Ondertussen is de fietsband toch weer wat slap geworden en kopen we bij de Blokker voor €5,00 een plaksetje, een Action zullen ze hier wel niet kennen :-( Wanneer Frank de band repareert ga ik op zoek naar wat te drinken en wandel door een pittoresk winkelstraatje en zie tot mijn verbazing toch een Action. Ik koop wat te drinken en een plaksetje a €1,99, wellicht heeft Frank het doosje nog niet geopend en kan het terug worden gebracht. Als ik weer terug ben bij Frank is de band al zo goed als klaar. We genieten van ons drankje en de appelflappen die Frank heeft meegenomen. Ondertussen word ik gebeld door de dame van de Spar. De slager kent Piet van Vliet. Piet was lang trainer, coach en voorzitter bij voetbalclub ZDH. Piet is een jaar of 7 a 8 geleden overleden en zal toen rond de 80 jaar zijn geweest schat ik zo.....toch spijtig, maar wel fijn om te weten. We fietsen door naar de Koog en nemen pauze bij strandpaviljoen paal 21 en genieten hier van een heerlijk biertje met een frietje. Ondertussen laden we onze fietsaccu's op. We genieten er verder zeker wel een uur. We vervolgen onze fietstocht richting de Cocksdorp, het is een prachtige tocht door en langs de duinen. In de weilanden lopen ganzen, koeien en schapen door elkaar.... het is een plaatje om te zien. Langs de fietspaden is het een bloemenpracht van heerlijk geurende wilde rozen en heel veel Kamperfoelie. Vanaf de Cocksdorp fietsen we langs de kust terug naar Oude Schild, ook hier is het prachtig met heel veel geurende kamille en hier en daar een bosje klaprozen. Langs een pad richting zee hangen in allemaal verschillende maten waterschoenen voor de mensen die wad willen lopen, grappig gezicht. Verder op langs de kust zien we op het wad een viertal foeragerende lepelaars. Als we in vervolgens in de haven arriveren hebben zo'n 60 kilometer op de teller staan. Aangekomen op de Kilcoe is het iets over achten en genieten we onder het genot van een thee met een plankje lekkers nog wat na. Rond elven duiken we ons bedje in.

Oude SchildOude SchildKlompjes bij de voordeur in Oude SchildMooi TexelPrachtig fiets weerOude SchildDen BurgDen BurgDen BurgDen BurgDen BurgDen BurgStrandpaviljoen Paal 21 De KoogIn de buurt van de CocksdorpIn de buurt van de Cocksdorp

In de buurt van Cocksdorp

Heerlijk geurende rozen

In de buurt van de Cocksdorp

Gewoon heel mooi

Lief

Prachtige kleuren

In de buurt van de CocksdorpIn de buurt van de CocksdorpAlle maten schoenen voor het wadlopenFietsen langs de kustBeeeeMooi TexelHeerlijk fietsen

Mooi veld met bloemen

Een en al geurende kamilleIn de buurt van Oude Schild

Donderdag 4 juli Haarlem - Texel
Vandaag varen we naar Texel besluiten we. De Wind staat vandaag en morgen nog in de goede richting en zal daarna draaien, het is nu eenmaal iets waar je rekening mee moet houden met een zeilboot. Bianca zou misschien nog even gezellig komen rond elven, maar we willen de brug opening bij de A9 van kwart over twee halen (de volgende gaat 6 uur later), dus moeten we het bezoekje van Bianca helaas over laten gaan en sturen haar een berichtje (bellen kan niet ivm haar werk). Naar wat later blijkt heeft ze het niet gelezen en stond dus aan de kade waar de Kilcoe niet meer lag :-(
.... zo sneu.
Na ons ontbijtje vertrekken we met een groepje andere zeilers en varen in colonne door de brug openingen. Net voor de laatste brug van Haarlem zit een "Vomar" een grote supermarkt. Hier halen we nog wat kleine boodschappen. Terug op de Kilcoe starten we snel de motor omdat we zien dat de zeilboten nog liggen te wachten voor de laatste brug welke op het punt staat te openen, boffen wij weer even. Bij de sluis moeten we met z'n allen een schutting wachten vanwege 2 grote binnenvaartschepen. We zijn sowieso op tijd voor de brug opening van kwart over twee. Na de sluis wachten we een klein uurtje voor de brug bij de wachtplaats en liggen langszij aan een Bavaria 40 Ocean "Mo Chara" van een Zweeds stel. Grappig want bij Willemstad lagen we een nachtje in het zelfde kommetje voor anker en zeiden Frank en ik nog tegen elkaar dat we het een mooi schip vonden met een mooie maat. De schipper is met 2 maten naar de Caribien gezeild voor de duur van anderhalf jaar en zij, zijn partner vloog steeds over. Ondertussen bereiden we ons eten voor onderweg omdat er een stevig windje schijnt te staan op zee. Windkracht 4-5 en bij Texel zelfs 6 (dit viel overigens wel mee, blijkt later). Het is ongeveer half vier als we richting zee varen. Frank checkt nog even de motor en ziet er een flinke plas met water onder liggen. Het zijn enkele bakken die hij hoost. Het is zoet water, onbekend waar dit vandaan komt......even in de gaten houden. We gaan de zee op en hebben een mooie wind. We zeilen dik 7 knopen en wat later dik 8 (zie video). Onderweg smullen we van onze heerlijke maaltijd: "rijst met wortels, blikje mais erbij, snoeptomaatjes, olijven, Feta, appel, en stukjes gebakken kip met knoflook en Ketjap. Eenmaal op de borden maken we het af met een handje rucola en wat Cashewnoten" ..... zalig! Uren later zien we "Lange Jaap" de vuurtoren van Den Helder. Oude tijden herleven :-)
De zee is er wel net een klotsbak, niet fijn. Het is zo vervelend dat we het zeilen voor gezien houden en de motor erbij aan zetten. Het is kwart over negen als we in de haven van Oude Schild arriveren. We eindigen de dag in de kuip met een kop thee en een plankje met een kaasje, vleesje, dadels en wat nootjes. Tegen twaalven naar ons bedje.

Heerlijk zeilenPrachtig weerLange JaapVissersboot van TexelChillen in de kuip

Woensdag 3 juli Haarlem
We starten onze dag met wat crackers met kaas en een kop thee in de kuip. De boot achter ons vertrekt, dus kunnenwij nu langs de steiger gaan liggen, altijd prettiger dan langszij aan een ander schip. Ik wil vandaag even mijn wenkbrauwen laten touwen dus we wandelen na ons ontbijtje naar het centrum. Ik kan nog niet meteen geholpen worden dus we pakken eerst nog even een lekkere café latte samen. Daarna scheiden onze wegen, we spreken af dat we elkaar ergens rond de kerk in het centrum teffen wanneer ik klaar ben. Ik sta na een kwartiertje weer buiten en wandel richting het grote plein met de kerk. Tja en wat nu..... ik besef ineens dat dit eigenlijk zoeken wordt naar een spelt in een hooiberg. We bedachten vanmorgen wel dat Frank nog wat T-shirts kan gebruiken en voel ineens dat hij weleens in de winkel zou kunnen zijn waar ik gevoelsmatig nu naar binnen word getrokken. Ik loop er naar binnen en zie Frank zo'n 30 meter van mij vandaan rondsnuffelen....... ongelooflijk dit, we zijn beiden stomverbaasd en onder de indruk van dit gebeuren. We kopen vervolgens wat T-shirts en wandelen door het centrum. Op een brocante markt vinden we nog een theelepeltje van Haarlem, leuk voor Edo als cadeautje naast een fles champagne en kopen even verderop ook nog een kaart met een afbeelding van de molen in Haarlem. Het is ondertussen alweer middag als we terug zijn aan boord en smullen van wat tapas. We genieten weer van alles om ons heen en spelen nog wat Sudoku. Ik pak de cadeautjes voor Edo in en na ons heerlijke avondeten, sla met Sardientjes en brood, wandelen we richting het Patronaat waar het concert zal plaatsvinden. Edo treedt erop met enorm goede muzikant vrienden. Het is een bijna één uur durend concert..... echt schitterend! (zie video). Het is goed bezocht door allemaal vrienden van Edo. Nucha, Martijn en Bianca met haar vriend Mike zijn er ook..... fijn en gezellig om hen weer even te zien. We horen dat zo goed als zeker Mila volgende week naar Nederland komt, enorm leuk nieuws, dus Martijn zal met haar ons op de boot een poosje vergezellen, leuk om haar nu eindelijk te kunnen ontmoeten. Rond half elf nemen we weer afscheid van iedereen en wandelen we weer terug naar ons varend huisje. Het is tegen elven als we weer terug aan boord zijn en niet heel veel later ons bedje weer in duiken.

Ons uitzicht vanuit de kuipOns uitzicht vanuit de kuipNaast de KilcoeDaar ligt de KilcoeDaar ligt de KilcoeMooiDaar liggen weBegeijenhofjeBegeijnenhofjeBegeijnenhofjeSchattig steegjeSchattig steegjeSchattig steegjeSchattig steegjeSchattig steegjeDaar ligt de KilcoeUitzicht vanuit de kuipHaarlem by night

Dinsdag 2 juli IJmuiden-Haarlem
Het is half 12 als we de trossen los gooien. Eerst even tanken en het havengeld betalen. Maar er is weer net als de vorige keer geen havenmeester te bekennen en omdat we bijtijds bij de verkeersbrug A9 moeten zijn gaan we niet langer op zoek naar de havenmeester. Voor de sluis van IJmuiden hoeven we gelukkig maar even te wachten en varen erna heerlijk over het Noordzeekanaal. Bij de brug N202 (afslag richting Haarlem) hoeven we ook niet lang te wachten zodat we bijtijds bij de snelwegbrug A9 zijn. Deze draait om kwart over twee en als het zover is, is er tot twee keer toe een storing omdat het verkeer niet op tijd stopt voor de slagbomen. We kunnen uiteindelijk een kwartier later dan gepland door varen. We komen aan bij de sluis van Spaarnwoude de "Grote Sluis". Er wordt hier aan de passanten gevraagd om het sluis geld te betalen a €3,50 alvorens de sluis wordt geschud. Daarna verloopt de tocht naar de plaats van bestemming gesmeerd en meren we uiteindelijk langszij van een mooie Trintella aan, het is dan kwart over drie. We genieten de rest van de dag in de kuip en later van ons diner, Kipsate, sla, tzatsiki met lekker afgebakken Turks brood. Na het eten krijgen we bezoek van familie Zwaan die ons nog om wat brood vraagt :-) (zie video) . Later op de avond kijken we nog een aflevering van Joris Showroom en een detective. Het is al over enen als we gaan slapen.

Brug N202Jachthaven net na N202Sluis bij SpaarndamHaarlemHaarlemHaarlemHaarlem aan de walOns uitzicht in HaarlemBinnenvaartschepen varen langsLekker diner van de BBQSmullenBezoek van familie Zwaan

Maandag 1 juli Volkeraksluizen-IJmuiden
Vandaag moeten we een beetje op de tijd letten want willen door de Haringvlietbrug om 10.00 uur. We eten onze eitjes in de kuip en halen iets over half tien ons anker op en zeilen op het fok langzaam richting de brug (zie video's). Daar aangekomen zien we de Watergraaff, zij hebben ons vergezeld tijdens de overtocht London-Roompot in 2016 toen wij motorpech hadden. Leuk om ze weer te treffen, we hebben nog een tijdje app contact samen :-)
Rond twaalven arriveren we bij de sluis van Stellendam. Er staat een aardig windje, windkracht 5 en Frank heeft het rifje er al in staan. We gaan de zee op met het grootzeil en de motor omdat we de wind vrijwel op kop hebben. Eenmaal aan het eind van de vaargeul zetten we het fok erbij en kan de motor uit. We zijn dan zo'n 2 uur verder. We zeilen geweldig, op een bepaald moment zelfs 9 knopen met de stroom mee. Als ik later op de middag het eten op wil zetten, voel ik mezelf niet goed worden en kom bezweet weer buiten. Ik ben de rest van de tocht misselijk en moet het eten bereiden verder aan Frank over laten. Het wordt een zalige maaltijd, rijst gevuld met wortels; olijven; snoeptomaatjes; feta en een lekker stuk zalm. Het is rond tienen als we aanmeren in de haven van IJmuiden, het is vol aan de passantensteiger dus we liggen langszij bij een mooie 43 voeter Hallberg Rassy. We doen even het afwasje, eten het restant van het diner met een kopje thee erbij en duiken rond twaalven ons bedje in. Helaas was de lens van de camera vandaag niet zuiver waardoor de foto's niet helemaal helder zijn.

HaringvlietbrugHaringvlietbrugFile op de HaringvlietbrugOntmoeting met de WatergraaffDe Kilcoe gefotografeerd door de WatergraafEven checkenOp de achtergrond de MaasmondHeerlijk sinds een jaar weer op zeeContainerschipMooi lucht op zee

Zondag 30 juni Den Osse-Volkeraksluizen
We beginnen onze dag rustig met een ontbijtje in de kuip. We overleggen wat we zullen doen. Van Martijn hoorden we afgelopen week geheel onverwachts dat hij 12 juli zijn diploma uitgereikt zal krijgen en tja daar willen we uiteraard toch wel bij zijn, onze vakantieplannen zullen moeten worden bijgesteld. We besluiten dat we het eerste deel van de vakantie richting het noorden zullen varen...... het maakt allemaal niet uit zolang we maar kunnen zeilen. Frank vult de watertank nog even bij en net als we willen vertrekken zie ik dat ik een gemiste oproep heb van Hans en Yvonne onze buurtjes thuis. Ze zijn naar Concert at Sea geweest en wilden nog even langs komen.... helaas, ze zijn al vertrokken naar Domburg. We zeilen heerlijk voor de wind en gaan 6 knopen. Als we aankomen bij de Grevelingensluis zien we een enorme hoeveelheid masten en rondvarende boten voor de sluis liggen. Er moet iets niet pluis zijn. Niet heel veel later zien we de sluislichten dubbel rood springen. We besluiten eigenlijk direct daarop naar de Mosselbank te varen en daar te wachten tot we verder kunnen. We horen dat de sluis door de warmte dusdanig is uitgezet dat er storingen zijn. Het is geen straf voor ons, we hebben geen haast. We hebben ondertussen een berichtje ontvangen van Nucha die ons vraagt of we nog naar Haarlem gaan voor een afstudeerconcert van haar vriend Edo op woensdagavond de 3de. Leuk want dat zouden we kunnen gaan halen. We genieten vanmiddag van alles om ons heen, spelen nog een spelletje Sudoku en beginnen tegen zessen met het klaarmaken van ons avondeten. Rond zevenen zien we dat de hoeveelheid masten voor de sluis aanzienlijk is gereduceerd en besluiten we om te vertrekken. Als we arriveren is het inderdaad niet meer druk. We overleggen over de route en besluiten om binnendoor naar Stellendam te zeilen en na de Volkeraksluizen in het kommetje aan een mooring te gaan liggen. Als we hier om twaalf uur arriveren is er geen enkele mooring meer vrij en gooien we het anker uit. We duiken meteen ons bedje in.

MosselbankMosselbankMosselbankMosselbankMosselbankMosselbankMosselbankMosselbankZwanen op het VolkerakWindmolenpark KrammerWindmolenpark KrammerGenieten

Zaterdag 29 juni Den Osse

Het is vandaag weer een prachtige dag die we starten met een aantal koppen thee en een paar gekookte eitjes in de kuip . Vandaag gaan we eerst alle boodschappen doen voor de komende weken. We rijden naar de Aldi, Lidl, Zeeman en het Kruidvat in Zierikzee en als we terug op de haven arriveren en de kar vol laden, kan er niets meer bij. Het zijn boodschappen voor 5 weken en als het goed is hoeven we de komende vakantie alleen nog maar vlees of vis te halen en wat verse groentes. We hebben er helaas geen foto van gemaakt, maar zoveel boodschappen hadden we eerder nog nooit. Aangekomen op de Kilcoe is het verbazingwekkend allemaal snel opgeruimd. Daarna wandelen we even naar Ellen de havenmeester om door te geven dat we met vakantie gaan en wanneer we verwachten weer terug te zijn. We eten er ook meteen even een lekker ijsje en genieten van het prachtige uitzicht over de haven. Als we terug naar de Kilcoe wandelen nemen we meteen onze fietsjes mee om in te laden. Frank vult de watertank als ik ondertussen de kleding inruim. Daarna varen we richting de Brouwersdam waar Concert at Sea is. Jeandre heb ik gevraagd of het mogelijk is dat hij Frank tot de eerste zaling van de mast wilt lieren zodat hij onze uil (die niet meer goed vast zit) goed vast kan zetten. Dus Jeandre komt samen met Wilma nog even langs om een handje te helpen. We drinken en kletsen samen gezellig nog wat en nemen vervolgens weer afscheid. Onder het genot van veel drinken en af en toe wat eten genieten we van alles om ons heen en tot in de nacht van de muziek die doordat de wind is gaan liggen beter te horen is. Het concert wordt het laatste uur afgesloten door Blof (zie video's). Als we daarna over enen ons bedje induiken slaat de koelkast steeds af en dat kunnen we absoluut niet gebruiken nu hij zo goed gevuld is, dus Frank wilt terug naar de haven. Het is tegen tweeen als we terug in onze box zijn. Frank vermoedt dat de koelkast het nu zwaar had omdat deze vanaf woensdag al op de zonnepanelen heeft gedraaid en vanwege de enorme hitte. Enfin we liggen nu weer even aan de stroom dus de accu's kunnen weer goed laden en wij kunnen met een gerust hart gaan slapen.

Voor anker tijdens Concert at Sea

ZonsondergangSchemeringMooie zonsondergangConcert at Sea vanaf de Kilcoe voor ankerConcert at Sea vanaf de Kilcoe voor anker

Zomervakantie 28 juni - 6 augustus 2019

Vrijdag 28 juni Tilburg - Den Osse

Het is kwart voor vijf als ik Frank van zijn werk op pik. De vakantie is begonnen :-)
Een aantal weken terug hebben we een tafeltje aan het raam gereserveerd bij de visafslag van Stellendam restaurent "de Zeemeeuw" voor half zeven. We arriveren hier exact op tijd. Zoals altijd is de entourage super en onze visschotel eveneens! We genieten samen volop. Het is tien uur als we in Den Osse arriveren. Op de parkeerplaats ontmoeten we Riet en Rob en we wandelen gezamenlijk naar onze boten. Gunter (een buurman van onze steiger) spreekt ons aan het begin van de steiger aan en laat ons weten dat er iemand met z'n boot tegen onze boot is gevaren. Zo op het oog is er niets loos volgens hem, maar dan zijn we daar in ieder geval van op de hoogte. Als we op de Kilcoe arriveren is er geen enkel spoor van schade gelukkig, poeh wat een opluchting. Het is een heerlijke avond dus we gaan nog even lekker in de kuip genieten. Rob komt nog even polshoogte nemen en na een uitnodiging komen Rob en Riet wat later samen terug om nog gezellig even een drankje te doen. We eindigen deze eerste mooie vakantiedag met een lekkere douche aan boord.

Diner met prachtig uitzichtDiner met uitzichtDe schotel al half leegLekker etenDiner met prachtig uitzicht

1. Marianne:
    1 juli 2019
    We kunnen jullie niet volgen via de AIS, maar wel via jullie reisblog.
    Lekker begonnen aan jullie zeilvakantie. Niet te gelovendat er weer 'n jaar voorbij is. Time flies. We wensen jullie een behouden vaart met goede wind en veel mooi weer en vooral veel om van te genieten.
    Lieve groet,
    Ger en Marianne
  2. Anuschka Van Dijck:
    2 juli 2019
    Ah leuk Ger en Marianne! AIS gaat er uiterlijk volgend jaar komen hoor ;-)
    Dank jullie wel :-)
    En hebben jullie dit jaar nog zeilplannen? Lieve groetjes terug van ons
  3. Marianne:
    4 juli 2019
    Hoi Anuschka. Leuk, dan kunnen wij jullie ook via de AIS volgen dus. En nee, dit is de eerste keer sinds heel lang dat de boot in de stalling blijft. Op dit moment zitten we heerlijk in Spanje maar we missen de boot wel hoor. Maar goed. Deze zomer doen we, door omstandigheden, eens andere dingen. Ook heel leuk. We wensen jullie veel zeilplezier en een goede vaart, waarheen die ook gaat.
    Lieve groet van Ger en Marianne
  4. Anuschka Van Dijck:
    4 juli 2019
    Door omstandigheden? Niks ernstigs hopen we.
    Veel plezier in Spanje samen!
    Lieve groetjes terug van ons, Frank en Anuschka